Niet als je geen omwentelingen maakt. MTB verzetjes zijn nog kleiner. Ken haar ook niet, maar als ze zonder ervaring is en geen super lichtgewicht, denk ik dat het bij de 2e keer al best lekker is. Ik fiets weliswaar nooit erg zwaar en kan me mijn 1e keer herinneren, toen heb ik soms de 30-27 gebruikt (dacht 1.15-1.20 of zo dat ik erover deed, maar dat was maar 1 keer dus). Hoe groter de kransen achter hoe kleiner het verschil wordt. Voor de moraal is het ook altijd fijn nog een kransje over te hebben.NuitKor schreef: 30x30, daarmee kom je toch niet meer vooruit?
Verzet voor Alp d'huez
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
Met een 1 op 1 versnelling ga je 7.56 km/h bij 60 omwentelingen per minuut. Valt eigenlijk wel mee dus. Klein is 22 / 28, zoiets. Als je met hoogstens 8 km/h een berg beklimt, wat in haar geval vrij aannemelijk is, is het geen gekke versnelling. Verschillen zijn echter niet zo groot met bijv. 30/27.
Je kan je idd beter afvragen met welke snelheid en cadans een matig getrainde dame de Alpe d'Huez (meerdere keren?) oprijdt, en dan met name op de steilste km's. Zo zijn dit de snelheden bij een cadans van 70rpm en een verzet van 30x32 t/m 30x25...
Alpe d'Huez is toch niet zo steil? Alleen in het begin een stukje iets boven de 10% en dan verder 7-10%. Volgens kan echt iedereen die een beetje sportief is zonder al teveel training de Alpe d'Huez beklimmen. Natuurlijk niet in een snelle tijd, en ook niet 6 keer achter elkaar, maar 1 keer kan echt iedereen die iets aan sport doet.
Gezien haar waarschijnlijke snelheid (mede door de enorme drukte) zal een 30T idd niet zo gek zijn.
Maar zal ze niet veel sneller trappen dan 70rpm? Lijkt me nog vrij trage rpm...
Toen ik de alp op fietste had ik helaas nog geen cadans meter dus weet niet wat normaal is in deze.
En zoals hier genoemd is het fijn om eventueel een tandje over te hebben. Kan ze mooi op de 27 omhoog en heeft ze de 30 nog achter de hand.
Maar zal ze niet veel sneller trappen dan 70rpm? Lijkt me nog vrij trage rpm...
Toen ik de alp op fietste had ik helaas nog geen cadans meter dus weet niet wat normaal is in deze.
En zoals hier genoemd is het fijn om eventueel een tandje over te hebben. Kan ze mooi op de 27 omhoog en heeft ze de 30 nog achter de hand.
70 rpm is niet echt laag hoor. Onder de 60 rpm wordt het wel vervelend, maar is voor korte steilere stukkies nog wel te doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
ff een update:
Ze heeft een 9 speed. Dus dan is een 12-27 of 11-32 een optie.
Die 32T lijkt me het beste en wil ze graag zelf ook hebben.
11-12-14-16-18-21-24-28-32
http://www.12gotrading.nl/onderdelen/ca ... d_cassette
Ze heeft een triple groep, haalt die de 32T achter wel? Is een derailleur lange kooi.
Ze heeft een 9 speed. Dus dan is een 12-27 of 11-32 een optie.
Die 32T lijkt me het beste en wil ze graag zelf ook hebben.
11-12-14-16-18-21-24-28-32
http://www.12gotrading.nl/onderdelen/ca ... d_cassette
Ze heeft een triple groep, haalt die de 32T achter wel? Is een derailleur lange kooi.
Als ie het uit zichzelf niet redt, gebruikt de fietsenmaker aan de voet van alp d'huez een trucje.
Je trekt de achterderailleur iets naar achter, en fixeert deze middels de buitenkabel en een tie-rip aan de staande achtervork.
Prima oplossing!
Je trekt de achterderailleur iets naar achter, en fixeert deze middels de buitenkabel en een tie-rip aan de staande achtervork.
Prima oplossing!
Lol, dus dan kan je niet meer lichter schakelen? Niet echt fijn wanneer het weer iets minder stijl wordt..hanz1963 schreef:Als ie het uit zichzelf niet redt, gebruikt de fietsenmaker aan de voet van alp d'huez een trucje.
Je trekt de achterderailleur iets naar achter, en fixeert deze middels de buitenkabel en een tie-rip aan de staande achtervork.
Prima oplossing!
Nee hoor, je kunt alles schakelen. Alleen door dot trucje ook een 30 of zelfs 32 achter, terwijl de derailleur het formeel (en zonder dit hulpje) niet kan. Dus wel "LoL", maar dan andersNuitKor schreef:Lol, dus dan kan je niet meer lichter schakelen? Niet echt fijn wanneer het weer iets minder stijl wordt..hanz1963 schreef:Als ie het uit zichzelf niet redt, gebruikt de fietsenmaker aan de voet van alp d'huez een trucje.
Je trekt de achterderailleur iets naar achter, en fixeert deze middels de buitenkabel en een tie-rip aan de staande achtervork.
Prima oplossing!
Matig getraind maar misschien heeft ze wel héél veel karakter. Helpt ook.
@NuitKor: gaat toch werkelijk wel over een zij en niet stiekum over jezelf hè?
Mijn dochter kwam laatst ook met vragen over haar vriendin, je raad het al. Ging het toch over haar zelf...
@NuitKor: gaat toch werkelijk wel over een zij en niet stiekum over jezelf hè?
Mijn dochter kwam laatst ook met vragen over haar vriendin, je raad het al. Ging het toch over haar zelf...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Die berg zakt nog eens in door die figuren die opeens een racefiets moeten kopen en dan zo nodig de Alpe d'Huez moeten beklimmen. Snap het wel het is voor een goed doel maar ze worden op het werk gek gemaakt. Ten koste van wielrenners die wel kunnen fietsen.