Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentsleutel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2012 19:44

Voor BB's heb je geen momentsleutel nodig, dat kan met gezond verstand.
En waar zit je onder de 5nm op je fiets? Kan ik zo snel even niet voor de geest halen.
Less is bore

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 30 jan 2012 20:00

Ik heb de Topteak d-torq gaat van 1-20 nm in stappen van 0,1 nm.

bike27
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:32

bike27 30 jan 2012 20:40

geheel eens met mikethebike. Als je investeert in een momentsleutel: neem gelijk een goede (met certificaat) van Gedore, snap-on, hazet etc. Is inderdaad nu iets duurder, maar gaat bij normaal gebruik lang (een levenlang) mee

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 30 jan 2012 20:53

daniel1975 schreef:Voor BB's heb je geen momentsleutel nodig, dat kan met gezond verstand.
En waar zit je onder de 5nm op je fiets? Kan ik zo snel even niet voor de geest halen.
bij je bidonhouder zit je daar ruim onder (alhoewel dat ook zonder momentsleutel kan). bovendien zijn de afwijkingen het grootst bij de uitersten, dus lijkt me de Tacx niet de beste keus, omdat die bij 5 Nm begint.
Afbeelding

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 31 jan 2012 00:38

Voor welke, cruciale, onderdelen heb je nog meer minder dan 5 nm nodig?
Bidonhouder gaat me nog wel lukken zonder momentsleutel;)

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 31 jan 2012 10:34

Bianchista schreef:Voor welke, cruciale, onderdelen heb je nog meer minder dan 5 nm nodig?
Bidonhouder gaat me nog wel lukken zonder momentsleutel;)
Bij de ATB misschien barends op een carbon stuur?

Bij sommige frames mag de zadelpenklem max 4Nm hebben (bijv. Cervelo P2/P3).
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 31 jan 2012 11:49

Als je echt geld teveel hebt: De Giustaforza van Effetto Mariposa
http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=9519" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.effettomariposa.eu/en/produc ... 16-deluxe/" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2012 13:26

Ik heb degene van Bikediscount, prima ding. Echter gebruik ik hem zelden, nadat bleek dat ik met de hand alles op circa 1nm minder had aangedraaid, dus mijn gevoel is geod genoeg. Ik doe hetgeen wat ik met de sleutel doe ook nooit op de max stand. het meest handige vind ik de moment sleutel nog voor schijfrem bouten en kettingbladboutjes, daar heb je veel minder gevoel op, vooral je kettingbladen,

Stuurpen staat bv 8nm nou dat is echt wel heeeeeeel erg vast. 5nm is echt meer dan genoeg.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 01 feb 2012 11:24

Gebruik al tijden de moment sleutel die bij mijn Canyon kwam met buig indicatie. Loopt op tot de waarde die ik nodig heb voor kwetsbare onderdelen(stuurpen, zadelpen, bidonhouders etc.) Lekker simpel en goedkoop en calibratie is een kwestie van bij buigen.
Voor de Bottombracket montage heb ik nog een Parktool momentsleutel liggen. Ook eentje op basis van doorbuiging. Is toch het simpelst en meest onverwoestbaar.
Prijs van dat soort sleutels is prima.

Heb ooit een momentsleutel gekocht bij een gereedschap zaak(zelfde als BBB/Elsware). Test op een IKEA stoel gedaan en deze brak meteen een bout bij een lage nm. Vangt nu stof in de kast...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 feb 2012 11:28

haaldoor schreef:Gebruik al tijden de moment sleutel die bij mijn Canyon kwam met buig indicatie. Loopt op tot de waarde die ik nodig heb voor kwetsbare onderdelen(stuurpen, zadelpen, bidonhouders etc.) Lekker simpel en goedkoop en calibratie is een kwestie van bij buigen.
Voor de Bottombracket montage heb ik nog een Parktool momentsleutel liggen. Ook eentje op basis van doorbuiging. Is toch het simpelst en meest onverwoestbaar.
Prijs van dat soort sleutels is prima.

Heb ooit een momentsleutel gekocht bij een gereedschap zaak(zelfde als BBB/Elsware). Test op een IKEA stoel gedaan en deze brak meteen een bout bij een lage nm. Vangt nu stof in de kast...

Die "sleutels" van Canyon gaan zo kapot. Heb er al 2 versleten.

Brak je de bout of iets anders van de IKEA stoel?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 01 feb 2012 13:03

Bij mij gaan ze nu al 2 jaar mee. Wijzer zit wel wat los maar maakt voor functie niks uit. Bij overlijden zou ik sowieso buig model van Parktool oid nemen. Is toch simpel en degelijke constructie zover ik het zie.

De bout brak van de IKEA stoel. Natuurlijk is dat geen top kwaliteit ivm fiets onderdelen maar toch voor mij voldoende om het risico niet te nemen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 feb 2012 16:37

haaldoor schreef:Bij mij gaan ze nu al 2 jaar mee. Wijzer zit wel wat los maar maakt voor functie niks uit. Bij overlijden zou ik sowieso buig model van Parktool oid nemen. Is toch simpel en degelijke constructie zover ik het zie.

.
Welke is dat dan?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie