Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Racefiets in puin, wat nu?

fietsmuis
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 22:37

fietsmuis 11 sep 2012 15:04

Hallo iedereen,

Misschien hebben jullie eerder topics gezien die ik heb aangemaakt, die gingen dan over "wat voor fiets voor een beginner?" "Cannondale CAAD of Giant TCR" etc etc. Deze keer helaas niet..

Ik heb een Giant TCR Composite 2 2011 aangeschaft. Hier heb ik drie keer op gefietst en toen ging ik met een aantal vrienden op vakantie naar Denemarken. Op de heenweg hebben we een ongeluk gehad en zijn we met de kont van de auto in de vangrail terecht gekomen: daar stond het fietsenrek met twee splinternieuwe racefietsen erop..

Ik krijg maar een klein gedeelte terug van de verzekering (doorlopende reisverzekering, fietsverzekering zou ik "na de vakantie wel in orde maken"). Nu twijfel ik erg wat te doen. De fiets is voor mij een aardige investering geweest en ik heb niet zomaar het geld om een nieuwe te kopen. Mocht ik dit toch doen, zal ik dan het wrak erbij houden voor reserve onderdelen? Of zal ik hem in zijn geheel verkopen? Of zal ik de losse onderdelen gaan verkopen?

Mijn carbon framepie ligt op meerdere plekken totaal doormidden en de wielen zijn ook bijna helemaal dubbel gevouwen, maar voor de rest zijn er volgens mij nog vrij veel onderdelen heel: remmen, shifters, eigenlijk de volledige (105) groep.. Ook de zadelpin, het zadel en het stuur zijn volgens mij nog goed. (Stuurlint alleen helaas kleine beschadiging)

Wat te doen, wat te doen? Ik hoor graag wat jullie me aanraden. Bij voorbaat dank.

Michiel

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 11 sep 2012 15:29

Wat ontzettend vervelend en balen dat dit gebeurd is. Ik begrijp dat je met de handen in het haar zit.

De oplossing is (volgens mij) echter vrij simpel:
Het frame en de wielen zijn niets meer waard. die kan je weggooien. Je zou nu een nieuw frame kunnen aanschaffen, maar ik begrijp dat je daar nu het geld niet aan uit wilt geven. Geluk bij een ongeluk: Het seizoen is praktisch voorbij en over een maand liggen de wegen weer voor blubber en over twee maanden ook vol pekel, waar je niet met een mooi frame overheen wilt.
Ik zou daarom zo veel mogelijk de onderdelen die nog goed zijn inventariseren en aanvullen waar nodig. Zoek via dit forum of marktplaats een goedkoop alu of stalen frame en bouw er een budget winterfiets mee op. Een gebruikt 32 spaaks wielsetje is vaak ook wel voor E 75,00 te scoren. Ondertussen kan je het verzekeringsgeld bij elkaar verzamelen en gedurende de winter doorsparen om in het voorjaar weer een mooie fiets aan te schaffen. Dan ben je ook voor de komende seizoenen voorzien van een slecht en goedweer fiets.
Veel succes!

ps de onderelen zal je, met dit verhaal erbij, toch waarschijnlijk erg moeilijk verkocht krijgen. Dus bepaal gewoon voor eigen gebruik of ze nog bruikbaar, maar vooral veilig zijn. Dat geldt met name voor stuur en stuur- en zadelpen

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 11 sep 2012 17:19

Ik heb nog een stel Fulcrum R7 (Shimano) liggen. Ik dacht van 2010. Deze zijn maar een paar maanden gebruikt en daarna vervangen door R1. Ik had ze eigenlijk bewaard om als winterwielen te gebruiken, maar heb dat nog nooit gedaan omdat ik dan liever ga mountainbiken. Stuur maar een pm als je interesse hebt. Over de prijs worden we het wel eens

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 11 sep 2012 17:44

Wark verkopen zou ik niet aan beginnen. Daar krijg je weinig voor terug. Onderdelen los verkopen zal wat meer gaan opbrengen.

Maar ik zou zelf op jacht gaan naar een set wielen en een ander frame en de hele boel gewoon overbouwen. Desnoods inderdaad zoals feddek beschrijft een mooi tweedehands frame zoeken. En dan gewoon verder sparen voor of een mooi nieuw frame, of een complete fiets. Vrij regelmatig worden er frames aangeboden voor hele leuke prijzen.

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 11 sep 2012 18:03

Is een china frame een optie?

fietsmuis
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 22:37

fietsmuis 12 sep 2012 14:53

Zelf gaan opbouwen wordt heel lastig. Ik heb er echt 0,0 verstand van.. (dit was mn eerste fiets en heb er nog nooit aan gesleuteld)

Ondanks dat ik een beginner ben, ben ik wel heel kritisch en wil ik het beste van het beste (en vooral het mooiste van het mooiste) binnen mijn prijssegment. (En dat had ik gevonden met de Giant, vond ik)
Ik wil dus geen tweedehands, minder mooie frames en wielen gaan kopen. Dan ben ik er ook nog niet helemaal trouwens, want ook de bekabeling heeft hier en daar wat beschadigingen.

Ik verwacht ongeveer 800 terug te krijgen van de verzekering (mn vaders fietsendrager was ook total loss, daar krijg ik ook geld van terug en mag ik zelf houden). Als ik de onderdelen los verkoop: versnellingsgroep, remmen, zadelpen, zader, stuur en stuurpen.. wat kan ik daar dan nog voor krijgen? (laat eerst wel bij de fietsenmaker checken of t nog helemaal in orde is).

Als opbouwen niet te moeilijk is, dan is een chinees frame misschien wel een optie. Heb me daar nooit in verdiept.. Bedankt voor je aanbod Guver. Als ik wel beslis om zelf op te gaan bouwen laat ik het weten.

Ik hoef het overigens nog niet NU te beslissen want ik zal toch alleen in de zomer fietsen en die zit er nu helaas alweer bijna op.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 12 sep 2012 16:08

Overjarige Canyon is een optie wellicht ?

Vergeet niet: een complete fiets is vaak relatief veel goedkoper, dan dat je allerlei los spul bij elkaar koopt. IK zou ook een pekelfiets opbouwen met de "oude" onderdelen.
Velgenfluisteraar

Florezido

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 12 sep 2012 16:59

fietsmuis schreef:Ik wil dus geen tweedehands, minder mooie frames en wielen gaan kopen..
Ik adviseerde een goedkoop 2e hands frame om later het 'mooiste van het mooiste' heel te houden bij slecht weer.. maar aangezien je toch alleen met mooi weer fietst en je kennelijk zelf niks kan wordt het lastig en rest je niets anders dan je onderdelen te verkopen en een complete nieuwe feits te kopen. Let dan inderdaad op aanbiedingen van 2011/12 modellen straks in december

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 12 sep 2012 17:46

Misschien kan je dealer een crash replacement bedingen bij Giant.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 12 sep 2012 21:09

Een beetje dealer wil de verzekering alsnog wel afsluiten en dan krijg je gewoon een nieuwe van de verzekering zeker omdat je de fiets nog niet zo lang hebt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 sep 2012 23:32

De laatste optie is natuurlijk fraude en absoluut stafbaar. Dus dat kunnen we je, op een overigens ruimdenkend forum, niet aanraden ;). Geen wonder dat die premies zo hoog worden. Ik weet dat het heel vervelend is, maar als je hem zelf niet kan ombouwen dan kan bijvoorbeeld de fietsenmaker dat ook wel doen. Die kan vast wel wat compassie opbrengen omdat je de fiets daar net hebt gekocht en hij nu al in de kreukels ligt. Ik zou iig een tweedehands set wielen proberen te vinden voor een redelijke prijs. En je kan danook zeer mooie frames vinden voor relatief weinig geld. Anders kan je eventueel ook een goedkoper aluminium frame kopen. Goedkoop wordt het allemaal niet, maar ik denk dat je met het verkopen van een 105 groep en wat overgebleven giant OEM onderdelen ook niet heel veel geld terug gaat krijgen. Had je een duurdere afmontage gehad dan was het waarschijnlijk een beter alternatief geweest. Veel succes verder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie