Stuurpen vervangen: muurvast
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Beste forumleden,
Een oud fietsje gekocht voor mijn oude moedertje: iets te groot, maar met een wat kortere stuurpen en wat trucs met het zadel moet het eerst voldoende zijn voor haar om het eerst eens uit te proberen. Nu zit de stuurpen, een oud niet-ahead model, echter muurvast. Ik heb alles losgedraaid wat ik zag. Inbusbout bovenop losgemaakt, tikje gegeven en de bout zakte inderdaad, maar hoe ik ook wrik, er komt geen beweging in. De gegevens:
- Carbon voorvork, maar volgens mij niet volledig. Kan het zijn dat daar een metalen buis aan zit?
- Inmiddels ligt het klemmende boutje dat onderaan de lange inbusbout zit helemaal onderin de vork
- Aluminium frame van Trek (Alpha 2300 SL), stuurpen van Icon (graphite series).
Wat ik al heb geprobeerd:
- Met een hamer bovenop de stuurpen slaan, uiteraard houtje er tussen.
- Met een hamer de stuurpen omhoog slaan, ook houtje er tussen.
- WD40 er in spuiten, laten inwerken.
- Met een verfafbrander het schroefdraadgedeelte (zie foto) verhitten, daarna met een rubber hamer de stuurpen naar onder of boven tikken.
- Voorvork vast in montagestandaard, met het stuur heen en weer wrikken.
Allemaal zonder resultaat. Zijn er meer trucs, zijn er roestverwijderende gels, sprays, oliën, etc? Of toch maar naar de FM? Help! Het drijft me tot waanzin!
Een oud fietsje gekocht voor mijn oude moedertje: iets te groot, maar met een wat kortere stuurpen en wat trucs met het zadel moet het eerst voldoende zijn voor haar om het eerst eens uit te proberen. Nu zit de stuurpen, een oud niet-ahead model, echter muurvast. Ik heb alles losgedraaid wat ik zag. Inbusbout bovenop losgemaakt, tikje gegeven en de bout zakte inderdaad, maar hoe ik ook wrik, er komt geen beweging in. De gegevens:
- Carbon voorvork, maar volgens mij niet volledig. Kan het zijn dat daar een metalen buis aan zit?
- Inmiddels ligt het klemmende boutje dat onderaan de lange inbusbout zit helemaal onderin de vork
- Aluminium frame van Trek (Alpha 2300 SL), stuurpen van Icon (graphite series).
Wat ik al heb geprobeerd:
- Met een hamer bovenop de stuurpen slaan, uiteraard houtje er tussen.
- Met een hamer de stuurpen omhoog slaan, ook houtje er tussen.
- WD40 er in spuiten, laten inwerken.
- Met een verfafbrander het schroefdraadgedeelte (zie foto) verhitten, daarna met een rubber hamer de stuurpen naar onder of boven tikken.
- Voorvork vast in montagestandaard, met het stuur heen en weer wrikken.
Allemaal zonder resultaat. Zijn er meer trucs, zijn er roestverwijderende gels, sprays, oliën, etc? Of toch maar naar de FM? Help! Het drijft me tot waanzin!
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
Voor een soortgelijk geval eens gelezen dat het kan helpen om vanaf de onderkant kruipolie in de stuurbuis te laten lopen en een nachtje in te laten werken.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Dank voor je reactie. Ik zal vandaag eens op zoek naar een goede kruipolie met roestoplossende eigenschappen. Aan het taalgebruik zie je dat ik al druk aan het Googlen ben geweest . Mocht ik verder komen laat ik van me horen! En meer tips zijn nog steeds erg welkom. Slapeloze nachten, slapeloze nachten...
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
IMAL of nog beter is Reducteur H-72.bjaslagter schreef:Dank voor je reactie. Ik zal vandaag eens op zoek naar een goede kruipolie met roestoplossende eigenschappen. Aan het taalgebruik zie je dat ik al druk aan het Googlen ben geweest . Mocht ik verder komen laat ik van me horen! En meer tips zijn nog steeds erg welkom. Slapeloze nachten, slapeloze nachten...
Bikes&Coffee What else?
Ik zie wel erg veel schroefdraad en een scheve moer er boven op. Ook het schroefdraad zelf ziet er een beetje scheef uit op de foto.
Hoe zit de top buis er in, een soort overgang van het oude systeem naar het ahead systeem? Maak eens wat fotos op grotere afstand hoe de boel in elkaar zit.dat geeft misschien meer inzicht in mogelijke oplossingen.
Robert
Hoe zit de top buis er in, een soort overgang van het oude systeem naar het ahead systeem? Maak eens wat fotos op grotere afstand hoe de boel in elkaar zit.dat geeft misschien meer inzicht in mogelijke oplossingen.
Robert
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Hoi Robert, dank voor je reactie. De moeren die je ziet zijn al losgedraaid en liggen er als het ware bovenop, licht scheef om ze niet naar beneden te laten glijden. Niets geks aan de hand dus. De foto's heb ik niet voor je, want hij is los! Wat een prachtig moment was dat... Het gedenk en gezoek meer dan waard, 1 zo'n moment van euforie. Wat ik heb gedaan:
1. Fiets op de kop en Griffin IMAL kruipolie onderin de buis gesprayd, een paar uur laten staan.
2. Fiets met voorvork in Tacx montagestandaard geklemd en met een verfstripper de stuurpen en schroefdraad goed heet gemaakt.
3. Met een rubberen hamer tikken naar boven en onder gegeven, ik zag lichte beweging.
4. Wat meer IMAL van bovenaf tussen stuurpen en draad proberen te spuiten, uurtje gewacht.
5. Opnieuw wat klappen met de rubberen hamer en met de vork vastgeklemd stuur naar links en rechts proberen te draaien.
6. In stilte een vreugdedansje gedaan en een foto gemaakt toen het onding eindelijk los kwam! Hoi!
Nu maar eens op zoek naar een vervangende pen. Ik ga voor iets simpels, het is maar een probeersel immers. Dank voor jullie tips, en succes aan de volgende lezer die dit draadje ooit eens wanhopig opent....
1. Fiets op de kop en Griffin IMAL kruipolie onderin de buis gesprayd, een paar uur laten staan.
2. Fiets met voorvork in Tacx montagestandaard geklemd en met een verfstripper de stuurpen en schroefdraad goed heet gemaakt.
3. Met een rubberen hamer tikken naar boven en onder gegeven, ik zag lichte beweging.
4. Wat meer IMAL van bovenaf tussen stuurpen en draad proberen te spuiten, uurtje gewacht.
5. Opnieuw wat klappen met de rubberen hamer en met de vork vastgeklemd stuur naar links en rechts proberen te draaien.
6. In stilte een vreugdedansje gedaan en een foto gemaakt toen het onding eindelijk los kwam! Hoi!
Nu maar eens op zoek naar een vervangende pen. Ik ga voor iets simpels, het is maar een probeersel immers. Dank voor jullie tips, en succes aan de volgende lezer die dit draadje ooit eens wanhopig opent....
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
mooi zo!
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Nou, valt even tegen om makkelijk een nieuwe te scoren voor niet al te veel euro's. Heeft iemand toevallig nog een stuurpen liggen van 50mm, klassiek model?
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
50mm heb ik nog nooit gezien 70 wel: http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 14&lang=EN
Campagnolo Ultra Dork
en 60mm hier http://velosolo.co.uk/shopbar.html" onclick="window.open(this.href);return false;