Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crank afnemen?

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 12 aug 2012 23:11

Omdat ik vandaag niet wist wat doen, kreeg ik het idee om mijn mtb maar eens uiteen te halen, te poetsen en dan weer terug in elkaar te zetten.
Het betreft hier een Trek 6500, van een goede 8à10 jaar oud, waar ik tot dusver nog geen enkel boutje van had los gedraaid.

Bij het verwijderen van de cranks stootte ik echter op een probleem: deze zijn van geen kanten los te krijgen!
Ik denk dat ik de correcte handelingen gedaan heb, met behulp van een zogenaamde crankpuller.
Maar in plaats van dat de cranks er af kwamen, trok ik bijna de draad eruit.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt!


Afbeelding
Afbeelding.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 23:27

Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof je de trekker er niet ver genoeg hebt ingedraaid. Of is dat optisch bedrog?Je draad is wel goed verrot, ik denk dat je een echt pullytrekker nodig hebt om deze er nog af te krijgen.
Less is bore

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 12 aug 2012 23:35

Ik had eerst dat dingetje zo ver mogelijk erin gedraaid, zonder iets te forceren.
Daarna ben ik aan het daadwerkelijke trekken begonnen.
Dit vond ik nogal verrassend goed gaan, tot ik opmerkte dat het dingetje er doodleuk al een aantal mm weer uit was gekomen. De crank zet nog mooi waar die altijd al heeft gezeten.

Dusja, het ding er dan maar weer uit gehaald, en aan iets anders begonnen :p

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 13 aug 2012 07:33

Het heet een cranktrekker maar je moet er niet aan trekken. Erin draaien tot je niet verder kan in de draad die je hebt gesloopt. Daarna met een inbussleutel de bout indraaien die in de cranktrekker zit. Doordat die zich er langzaam in draai,t duwt die als het ware de crank van de trapas af. Dus er niet aan trekken.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 13 aug 2012 09:53

Met het trekken bedoelde ik het door jou beschreven proces ;)
De bout duwt tegen de as, waardoor de crank de tegenkracht te verduren krijgt en eruit getrokken/geduwd wordt.

Zo heb ik het dus gedaan, maar in plaats van dat de crank eruit kwam, begaf de draad het...

Is het mogelijk dat dit door de tand des tijds komt?

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 13 aug 2012 10:20

Dat kan bijna niet; de aansluiting kan wel eens goed vastzitten, maar niet zo vast dat het schroefdraad het begeeft. Weet je 100% zeker dat je trekker juist is gemonteerd en dus niet het schroefdraad al bij het indraaien is verprutst? Het kan bijvoorbeeld dat je gereedschap (het draad bijvoorbeeld) al een kleine beschadiging had.. Heb het ook wel eens gehad met een simpel boutje en moertje ;)
Addict R1

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 13 aug 2012 12:33

jansen01 schreef:Dat kan bijna niet; de aansluiting kan wel eens goed vastzitten, maar niet zo vast dat het schroefdraad het begeeft. Weet je 100% zeker dat je trekker juist is gemonteerd en dus niet het schroefdraad al bij het indraaien is verprutst? Het kan bijvoorbeeld dat je gereedschap (het draad bijvoorbeeld) al een kleine beschadiging had.. Heb het ook wel eens gehad met een simpel boutje en moertje ;)
Hoewel het volgende niet van toepassing is op de getoonde cranktrekker wil ik hier mijn ervaring weergeven van een soortgelijke cranktrekker. Deze ziet er ongeveer uit als de getoonde hier met het verschil dat erop het deel met gat dat tegen de as drukt bij mijn cranktrekker nog een ander onderdeel zit dat in het gat zit en een bredere platte kop heeft. Denk aan een paddestoel met platte bovenzijde. De diameter van dit onderdeel is groter dan de die van de vierkante as en komt daardoor tegen de achterzijde van de crank. Dit onderdeel kan je er gewoon uittrekken. Als je dit niet weet en dat onderdeel laat zitten dan trek je de draad uit de crank !
Op dat holle stuk pijp zit bij mijn trekker dan nog een losse niet verwijderbare ring die voorkomt dat de as door het draaien beschadigd kan worden.
Weet iemand misschien waarom dat losse verwijderbare onderdeel bij deze cranktrekker zit? Is dat voor een ander type ronde as met groeven ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 13 aug 2012 12:48

Die paddenstoel is voor Octalink en Isis-assen

Afbeelding

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 13 aug 2012 13:18

marconi schreef: Hoewel het volgende niet van toepassing is op de getoonde cranktrekker wil ik hier mijn ervaring weergeven van een soortgelijke cranktrekker. Deze ziet er ongeveer uit als de getoonde hier met het verschil dat erop het deel met gat dat tegen de as drukt bij mijn cranktrekker nog een ander onderdeel zit dat in het gat zit en een bredere platte kop heeft. Denk aan een paddestoel met platte bovenzijde. De diameter van dit onderdeel is groter dan de die van de vierkante as en komt daardoor tegen de achterzijde van de crank. Dit onderdeel kan je er gewoon uittrekken. Als je dit niet weet en dat onderdeel laat zitten dan trek je de draad uit de crank !
Op dat holle stuk pijp zit bij mijn trekker dan nog een losse niet verwijderbare ring die voorkomt dat de as door het draaien beschadigd kan worden.
Weet iemand misschien waarom dat losse verwijderbare onderdeel bij deze cranktrekker zit? Is dat voor een ander type ronde as met groeven ?
Waarschijnlijk zal het hiermee te maken hebben... Het plaatje van de cranktrekker is gewoon eentje van het internet, degene die ik gebruikt is van het merk SuperB.

Ik ben net nog eens gaan kijken, en de cranktrekker past toch in de vierkante as hoor...Normaal zou die daar niet tegen mogen duwen. :?

(Wat ze in het eerste filmpje doen, heb ik ook gedaan: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... indle-type )

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 13 aug 2012 13:38

Nighty schreef:
marconi schreef: Hoewel het volgende niet van toepassing is op de getoonde cranktrekker wil ik hier mijn ervaring weergeven van een soortgelijke cranktrekker. Deze ziet er ongeveer uit als de getoonde hier met het verschil dat erop het deel met gat dat tegen de as drukt bij mijn cranktrekker nog een ander onderdeel zit dat in het gat zit en een bredere platte kop heeft. Denk aan een paddestoel met platte bovenzijde. De diameter van dit onderdeel is groter dan de die van de vierkante as en komt daardoor tegen de achterzijde van de crank. Dit onderdeel kan je er gewoon uittrekken. Als je dit niet weet en dat onderdeel laat zitten dan trek je de draad uit de crank !
Op dat holle stuk pijp zit bij mijn trekker dan nog een losse niet verwijderbare ring die voorkomt dat de as door het draaien beschadigd kan worden.
Weet iemand misschien waarom dat losse verwijderbare onderdeel bij deze cranktrekker zit? Is dat voor een ander type ronde as met groeven ?
Waarschijnlijk zal het hiermee te maken hebben... Het plaatje van de cranktrekker is gewoon eentje van het internet, degene die ik gebruikt is van het merk SuperB.

Ik ben net nog eens gaan kijken, en de cranktrekker past toch in de vierkante as hoor...Normaal zou die daar niet tegen mogen duwen. :?

(Wat ze in het eerste filmpje doen, heb ik ook gedaan: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... indle-type )
Ik heb ook nog ff gekeken welk type ik heb. Dat is een BBB. Zie hier de beschrijvin g en ook die "cap"is getoond. Die is idd voor oversized assen.


http://www.martens-tweewielers.nl/shop/ ... 41&lang=NL
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 14 aug 2012 14:02

Nighty schreef:[Waarschijnlijk zal het hiermee te maken hebben... Het plaatje van de cranktrekker is gewoon eentje van het internet, degene die ik gebruikt is van het merk SuperB.

Ik ben net nog eens gaan kijken, en de cranktrekker past toch in de vierkante as hoor...Normaal zou die daar niet tegen mogen duwen. :?

(Wat ze in het eerste filmpje doen, heb ik ook gedaan: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... indle-type )
Nou, Nighty, dat middelste deel van de cranktrekker moet juist wél tegen die vierkante trapas aan duwen. Dus eerst dat middelste uitdraaibare deel terug draaien. Dan de cranktrekker in de crank draaien. Dan dat middelste deel weer aandraaien totdat het tegen die as aankomt en dan doordraaien totdat de crank eraf is. Sommige cranktrekkers zoals dee BBB die ik heb, hebben nog een extra onderdeeltje voor oversized assen. Dat moet je wel verwijderen bij een vierkante as want anders komt dat grotere deel tegen de crank en ga je dan draaien dan komt de draad uit de crank.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 aug 2012 14:20

Sommige dingen moet je gewoon door de FM laten doen als je echt niet weet wat je aan het doen bent. Ik ga ook geen balhoofden persen of zelf wielen bouwen.
Je moet alles leren door het uit te proberen, maar lijkt mij wel handig als je vooraf weet wat je echt aan het doen bent.
Less is bore

Plaats reactie