Hoi allemaal,
Ik ben sinds vorig jaar fanatiek aan het wielrennen. Ik wil zelf ook het onderhoud van de fiets onder de knie krijgen. Ik heb gister de achtertandwielen verwijderd en schoongemaakt. Samen met de ketting zien ze er weer uit als nieuw Daar ben ik met mijn twee linker handen best trots op. Nu ratelt de derailleur wel meer dan voor de schoonmaakbeurt. Ik heb al wat filmpjes en uitleg gevonden op internet, maar mijn vraag aan jullie is.....waar vond jij de beste uitleg voor de afstelling van een Shimano Ultegra derailleur ? En mocht ik er niet uitkomen....is er iemand in Hilversum of omgeving die mij het een keer goed kan leren ?
Dank jullie alvast !
Bas
Beste handleiding afstellen derailleur
Ik heb ooit eens de techdoc van de Shimano website afgehaald.
1. Zorgen dat je derailleur recht staat
2. limieten instellen
3. kabelspanning afstellen. Kabel op spanning draaien tot hij licht tegen het volgende kransje begint te lopen, dit hoor je door een lichte rateltje. Nu de spanning 0.5 slag terug draaien.
1. Zorgen dat je derailleur recht staat
2. limieten instellen
3. kabelspanning afstellen. Kabel op spanning draaien tot hij licht tegen het volgende kransje begint te lopen, dit hoor je door een lichte rateltje. Nu de spanning 0.5 slag terug draaien.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Have a look http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24
fingerspitzengefühl
De meest gedetailleerde uitleg met probleemsymptonen en oplossing vind je in de barnett manual (http://www.esense.be/bike/Barnettmanual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) hoofdstuk 32.
Je slaat de spijker op zijn kop. Heb dit soort filmpjes al meerdere malen bekeken en bak er nog steeds niks vanroadslave1954 schreef:fingerspitzengefühl
Uiteindelijk ga ik toch maar weer even langs bij iemand die het fingerspitzegeuhl wel heeft.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daar heeft 't niets mee te maken. Gewoon er even de tijd voor nemen en 1e bedenken wat er gebeurd als je de kabel strakker zet en welke kant je de bout dan op moet draaien, voor diegene waar 't niet vanzelfsprekend is. Een derailleur afstellen is geen rocket science en ook echt niet moeilijk, je moet er alleen wel even de tijd voor nemen als je er niet bedreven in bent. Doe je dat niet dan maak je het probleem vaak alleen maar groter.roadslave1954 schreef:fingerspitzengefühl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Id, gewoon goed bedenken wat er moet gebeuren. En lekker heen en weer schakelen en spelen met de kabelspanning totdat het goed loopt
+1amclassic-fan schreef:Daar heeft 't niets mee te maken. Gewoon er even de tijd voor nemen en 1e bedenken wat er gebeurd als je de kabel strakker zet en welke kant je de bout dan op moet draaien, voor diegene waar 't niet vanzelfsprekend is. Een derailleur afstellen is geen rocket science en ook echt niet moeilijk, je moet er alleen wel even de tijd voor nemen als je er niet bedreven in bent. Doe je dat niet dan maak je het probleem vaak alleen maar groter.roadslave1954 schreef:fingerspitzengefühl
Zo doe ik het trouwens:
- op/aan het derailleur zitten 3 stelschroeven (campa iig): 1-tje om de kabel strakker mee te trekken en 2 om het bereik mee af te stellen (volgens mij staat daar H en L op)
1. met de kabel los het derailleur recht onder het kleinste kransje zetten mbv het stelschroefje (H of L, ik vergeet altijd welke, maar als je goed in de kooi kijkt zie je het vanzelf)
2. shifter maximaal ontspannen en de stelschroef (die waarmee je de kabel op spanning zet) de kabel zo strak mogelijk vastzetten
3. 1 kransje opschakelen en de kabel net zo lang straktrekken (mbv de stelschroef uiteraard) totdat de ketting daadwerkelijk 1 kransje opschuift (als je de schroef heel ver uit moet draaien of de ketting schakelt helemaal niet, dan moet je kabel strakker)
4. fine-tunen (heen-en-weer schakelen en bijstellen met schroef: naar buiten draaien = kabel strakker = richting groter kransjes)
5. Met de ketting op het grootste kransje het het derailleur zo aftellen dat 'ie niet in je wiel kan komen (H of L schroefje, die andere dus )
Bij een nieuwe kabel moet je 2-4 herhalen na verloop van tijs herhalen waarschijnlijk omdat er toch wat rek op de kabel komt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?