Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oud frame nieuwe groep

trambaan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2012 13:06

trambaan 14 jan 2012 13:11

Beste mensen,
Ik koop een gazelle frame champion mondial AA special van staal
Nu wil ik dat optuigen met nieuwe onderdelen en groep.
Heeft iemand een advies welke groep ik zou moeten zoeken en wat past (met name breedte achtervork)
Voor wil ik een compact (2 bladen 53/39) en achter maakt me niet zoveel uit 8speed/7 speed /6 speed ??
ben benieuwd naar goede ideeen.
Er zit wel al een campa bottom bracket en balhoofd in.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jan 2012 14:01

Vóór de keuze van de groep is het raadzaam de achtervork door een vakman op 130mm te laten uitbuigen. Dan kun je naar hartelust kiezen. Voor de cranks zul je bij het ISO BB alleen bij Miche of TA terecht kunnen voor een compact. Overigens is 53/39 niet een compacte set, maar het kan natuurlijk wel op een compact crankstel met de juiste bladen. Daarvoor kun je bij TA (Nerius) en Stronglight terecht.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 14 jan 2012 14:33

Waarschijnlijk heeft je frame momenteel een inbouwbreedte aan de achterkant van 126mm. Dit zou je even moeten nameten. Afhankelijk van je voorkeur met betrekking tot STI of buisverstellers zul je in de meeste gevallen de achtervork uit moeten buigen tot 130mm. Dit kun je vrij gemakkelijk zelf doen, maar je kunt het ook laten doen.

Omdat je een compact crankstel wilt, zul je met de vierkante as van je huidige trapas beperkt zijn met de keuze van cranks. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om samen met de nieuwe groep ook de trapas te vervangen. Dan heb je geen last van dit probleem.

Qua groep zou ik of een oudere Shimano Dura Ace groep (bijvoorbeeld een 8 of 9-speed) of een oudere Campagnolo groep (bijvoorbeeld Campagnolo Record of Chorus 9 of 10-speed) aanraden. Dit zijn beide betrouwbare en redelijk modern ogende groepen die goed schakelen en toch wat beter passen bij je wat oudere frame. Je zou ook kunnen kiezen voor een Campagnolo Athena groep, maar dat vind ik er persoonlijk wat snel grof uitzien.

Succes met je keuze en het opbouwen!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 14 jan 2012 14:36

Hier is een voorbeeld van een GIOS met een oudere Chorus groep: http://www.flickr.com/photos/tonniejansen/4450593883/" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo ziet het er uit met modernere onderdelen: http://www.flickr.com/photos/byronlau/4849320596/" onclick="window.open(this.href);return false;

trambaan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2012 13:06

trambaan 14 jan 2012 17:04

Die groepen van miche zien er mooi uit zeg !
Waar verkopen ze die in Nederland?

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 14 jan 2012 18:14

De Campagnolo Athena groep is gewoon een hele mooie groep op een vintage frame. En mooi werkend ook! Heb deze op mijn gios (zoekfunctie; Gios torino 1984).. Mooie groep uit die tijd is natuurlijk ook prima, maar daar moet je geluk bij hebben in je zoektocht..

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 15 jan 2012 20:00

trambaan schreef:Beste mensen,
Ik koop een gazelle frame champion mondial AA special van staal
Nu wil ik dat optuigen met nieuwe onderdelen en groep.
Heeft iemand een advies welke groep ik zou moeten zoeken en wat past (met name breedte achtervork)
Voor wil ik een compact (2 bladen 53/39) en achter maakt me niet zoveel uit 8speed/7 speed /6 speed ??
ben benieuwd naar goede ideeen.
Er zit wel al een campa bottom bracket en balhoofd in.

Recent Gazelle AA omgebouwd. Na nieuw spuitwerk en stickers, frame opgebouwd met Ultegra 10-speed met compactcrankstel (buitenboordlagers). Heb alleen de originele remhoeven moeten gebruiken ivm. bevestiging. Achtervork uitgebogen tot 130 mm. Fulcrum Zero wieltjes erop. Loopt als een tierelier.
Ook nieuwe balhoofdlagers gemonteerd en schroefdraad van bracket opgesneden.

Grt. Paul1

Grt. Paul 1

Seip0165
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2012 11:06

Seip0165 30 jul 2012 11:23

@Paul1

Heb je daar misschien wat foto's van Paul1?
Dank,
mvg Paul2

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 30 jul 2012 13:32

trambaan schreef:Beste mensen,
Ik koop een gazelle frame champion mondial AA special van staal
Nu wil ik dat optuigen met nieuwe onderdelen en groep.
Heeft iemand een advies welke groep ik zou moeten zoeken en wat past (met name breedte achtervork)
Voor wil ik een compact (2 bladen 53/39) en achter maakt me niet zoveel uit 8speed/7 speed /6 speed ??
ben benieuwd naar goede ideeen.
Er zit wel al een campa bottom bracket en balhoofd in.
Wil je naar STI overstappen? Als dat niet zo nodig hoeft:
- Shimano BL-R600 remgrepen (of vergelijkbaar van Campa)
- Shimano buis commandeurs, van DA heb je ze nog met 10sp indexing!
- nieuwe achterderailleur, speciaal 10sp is niet nodig
- nieuwe cassette 10Sp

Dit kost je niet de wereld en je kunt toch makkelijk alles nieuw kopen.

Misschien dat je met een beetje geluk zelfs nog een Campagnolo 11sp cassette kunt plaatsen en die dan met je buiscommandeurs kunt bedienen. Mijn oude Giant heeft een soortgelijke setup, zodat ik 10sp heb op al mijn fietsen.

Ik denk maar even mee:)

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 30 okt 2019 19:28

Ik heb een gazelle champion frame, ik gok 1985, AA Special, in bezit en wou daar een nieuw BSA bottom bracket installeren.

Niet dus... meteen heel erg veel weerstand, en na een paar omwentelingen ben ik gestopt. Toen ik het uitdraaide zag ik dat er metaaldeeltjes losgekomen waren.

Er zijn dus verschillende BSA standaarden?!

Alvast bedankt!

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 30 okt 2019 19:28

Ik heb een gazelle champion frame, ik gok 1985, AA Special, in bezit en wou daar een nieuw BSA bottom bracket installeren.

Niet dus... meteen heel erg veel weerstand, en na een paar omwentelingen ben ik gestopt. Toen ik het uitdraaide zag ik dat er metaaldeeltjes losgekomen waren.

Er zijn dus verschillende BSA standaarden?!

Alvast bedankt!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 okt 2019 20:36

BSA is altijd BSA.

De schroefdraad moet waarschijnlijk gewoon nagetrokken worden. Daar is speciaal gereedschap voor, is wel vrij prijzig om zelf aan te schaffen voor sporadisch gebruik.

Stalen frames hebben dikwijls dit "probleem".

Plaats reactie