Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentsleutel

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 dec 2012 10:13

haaldoor schreef:Juist niet. Je kan ten alle tijden controleren of de sleutel op 0 staat. En als die afwijkt buig je de sleutel gewoon terug. Het Syntace type moet je officieel eens in de zoveel tijd laten ijken(kan bij Syntace). Ins en Outs van dit proces en de daadwerkelijke noodzaak ken ik niet.

Enige 2 nadelen die zitten aan de buig sleutels is dat je geen 'klik' krijgt als je het maximum moment bereikt(kan je ook niet instellen)
Daarnaast wat minder handzaam dan het Syntace type.

Voor de hoeveelheid momentsleutel werk dat ik doe vond ik bovenstaande nadelen van buig type niet opwegen tegen de extra kosten. Ook betrouwbaarheids issue speelde mee. Nu weet ik dat ik met de sleutel 'eeuwig' kan doen.
Interessant. Wat handzaam betreft, je zet toch eerst je boutjes vast met een gewone inbussleutel en daarna zet je hem vast met de Parktool.
Zitten er ook bitjes bij als je deze besteld?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 24 dec 2012 10:20

Zitten naar mijn weten geen bitjes bij. Maakt voor mij niet uit omdat ik die al heb liggen bij mijn huis-tuin-keuken gereedschap. En anders kan je die voor niet al te veel geld bij de bouwmarkt halen.

fmclassic-fan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2012 19:04

fmclassic-fan 24 dec 2012 19:19

mikethebike schreef:PS Kijk ook eens naar de gewone tools van Gedore, Facom en Wurth (syntace laat ze daar geloof ik maken)!
Ik heb die van Wurth en die bevalt me uitstekend

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 24 dec 2012 22:36

Hoeveel waarde heeft een momentsleutel eigenlijk? Aandraaimoment hangt toch ook sterk af van oa of de bout gesmeerd is en de kop al dan niet beschadigd? Maar goed, beter een indicatie dat je in de buurt zit dan dat je de boel sloopt. Ik overweeg ook de Parktool. Ding is nogal lang. Beetje te gebruiken bij de meeste gangbare boutjes of kun je sommigen er echt niet mee vast zitten doordat de tool te lomp is?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 24 dec 2012 22:51

Eind van de week kan ik je meer vertellen! Wel al ervaring met de Parktool TW-2 momentsleutel(grote broer TW-1 en die is ondanks de grote goed hanteerbaar.
Kan me niet voorstellen dat je met de TW-1 sommige boutjes niet kunt vastzetten. Alles bij een fiets kom je relatief goed bij. Vooral de omvang van de 'kop' bepaalt de inpasbaarheid. Verder kan je ook gebruik maken van verlengstukken.

Waarde van een momentsleutel is niet mega. Uiteindelijk geld vaak vast is vast. Mij geeft het een extra gevoel van vertrouwen bij de montage. Niet alleen dat de boel niet gesloopt wordt maar ook dat het vast genoeg zit en niet gaat wrikken, slippen, etc. Vind die E55,- wel dat extra stukje degelijkheid waard.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 dec 2012 10:13

Geweldig dat ze weer op de markt zijn, die ouderwetse torsiesleutels!

Inderdaad het meest betrouwbare en degelijke (deze kan je tenminste nog 's uit je poten laten vallen zonder 'm direct te moeten laten her-ijjken) gereedschap om 't aantrekmoment mee te bepalen. En uiteraard moet je met gesmeerd schroefdraad werken.
Bij natrekken van bouten of moeren de volgende procedure volgen: eerst kwartslag los en dan weer tot gewenste kracht aantrekken.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1206
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 20 jan 2013 16:08

Ik heb de test gemist ( die van de momentsleutels) , hoe is de Tacx eruit gekomen ? Kan iemand mij misschien een PDF je mailen ?
MVG Arno
?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2013 21:22

Ik zou zorgen dan je een moment sleutel voor de kleine momenten hebt, boven de 10 is het gewoon met gezond verstand vastzetten. En ook al wijkt het sleutel 10% af wat maakt het uit?

Dan draai je een boutje met 5.5 aan ipv 5, goh wat erg. Het gaat gewoon om de indicatie.

vediya
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:18

vediya 11 feb 2021 21:43

Hallo,
Weet iemand of er een youtube filmpje bestaat om zelf met simpel gereedschap een momentsleutel te testen ?
Ik weet wel met een weegschaal maar dat is me niet duidelijk. Ik vind alleen info ivm grotere momentsleutels gebruikt in de auto-industrie.
Ik heb sinds +/- 7 jaar een momentsleutel van PRO en begin te twijfelen aan de correctheid.
Als ik zoals in de handleiding staat regelmatig op het hoogste Nm (15) zet en dan enkele malen vast aantrek, kan ik blijven trekken zonder de klik. Vandaag hetzelfde gedaan op 9 Nm en het lijkt of hij niet klikt.
Dus weet niet of hij nog betrouwbaar is.
Bedankt voor jullie reacties;

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 feb 2021 22:11

Ik heb me in het verleden meermalen uitgelaten over het nut van momentsleutels voor fietsonderdelen, dat zal ik nu niet doen......*
Klikt ie niet bij 15 Nm , dan is hij in principe defect en moet je een nieuwe kopen.
15 Nm is een kracht van 60 N op een lengte van 25 cm, dat is ruwweg een kracht die een massa van 6 kg uitoefent aan het aardoppervlak.
Dat krijgen de meeste mensen met de hand wel voor elkaar....
Ik zal even een testopstelling beschrijven:
Klem het ding horizontaal in een bankschroef met het vierkant (3/8"?)
Hangt een jerrycan met ruim 6 liter water aan het uiteinde als hij 25 cm lang is , of evenredig meer of minder als de lengte anders is.
Klikt ie niet, desnoods met een handmatig duwtje, dat werkt ie niet.
Repareren of kalibreren is hoogstwaarschijnlijk niet de moeite waard, tenzij je zo al visueel een gebrek vast kan stellen.

*Een topic waarin het hard tegen hard ging en meerdere visies uit de verf komen:
viewtopic.php?f=11&t=67237&hilit=momentsleutel
Laatst gewijzigd door Keezx op 12 feb 2021 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vediya
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:18

vediya 11 feb 2021 22:32

OK, bedankt; zal het proberen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 13 feb 2021 10:02

Handige methode!

Wel opletten dat ie de juiste kant op wordt belast :D
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie