Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lagers kapot!?

Angony
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2012 10:41

Angony 07 mei 2012 10:46

Vanochtend ben ik even langs geweest bij de fietsenmaker en daar wees hij mij erop dat de lagers in mijn achterwiel kapot zouden zijn. Hij zei dat ik het zo snel mogelijk moet laten maken, zelfs mijn servicebeurt die over 5 weken gepland staat zou te laat zijn. Nu vind ik het altijd lastig zoiets goed in te schatten (kan ik überhaupt nog rustig gaan fietsen nu?), mijn ervaring is dat fietsenmakers met dat soort dingen altijd wat snel zijn. Wat denken jullie? Ik snap dat je niet op afstand kan beoordelen hoe het mijn lagers zit, maar hoe moet je zo'n opmerking van een fietsenmaker inschatten? En hoe erg is het om als het inderdaad klopt nog een tijdje door te fietsen? Alvast bedankt voor feedback.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 mei 2012 11:29

Wat voor lagers/naven? Wat hoor je als je rijdt en wat voel je als je de lagers draait? Zitten er putten in de conussen?

Als je lang door rijdt en je kan je wielen dan weggooien, dan is het ook zonde. Als het hele goedkope wielen zijn, loont het misschien om betere te kopen ipv te repareren.
Velgenfluisteraar

Florezido

Angony
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2012 10:41

Angony 07 mei 2012 11:38

Deze wielen zitten erop: http://www.gustavsport.nl/shimano-wh-r500-wielset" onclick="window.open(this.href);return false; De fiets heb ik overigens nog geen eens een jaar.

Je verdere vragen kan ik nu even wat lastig beantwoorden, omdat ik namelijk pas weer van het weekend 'bij' mijn fiets ben. Dan zal ik er eens wat beter naar kijken.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 07 mei 2012 12:24

wh-R500, dan zou ik kiezen voor een nieuwe betere en vooral lichtere set.
uiteraard kan ik niet in je beurs kijken, maar ik heb zo'n setje gehad, vond ze loodzwaar, en niet lekker rijden.
nou kost overigens een paar nieuwe kogels niet zoveel hoor, is ook zo gebeurd

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 mei 2012 12:49

Alle Shimano wielen hebben volgens mij geen industrie gelagerde wielen. Ook de duurdere wielen niet. Als je te lang door rijdt slijten de kogels te hard in de kogelbanen en kun je de wielen weggooien... Over het algemeen zijn de Shimano wielen goed te servicen. En denk niet dat het zoveel hoeft te kosten. Schoonmaken, nieuwe kogels en vers vet doet een hoop.... Maar, ja als je LBS bijvoorbeeld 50,- euro hiervoor vraagt is dat een hoop geld in verhouding tot de prijs van de wielen...

Je kan ze ook helemaal oprijden tot ze uit elkaar vallen... En dan nieuwe wielen kopen, zolang je er geen last van hebt. Of zelf even servicen en kijken of er wat versleten is. Misschien zijn ze alleen erg droog geworden, omdat Shimano zuinig is met vet... Hopelijk ben je er dan nog een beetje op tijd bij.

Overigens kan er in een jaar veel gebeuren. Km's en weersomstandigheden Dat je de fiets een jaar hebt zegt natuurlijk niets... ;)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 mei 2012 12:54

Als een wielset 85 Euro kost, dan zou ik er geen 50 Euro aan verspijkeren. Ik zou zelf een standaardwielset met 105 of Ultegra naven kopen. Daar kan je jaaaaaaaaaren mee fietsen en zelfs al wil je ooit een lichte wielset, er bij, dan blijft zo'n standaard wielset perfect voor de wat slechtere dagen en de slechtere wegen,

Zelf rijd ik 20.000 km per jaar op een standaard wielset en wil ik geen lichtgewicht spul hebben.
Velgenfluisteraar

Florezido

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 07 mei 2012 17:10

Suntoro schreef:Alle Shimano wielen hebben volgens mij geen industrie gelagerde wielen. Ook de duurdere wielen niet. Als je te lang door rijdt slijten de kogels te hard in de kogelbanen en kun je de wielen weggooien... Over het algemeen zijn de Shimano wielen goed te servicen.
Campa heeft (in ieder geval in de duurdere wielsets) ook "ouderwetse" kogelbanen en geen industrielagers. Als je deze lagers goed onderhoudt en afstelt, heb je er jaren plezier van. In mijn trainingsset heb ik Shimano Dura-ace 8 speed naven, best draaiende naven die ik ooit gehad heb.

Ontopic:
Als je kogelbanen nog glad zijn, kun je met nieuwe kogels en/of conussen je wielen weer 100% in orde brengen. Vraag je fietsenmaker wat er aan de hand is en hoe hij de kosten inschat. Dan kun je zelf beslissen of je het de moeite waard vindt of voor nieuwe wielen gaat.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 08 mei 2012 09:14

Ik heb drie jaar geleden fulcrum3 gekocht. Veel geld aan uitgegeven, mooie wielen en kwaliteit, werd me verteld. Maar ik zit al maanden te kloten met kapotte lagers in het achterwiel. Het wiel ligt al drie weken bij de fietsenmaker die op onderdelen wacht om hert wiel te repareren.

Ondertussen ben ik op zoek naar nieuwe wielen gegaan (met hoge velg). Wat is nou beter: industrielagers of lagers met losse kogeltjes? En moet je die laatse meer onderhouden?
Michiel

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 08 mei 2012 10:11

fietsvriend schreef:Ik heb drie jaar geleden fulcrum3 gekocht. Veel geld aan uitgegeven, mooie wielen en kwaliteit, werd me verteld. Maar ik zit al maanden te kloten met kapotte lagers in het achterwiel. Het wiel ligt al drie weken bij de fietsenmaker die op onderdelen wacht om hert wiel te repareren.

Ondertussen ben ik op zoek naar nieuwe wielen gegaan (met hoge velg). Wat is nou beter: industrielagers of lagers met losse kogeltjes? En moet je die laatse meer onderhouden?
Beide kan goed zijn... Bij de profs wordt beide gebruikt en die willen echt wel een wiel dat soepel draait. Cavendish gebruikte ook gewoon Dura-Ace naven (dus cup/conus)

Het lijkt mij dat grote kogels beter draaien en in een cup/conus constructie kunnen de kogels groter zijn zoals bij Campagnolo en Shimano wielen. Bij industrielagers zijn ze toch een fractie kleiner en zitten ze gevangen aan een kooitje. Maar uiteindelijk is het principe hetzelfde. Een kogel die over een kogelbaan moet rollen..

Verder moet de afdichting ook wel goed zijn bij industrielager en dat is niet altijd zo Daarnaast kun je weinig aan industrielagers doen of het is heel lastig te doen. Als het goed is kan het vet er niet uit, maar er ook niet in.

mennovaneijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 aug 2011 14:26

mennovaneijk 10 mei 2012 22:53

Ik heb ook de shimano whr-500 en had laatst ook kapotte lagers. Was 20 minuten werk en 16,50. Ik zou dus even aan je fietsenmaker vragen wat het kost. Kan nog wel eens meevallen

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 11 mei 2012 11:27

>Wat is nou beter: industrielagers of lagers met losse kogeltjes? En moet je die laatse meer onderhouden?
Losse kogels kan je makkelijk zelf onderhouden. Gewoon 1x per jaar los halen en nieuw vet plus kogels er in doen, conussen bekijken of ze vervangen moeten worden en dat is het.

De eventuele winst die je met dure wiellagers kan behalen is totaal verwaarloosbaar. Misschien voor een prof interessant,, waar het na een dag rijden om de laatste honderdsten van seconden gaat.
Velgenfluisteraar

Florezido

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 11 mei 2012 15:10

dure wiellagers op zich hebben inderdaad beperkt zin....

Alleen zitten die duurdere wiellagers...inderdaad, in de duurdere wielen.

Met als gevolg dat niet alleen de naven beter zijn maar ook de rest vd materialen.

Lichter en steviger (als t goed is)

En wat lichtere wielen met je fiets en t fietsplezier kunnen doen, staat genoeg op dit forum.

Tip voor de TS: service deze wielen zelf. Je leert er van mocht je ooit duurdere wielen kopen en die ook ooit weer eens zelf willen servicen, de ervaring die je dan met deze wielen hebt opgedaan komt dan goed van pas.

en als t budget t toelaat: én servicen (voor de ervaring) én andere betere wielen in je fiets steken.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

Plaats reactie