Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentsleutel

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 feb 2021 10:18

wasbeer2006 schreef: 20 jan 2013 21:22 Ik zou zorgen dan je een moment sleutel voor de kleine momenten hebt, boven de 10 is het gewoon met gezond verstand vastzetten. En ook al wijkt het sleutel 10% af wat maakt het uit?
+1, paar uitzonderingen daar gelaten.

Toch zou ik wegblijven van de dure fietsspecifieke momentsleutels (Park Tool, Pedros etc). en gewoon voor een regulier merk a la Gedore, Facom of Stahwille gaan als je graag veel geld uit geeft.

Er zijn maar een aantal merken die momentsleutels maken en de rest is vooral gerelabeld met een prijsfactor 5.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 feb 2021 10:58

Dat was een bericht van 8 jaar geleden, maar nog best wel actueel.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 16 feb 2021 07:00

iemand enig idee waar je moment sleutel kan kalibreren? gewoon bij een doe het zelf zaak?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 16 feb 2021 08:03

Misschien bij een echte gereedschapshandel (maar dat vraag ik me zelfs af). DHZ zaak gaan ze je denk ik alleen een beetje glazig aankijken. ;)

Maar zoals op de vorige pagina ook uitgelegd door Keezxxx;
Als je weet dat het moment (m in [Nm]) veroorzaakt wordt door een kracht (F in [N]) op een bepaalde afstand (d in [m]), oftewel m = F * d, dan kun je hem zelf ook controleren;

Plaatje (van ergens op het www);
Afbeelding

Je spant de sleutel (goed horizontaal!) in de bankschroef zoals hierboven, en hangt op een vastgestelde afstand (= d) een gewicht.
Je weet nu d (de afstand van het draaipunt tot waar het gewicht hangt),
F weet je door F = M * g, waarbij M= het gewicht in [kg] en g = 9.813 [m/s^2]

Afbeelding

Stel d = 0,25 [m] en M = 5 [kg]

Het moment is dan:
m [Nm] = F [N] * d [m]
= M [kg] * g [m/s^2] * d [m]
= 5 [kg] * 9,813 [m/s^2] * 0,25 [m] = 12,27 Nm

Ik zou dit persoonlijk checken door in plaats van gewicht een emmertje eraan te hangen en deze met 5 liter water te vullen;
als je de momentsleutel dan op 12,3 Nm instelt, dan moet deze klikken zo rond het moment dat er 5 liter in de emmer zit

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 feb 2021 18:47

Wieler12 schreef: 16 feb 2021 07:00 iemand enig idee waar je moment sleutel kan kalibreren? gewoon bij een doe het zelf zaak?
Kalibreren schijnt nogal een dure aangelegenheid te zijn (+/- €100 meende ik wel eens ergens gelezen te hebben). Dan kun je bijna beter een nieuwe kopen die (waarschijnlijk) vanuit de fabriek gekalibreerd is.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 16 feb 2021 19:40

Kalibreren van een huis tuin en keuken momentsleutel moet zelf ook nog wel lukken (zit gewoon een veer in die je meer of minder op spanning zet)

Staat hier wel duidelijk stap voor stap uitgelegd;
https://www.wikihow.com/Calibrate-a-Torque-Wrench
Eigenlijk hetzelfde verhaal zoals hiervoor, maar nu met afstellen erbij ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 feb 2021 20:19

@RKN , jij lijkt me een praktisch denkend tiep,en niet zomaar geneigd een hoop onzin als waarheid tot je te nemen, had je dit al eens gelezen?
http://james-p-smith.blogspot.com/2011/ ... ycles.html
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 23 feb 2021 20:14

Dank voor het delen Keezx!

Dit stuk is voor mij nieuw, maar de materie is niet helemaal onbekend ;)

Voor "kritische" boutverbindingen zou dus eigenlijk beter een minimale voorspanning gehanteerd moeten worden, met daarna een zekere hoekverdraaiing ipv aanhaalmoment (zoals bij bijv. een cilinderkop gedaan wordt).

Rest de vraag hoe kritisch het dus allemaal is;

aan de hand van de tekst vraag ik me af hoe het genoemde "wet lube" zich zal verhouden tot bijv. shimano anti seize qua frictiecoëfficiënt.
Je zou toch zeggen dat er bij al die fietscomponentboeren vast wel iemand ook een keer op het idee is gekomen om met wat gangbare draadmiddeltjes een testje op te tuigen?
(en dat men aan de hand daarvan een maximaal veilig aanhaalmoment heeft bepaald)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 feb 2021 20:22

Zo ver zou ik het niet eens willen zoeken, men probeert zich in te dekken tegen schade en claims en strooit maar wat met getalletjes.
De fietsindustrie is een , qua engineering, behoorlijk achtergebleven gebied.
Koning Marketing bepaalt alles.
Wat mij altijd weer verbaast is de hoeveelheid, meestal lang niet domme, mensen die toch een hele verzameling momentsleutels heeft hangen en en kennelijk er toch iets mee denkt te moeten doen.
Ik bezit er 1 en die komt alleen in actie als er een cilinderkop gemonteerd moet worden......verder nooit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 feb 2021 20:34

Ik gebruik de momentsleutel vrij veel. Ik weet dan ook wel dat het ongeveer zal zijn en dat is goed genoeg.
Ik heb blijkbaar totaal geen gevoel voor vast-is-vast en draai zonder de momentsleutel alles gewoon veel te vast of lang niet vast genoeg. (zelfkennis is het begin van alle wijsheid ;-) )
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 feb 2021 20:50

Keezx schreef: 23 feb 2021 20:22 Zo ver zou ik het niet eens willen zoeken, men probeert zich in te dekken tegen schade en claims en strooit maar wat met getalletjes.
De fietsindustrie is een , qua engineering, behoorlijk achtergebleven gebied.
Koning Marketing bepaalt alles.
Wat mij altijd weer verbaast is de hoeveelheid, meestal lang niet domme, mensen die toch een hele verzameling momentsleutels heeft hangen en en kennelijk er toch iets mee denkt te moeten doen.
Ik bezit er 1 en die komt alleen in actie als er een cilinderkop gemonteerd moet worden......verder nooit.
Tja, ik heb er gewoon eentje van Stahlwille liggen. Voor €100 nieuw (zonder kop) gekocht via Marktplaats. Ding hoeft nooit terug gezet te worden en ik ga er vanuit nog ruim 50 jaar plezier van te hebben.

Als het in die 50 jaar één bespaarde carbon zadelpen, stuurpen of carbon stuur bespaard, dan heeft die zich al bijna dubbel terugverdiend. Is het daarmee per se nodig? Nou ja, met de kennis van nu (jaar of 5 hobbymatig sleutelen) heb ik er wel wat gevoel voor gekregen. Ook voldeed de Mighty momentsleutel van 3 tientjes die ik hiervoor had ook wel, ook al was dat een gammel ding.

Voor de meeste fietsonderdelen geld wel gewoon vast=vast. Bij een Zipp SL70 Aero neem ik liever geen risico (jaja een stuur van €20 kom je ook mee de bocht om).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 feb 2021 22:39

Een goed bedoeld betoog, maar het laat eigenlijk zien dat je er ook niet zoveel van begrijpt....
Maarre , ik heb al meerdere keren de pijnpunten besproken , alleen op verzoek ga ik er nog eens op in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie