Beste mensen,
Ik heb een vraag over het afstellen van de achterderailleur van mijn Ultegra set. Ik heb na de grote schoonmaak wat problemen om het versnelingsbereik juist te krijgen.
Ik heb al wat filmpjes gekeken en boeken doorgenomen, maar kom er niet uit. Ik heb tot dusverre het derailleur uit kunnen lijnen met het H-schroefje. Maar bij opschakelen naar grootste blad kom ik niet verder dan ergens halverwege. Het steeds losser draaien van de algemene stelschroeven leidt ook niet tot het gewenste resultaat. Ik dacht daarom dat de spanning niet optimaal was en had de kabel nog wat strakker getrokken in de uitgangspositie. Nu haalde de cassette juist de kleinste wieltjes niet...(zucht).
Ik ben benieuwd of er een trucje is, een basisuitgangspositie, voordat het uitlijnen aan de orde is. Ik zie dat nergens terug, maar dacht dat het misschien het probleem kan oplossen. Wie weet kan iemand me hier wat handige suggesties doen. Mijn vragen zijn de volgende:
1) Moet ik de verschillende stelschroeven (H, L, B schroef en de andere 2 algemene) bijvoorbeeld volledig indraaien voor ik de kabel vastzet?
2) Een ander gekkigheidje vind ik dat de B-schroef geen enkel effect lijkt te hebben als ik deze vast of los draai. Kan dit er op wijzen dat mijn derailleur kapot is?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groet,
Michel
hulp nodig bij afstellen schakelbereik achter
Je moet volledig afschakelen. Dan moet je je ketting op het kleinste blad leggen. De derailleur stelknop (die aan de achterkant) helemaal terug draaien. Dan 1 opschakelen (dat gebeurt dan niet) dan de stelknop aandraaien totdat hij schakelt. Daarna nog ongeveer 1,5 slag doordraaien (zodat hij precies in lijn ligt met je eerste achterblad)
De stelschroeven laten alleen beweging zien als je op het uiterste zit. En die dus alleen om het onder of overschakelen te beheersen.
Succes.
De stelschroeven laten alleen beweging zien als je op het uiterste zit. En die dus alleen om het onder of overschakelen te beheersen.
Succes.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.
Ok, op zich doe ik dat wel. Moet ik nu nog rekening houden met een bepaalde procedure vóór dit afstellen. Hoe strak moet ik de kabel aantrekken voor ik deze bevestig tussen de klem op het achterderailleur? Of is dat gewoon licht spannen en schroeven. Mijn gevoel zegt dat je met die eerste stap namelijk al het bereik bepaalt van je stelschroef.
gr
Michel
gr
Michel
Dat is wel HEEL toevallig! Ik ben ook vandaag (4-3-2012) met hetzelfde aan het prutsen geweest.
Wanneer ik wil opschakelen (naar een groter blad achter), gebeurt er bij de eerste klik niets en bij de tweede klik gaat hij één blad verder. Als ik dan doorga met opschakelen, gaat het moeizaam en bij het vierde/vijfde blad "haalt" de versnelling de achterstand van een blad weer in.
Ik heb ook zitten prutsen met de H en L schroefjes. 't Is iets beter, maar nog niet goed.
Wanneer ik het kleinste blad heb, zit er geen spanning meer op de kabel. Dat lijkt me niet goed. Ik was van plan om naar de fietsenmaker te gaan, maar misschien heeft iemand nog tips (voor mij en voor crank123)
Wanneer ik wil opschakelen (naar een groter blad achter), gebeurt er bij de eerste klik niets en bij de tweede klik gaat hij één blad verder. Als ik dan doorga met opschakelen, gaat het moeizaam en bij het vierde/vijfde blad "haalt" de versnelling de achterstand van een blad weer in.
Ik heb ook zitten prutsen met de H en L schroefjes. 't Is iets beter, maar nog niet goed.
Wanneer ik het kleinste blad heb, zit er geen spanning meer op de kabel. Dat lijkt me niet goed. Ik was van plan om naar de fietsenmaker te gaan, maar misschien heeft iemand nog tips (voor mij en voor crank123)
Ten eerste kabel losmaken bij de derailleur.
Met stelschroef H het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de zwaartse versnelling (=het kleinste tandwiel van je cassette)
Met stelschroef L het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de lichtste versnelling (=grootste tandwiel van je cassette)
Met deze afstelling zorg je ervoor dat de ketting niet tussen het frame en je cassette kan vallen (stelschroef H) of dat je je achterderailleur in je achterwiel trekt (stel schroef L)
Vervolgens je versnellingshendel helemaal af schakelen naar de stand voor de zwaarste versnelling, kabel helemaal ontspannen dus. Alle stelnippels indraaien, die van de achterderailleur en die van de stuitnok op de frame.
Dan de kabel strak trekken en met de inbus vastzetten in/aan de achterderailleur.
In principe moet de derailleur nu goed schakelen. Als je met 1 klik je ketting niet op het volgende tandwiel krijgt de kabel iets strakker zetten met de stelnippel op de achterderailleur. Met kleine stapjes te werk gaan.
Succes!
Met stelschroef H het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de zwaartse versnelling (=het kleinste tandwiel van je cassette)
Met stelschroef L het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de lichtste versnelling (=grootste tandwiel van je cassette)
Met deze afstelling zorg je ervoor dat de ketting niet tussen het frame en je cassette kan vallen (stelschroef H) of dat je je achterderailleur in je achterwiel trekt (stel schroef L)
Vervolgens je versnellingshendel helemaal af schakelen naar de stand voor de zwaarste versnelling, kabel helemaal ontspannen dus. Alle stelnippels indraaien, die van de achterderailleur en die van de stuitnok op de frame.
Dan de kabel strak trekken en met de inbus vastzetten in/aan de achterderailleur.
In principe moet de derailleur nu goed schakelen. Als je met 1 klik je ketting niet op het volgende tandwiel krijgt de kabel iets strakker zetten met de stelnippel op de achterderailleur. Met kleine stapjes te werk gaan.
Succes!
Zo simpel is het
Behalve als bij de demontage de achterpad wat verbogen is !
Heb hier fietsers over de vloer gehad waar de FM dat over het hoofd had gezien!
Behalve als bij de demontage de achterpad wat verbogen is !
Heb hier fietsers over de vloer gehad waar de FM dat over het hoofd had gezien!
Kijk eens hier even naar...heel duidelijk http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23
+1japie916 schreef:Ten eerste kabel losmaken bij de derailleur.
Met stelschroef H het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de zwaartse versnelling (=het kleinste tandwiel van je cassette)
Met stelschroef L het maximale bereik instellen van de achterderailleur voor de lichtste versnelling (=grootste tandwiel van je cassette)
Met deze afstelling zorg je ervoor dat de ketting niet tussen het frame en je cassette kan vallen (stelschroef H) of dat je je achterderailleur in je achterwiel trekt (stel schroef L)
Vervolgens je versnellingshendel helemaal af schakelen naar de stand voor de zwaarste versnelling, kabel helemaal ontspannen dus. Alle stelnippels indraaien, die van de achterderailleur en die van de stuitnok op de frame.
Dan de kabel strak trekken en met de inbus vastzetten in/aan de achterderailleur.
In principe moet de derailleur nu goed schakelen. Als je met 1 klik je ketting niet op het volgende tandwiel krijgt de kabel iets strakker zetten met de stelnippel op de achterderailleur. Met kleine stapjes te werk gaan.
Succes!
Ik heb de zelfde methode gehanteerd.
Werkte bij mij goed.(ultegra derailleur)
Slaaf van het smalle zadel
Nou 1 week later en het werkt allemaal weer. Ondertussen begon de kabel te rafelen en die is ook vervangen. Gelijk de shifters leren kennen. Wat een gedoe, maar nu snap ik het.
Wat betreft tuning zijn de volgende filmpjes ook nog nuttig (m.n. voor lotgenoten). Tikje feaky persoon, maar dat zal wel aan mij liggen. .
Afstellen versnellingsbereik:
http://www.youtube.com/watch?v=zBXlwRq_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
M.n. het eerste klikje en dan draaien aan de afstelklop is een goede tunebasis.
Vervangen versnellingskabel derailleur voor shimano 6700 ultegra:
http://www.youtube.com/watch?v=Za3Z_GHX ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo weer ff verder met de laatste lentevoorbereidingen.
Bedankt allemaal!
gr.
Michel
Wat betreft tuning zijn de volgende filmpjes ook nog nuttig (m.n. voor lotgenoten). Tikje feaky persoon, maar dat zal wel aan mij liggen. .
Afstellen versnellingsbereik:
http://www.youtube.com/watch?v=zBXlwRq_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
M.n. het eerste klikje en dan draaien aan de afstelklop is een goede tunebasis.
Vervangen versnellingskabel derailleur voor shimano 6700 ultegra:
http://www.youtube.com/watch?v=Za3Z_GHX ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo weer ff verder met de laatste lentevoorbereidingen.
Bedankt allemaal!
gr.
Michel
Maak de kabel los en duw de derailleur naar ergens in het midden van de cassette.
Maak de kabel weer vast en schakel naar de kleinste krans.
Daar komt ie w.s. niet, zet dan de inbussleutel op de klembout en los hem een beetje tot de derailleur wel op de kleinste krans komt.
Draai de klembout vast en tsjek of de derailleur normaal op en neer schakelt en in het midden van de cassette recht onder de corresponderende krans zit.
Zo nee> bijregelen met de kabelsteller op frame of derailleur
Job done.
Maak de kabel weer vast en schakel naar de kleinste krans.
Daar komt ie w.s. niet, zet dan de inbussleutel op de klembout en los hem een beetje tot de derailleur wel op de kleinste krans komt.
Draai de klembout vast en tsjek of de derailleur normaal op en neer schakelt en in het midden van de cassette recht onder de corresponderende krans zit.
Zo nee> bijregelen met de kabelsteller op frame of derailleur
Job done.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig