Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpen vervangen: muurvast

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 23 sep 2012 19:47

Beste forumleden,

Een oud fietsje gekocht voor mijn oude moedertje: iets te groot, maar met een wat kortere stuurpen en wat trucs met het zadel moet het eerst voldoende zijn voor haar om het eerst eens uit te proberen. Nu zit de stuurpen, een oud niet-ahead model, echter muurvast. Ik heb alles losgedraaid wat ik zag. Inbusbout bovenop losgemaakt, tikje gegeven en de bout zakte inderdaad, maar hoe ik ook wrik, er komt geen beweging in. De gegevens:

- Carbon voorvork, maar volgens mij niet volledig. Kan het zijn dat daar een metalen buis aan zit?
- Inmiddels ligt het klemmende boutje dat onderaan de lange inbusbout zit helemaal onderin de vork
- Aluminium frame van Trek (Alpha 2300 SL), stuurpen van Icon (graphite series).

Wat ik al heb geprobeerd:

- Met een hamer bovenop de stuurpen slaan, uiteraard houtje er tussen.
- Met een hamer de stuurpen omhoog slaan, ook houtje er tussen.
- WD40 er in spuiten, laten inwerken.
- Met een verfafbrander het schroefdraadgedeelte (zie foto) verhitten, daarna met een rubber hamer de stuurpen naar onder of boven tikken.
- Voorvork vast in montagestandaard, met het stuur heen en weer wrikken.

Allemaal zonder resultaat. Zijn er meer trucs, zijn er roestverwijderende gels, sprays, oliën, etc? Of toch maar naar de FM? Help! Het drijft me tot waanzin!

Afbeelding

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 23 sep 2012 21:23

Voor een soortgelijk geval eens gelezen dat het kan helpen om vanaf de onderkant kruipolie in de stuurbuis te laten lopen en een nachtje in te laten werken.

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 24 sep 2012 11:48

Dank voor je reactie. Ik zal vandaag eens op zoek naar een goede kruipolie met roestoplossende eigenschappen. Aan het taalgebruik zie je dat ik al druk aan het Googlen ben geweest ;-). Mocht ik verder komen laat ik van me horen! En meer tips zijn nog steeds erg welkom. Slapeloze nachten, slapeloze nachten...

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 24 sep 2012 18:30

bjaslagter schreef:Dank voor je reactie. Ik zal vandaag eens op zoek naar een goede kruipolie met roestoplossende eigenschappen. Aan het taalgebruik zie je dat ik al druk aan het Googlen ben geweest ;-). Mocht ik verder komen laat ik van me horen! En meer tips zijn nog steeds erg welkom. Slapeloze nachten, slapeloze nachten...
IMAL of nog beter is Reducteur H-72.
Bikes&Coffee What else?

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 24 sep 2012 19:41

Ik zie wel erg veel schroefdraad en een scheve moer er boven op. Ook het schroefdraad zelf ziet er een beetje scheef uit op de foto.
Hoe zit de top buis er in, een soort overgang van het oude systeem naar het ahead systeem? Maak eens wat fotos op grotere afstand hoe de boel in elkaar zit.dat geeft misschien meer inzicht in mogelijke oplossingen.
Robert

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 24 sep 2012 20:49

Hoi Robert, dank voor je reactie. De moeren die je ziet zijn al losgedraaid en liggen er als het ware bovenop, licht scheef om ze niet naar beneden te laten glijden. Niets geks aan de hand dus. De foto's heb ik niet voor je, want hij is los! Wat een prachtig moment was dat... Het gedenk en gezoek meer dan waard, 1 zo'n moment van euforie. Wat ik heb gedaan:

1. Fiets op de kop en Griffin IMAL kruipolie onderin de buis gesprayd, een paar uur laten staan.
2. Fiets met voorvork in Tacx montagestandaard geklemd en met een verfstripper de stuurpen en schroefdraad goed heet gemaakt.
3. Met een rubberen hamer tikken naar boven en onder gegeven, ik zag lichte beweging.
4. Wat meer IMAL van bovenaf tussen stuurpen en draad proberen te spuiten, uurtje gewacht.
5. Opnieuw wat klappen met de rubberen hamer en met de vork vastgeklemd stuur naar links en rechts proberen te draaien.
6. In stilte een vreugdedansje gedaan en een foto gemaakt toen het onding eindelijk los kwam! Hoi!

Afbeelding

Nu maar eens op zoek naar een vervangende pen. Ik ga voor iets simpels, het is maar een probeersel immers. Dank voor jullie tips, en succes aan de volgende lezer die dit draadje ooit eens wanhopig opent....

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 24 sep 2012 21:21

mooi zo!

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 25 sep 2012 09:54

Zonder inspanning geen genoegdoening :twisted: nu alles goed schoonmaken en een nieuwe op de kop tikken :roll:
Succes en laat even zien wat je er van maakt.
Robert

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 25 sep 2012 14:07

Nou, valt even tegen om makkelijk een nieuwe te scoren voor niet al te veel euro's. Heeft iemand toevallig nog een stuurpen liggen van 50mm, klassiek model?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 sep 2012 14:14

50mm heb ik nog nooit gezien 70 wel: http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 14&lang=EN
Campagnolo Ultra Dork

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 25 sep 2012 14:39

en 60mm hier http://velosolo.co.uk/shopbar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 25 sep 2012 19:01

Mijn vork had ik bij mammoet weten te scoren voor ik dacht 56€. Dit was ook na veel vuldig zoeken op het web, niet echt veel voorradig meer tegen een leukere prijs.
Robert

Plaats reactie