Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen muurvast!!

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 27 nov 2012 14:51

Toch zou ik de pen warm stoken er treden hoe dan ook altijd spanningsverschillen op. Bijvoorbeeld de Corrosie tussen pen en frame zet ook uit en kan breken.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 27 nov 2012 18:50

Stoken heeft tot nu toe niets opgeleverd. Ga dat nog een keer proberen, heb ook het idee dat het frame verwarmen ook zou helpen dan met warm water dan en niet meer een vlam zou niet zo goed voor de paint zijn.
En anders toch maar eruit zagen.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 28 nov 2012 10:03

Elke dag kijk ik naar dit topic en hoop dat die zadelpen eruit gaat, maar helaas ondanks de inzet van grof geweld nog steeds niet gelukt . Ik begin toch te denken aan een frame met geintegreerde zadelpen , maar bij een alu frame ??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2012 10:15

En dan zit de kop van de ISP dadelijk vast, ben je nog net zo ver van huis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 28 nov 2012 11:50

amclassic-fan schreef:En dan zit de kop van de ISP dadelijk vast, ben je nog net zo ver van huis.
Nee, dan kun je nog de ISP afzagen en alsnog overgaan op een conventionele zadelpen ;)

Zonder gekheid: stoken helpt niet. Al-oxide smelt pas bij een hogere temp dan Al, dus je smelt je frame eerder dan je de vastzittende laag los hebt. Ook een verschil in uitzettingscoefficienten zal je niet helpen met een alu frame + alu zadelpen.

Als licht geweld niet helpt is zagen een van de weinige opties.

Er is opzich nog een optie, maar ik heb het nog nooit geprobeerd, en ik geef je geen garantie op het loskomen van de zadelpen of zelfs schade aan je frame! Chemisch kun je Al2O3 (Al-oxide) oplossen met een sterke base: gootsteenontstopper met NaOH (let op: niet degene op zuurbasis! dus niet H2SO4 maar NaOH als werkzaam bestanddeel). Als de andere optie is het frame slopen door (te veel) mechanisch geweld, dan is het misschien een idee om dit eerst te proberen. Doe het wel veilig: handschoenen en bril! En als je klaar bent goed naspoelen met schoon water.
Of je lak er tegen kan: geen idee. De buizen van je frame gaan zeker ook reageren, want die hebben ook een oxide laag (al het alu heeft een oxide laag), maar dat zou structureel geen probleem moeten geven: het oxide huidje is slechts een paar micron dik. Het kale alu zelf zou daarna verder niet aangetest moeten worden chemisch gezien.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 nov 2012 12:35

Dat met die NaOH zou ik zeker niet doen ( H2SO4 is nog erger ).
Chemische rommel op je frame maakt meer kapot dan je lief is.
Aluminium is niet goed bestendig tegen chemische invloeden.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 28 nov 2012 12:53

Al geprobeerd de zadelpen over de lengte in te zagen.
Wel opletten dat je niet in je frame zaagt. Op tijd stoppen dus ;-)
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 28 nov 2012 13:11

campasuper schreef:Dat met die NaOH zou ik zeker niet doen ( H2SO4 is nog erger ).
Chemische rommel op je frame maakt meer kapot dan je lief is.
Aluminium is niet goed bestendig tegen chemische invloeden.
Laten we het beestje gewoon bij zijn naam noemen: Chemische rommel is wat er overblijft na een brand bij chemiepack. NaOH is gewoon een sterke base, en H2SO4 is een sterk zuur. Al2O3 is (een vorm van) aluminiumoxide. Al is gewoon aluminium.

Al2O3 lost op in water met NaOH en niet in water met H2SO4. Dus inderdaad zou ik geen H2SO4 gebruiken (gaf ik trouwens ook al aan in mijn eerdere post...). Al zelf is prima bestand tegen NaOH. Dus waarom je dat niet zou moeten gebruiken (behalve het verkloten van je lak) zou ik niet weten. Het word ook gebruikt om anodisatielagen te verwijderen van fietsonderdelen (namelijk ook een type oxide).

Ik vind het prima dat je in twijfel trekt of deze methode gaat werken, en je zorgen uit over wat de bij-effecten kunnen zijn, maar onderbouw het ajb een beetje...

regesi
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jun 2009 23:00

regesi 28 nov 2012 15:32

Massief stalen pen in de zadelpen steken (zodat zadelpen niet platgedrukt wordt door bankschroef), dan in bankschroef en frame als hefboom gebruiken.
Hierdoor heb je goede grip op zadelpen en komt zadelpen wel los.

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 28 nov 2012 20:56

Bedankt voor de ideen, het project ligt een paar dagen stil.
Hardlopen en MTB dan maar bij gebrek aan goede passende cross fiets.
Denk dat het dit weekend toch zagen gaat worden.

bikeslave
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 apr 2012 08:56

bikeslave 28 nov 2012 21:58

een verstelbare ruimer (o27) huren bij een gereedschapzaak. Zadelpen afzagen en ruimen todat je nog een dun vliesje overhoud en dat krijg je er wel uit met een schroevendraaier.

http://www.borgh.net/BorghIndustriesBli ... moeren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 28 nov 2012 23:01

bikeslave schreef:een verstelbare ruimer (o27) huren bij een gereedschapzaak. Zadelpen afzagen en ruimen todat je nog een dun vliesje overhoud en dat krijg je er wel uit met een schroevendraaier.

http://www.borgh.net/BorghIndustriesBli ... moeren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
gaat niet, bestaat niet!

Plaats reactie