Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

'Kraak' in crank, speling bij pedalen

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 jul 2012 21:42

Ik heb sinds kort een 'tik' of een 'kraakje' in beide cranks. Het treedt op bij de meeste pedaalslagen, maar niet alle. Nu viel mij op dat er een klein beetje speling is bij de pedalen. Ik kan ze zogezegd een heel klein beetje kantelen. Kan dit de oorzaak van de kraakjes zijn?

Ik heb al even geprobeerd de pedalen (Look Keo 2 max) aan te draaien. Klopt het dat je dit met een inbussleutel aan de binnenkant moet doen? Aan de buitenkant zit namelijk een erg exotische ring. Het aandraaien is niet gelukt, omdat ik heel veel kracht nodig had.

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 06 jul 2012 00:34

Ik had hetzelfde probleem met mijn keo2,
oplossing voor mij was een beetje wd40 op de contact vlakken waar de cleat de pedaal raakt.

Bleek het kunststof tegen de pedaal te zijn.
nu rij ik kraakloos.

Robert

Axyz
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2011 22:34

Axyz 06 jul 2012 09:18

Vicenza schreef:Ik heb sinds kort een 'tik' of een 'kraakje' in beide cranks. Het treedt op bij de meeste pedaalslagen, maar niet alle. Nu viel mij op dat er een klein beetje speling is bij de pedalen. Ik kan ze zogezegd een heel klein beetje kantelen. Kan dit de oorzaak van de kraakjes zijn?

Ik heb al even geprobeerd de pedalen (Look Keo 2 max) aan te draaien. Klopt het dat je dit met een inbussleutel aan de binnenkant moet doen? Aan de buitenkant zit namelijk een erg exotische ring. Het aandraaien is niet gelukt, omdat ik heel veel kracht nodig had.
Hoogstwaarschijnlijk je bracket die droog staat.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 06 jul 2012 10:59

PDP schreef:
Hoogstwaarschijnlijk je bracket die droog staat.
Of je bladboutjes
Do not CROSS the road!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 06 jul 2012 15:41

Haha, interessant, drie mogelijke problemen (of eigenlijk vier, met mijn eigen suggestie er bij).
Hoe strak moeten bladbouten (Campagnolo Athena) aangedraaid worden?

Ik zal in het weekend eens kijken of ik er achter kan komen wat het is. Bedankt! Als er nog meer suggesties zijn, dan hoor ik het graag.

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 06 jul 2012 17:57

Het kan zijn dat je trapas-lagers versleten zijn. Dan heb je speling op je trapas.
Speling in alleen de pedalen kan een versleten plaatje zijn, maar dit zou raar zijn als het aan beide kanten tegelijk optreedt.

Kraak kan in een spaak zitten, in je achterpat, in je zadel(pen), balhoofd, schoenplaatjes, noem het maar op.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 jul 2012 14:05

Ik heb ook zo'n " kraakje" wanneer ik rechtsta op de pedalen. Enkel wanneer ik de li-crank naar beneden duw.
Fiets is 6 mnd oud en heeft press-fit lagers. Kunnen deze de oorzaak zijn? Heeft dit al iemand voorgehad?
Ik moet dan wel speciaal gereedschap aanschaffen en nieuwe lagers want deze zouden niet herbruikbaar zijn. Worden deze lagers met montagepasta of droog gemonteerd?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jul 2012 14:45

Bij mij lijkt het een 'droogstaand' bracket geweest te zijn. De fiets is vorige week bij de FM geweest voor een algehele beurt. Toen is het gefikst. Hopelijk duurzaam!

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 23 jul 2012 16:02

Ik had het vanmorgen ook bij mijn spiksplinter nieuwe Cervélo S3. Ben onderweg een paar keer afgestapt om te kijken waar het nou vandaan kwam en waar het aan lag. Op het moment dat ik kracht zetten hoorde ik een tik, de ene keer links en de andere keer rechts van het BB. Uiteindelijk na drie keer afstappen de snelspanner van mijn achterwiel gecontroleerd, et voila weg was de tik/kraak. Geen last meer van gehad vandaag.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 23 jul 2012 17:28

>Hoe strak moeten bladbouten (Campagnolo Athena) aangedraaid worden?
Volgens Campa met 8nm, maar bij mij blijven de Torx boutjes pas met 9nm echt vast zitten. De inbus versie blijft wel vast met 8 NM.

Ik heb trouwens dit jaar al 3 keer de UT cups nieuw ingevet. Na een goede hoosbui begint het althans bij mijn Bianchi daarna te tikken.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie