Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afwasmachine

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 03 okt 2011 11:47

Hmm, ik denk dat het alu er niet beter op wordt. Maar er zijn ook revisiebedrijven die op die manier blokken en cilinderkoppen schoonmaken. Ik denk als je het in de wasmachine doet en direct daarna goed invet dat de gevolgen te overzien zijn...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 03 okt 2011 12:00

-eric- schreef:Hmm, ik denk dat het alu er niet beter op wordt. Maar er zijn ook revisiebedrijven die op die manier blokken en cilinderkoppen schoonmaken. Ik denk als je het in de wasmachine doet en direct daarna goed invet dat de gevolgen te overzien zijn...
Maar dan wel zonder machine-afwasmiddel, lijkt me...
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 03 okt 2011 22:50

-eric- schreef:Hmm, ik denk dat het alu er niet beter op wordt. Maar er zijn ook revisiebedrijven die op die manier blokken en cilinderkoppen schoonmaken. Ik denk als je het in de wasmachine doet en direct daarna goed invet dat de gevolgen te overzien zijn...
Ja vandaar dat ik het idee had, ik ben geen leep op vlak van fietsen, dus laat reacties van zonnesteken maar achterwege.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 03 okt 2011 23:37

Niet doen! Alu delen (en zoals gezegd vermoedelijk ook andere delen van je fiets) zullen chemisch aangetast worden. Je krijgt dan corrosie en het zal flink achteruit gaan in kwaliteit.
Mijn advies: gewoon alles stuk voor stuk schoonmaken, bv in een handwarm afwassopje of evt met behulp van wasbenzine (let wel op kunstof delen, die kunnen dáár weer niet tegen, remblokjes overigens wél). Gewoon een kwestie van flink poetsen en daarna alles weer voorzien van vet/smering waar nodig.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 okt 2011 23:39

Wat is er mis met even uit elkaar halen, schoonmaken (wasbenzine, of bionet als je het milieuvriendelijk wilt doen) invetten en weer in elkaar schroeven? Afwasmachine lijkt mij om bovengenoemde redenen ook een vrij dom plan...

@plantagenet: ik heb eigenlijk nooit schade ondervonden als ik wasbenzine 'mors' op kunststof delen. Mijn ervaring is dat wasbenzine lang niet zo agressief is als bijvoorbeeld thinner. Ik heb er bijvoorbeeld ook zonder problemen mijn Cosmic Carbon velgen mee van lijmresten (van de stickers die er af gingen) ontdaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 04 okt 2011 16:56

Gewoon in een bak met oplosmiddel laten weken en een paar dagen later met een borsteltje schoonmaken.
Is niet erg milieuvriendelijk, maar wel effectief....en schoon.

IJzerwaren in je wasmachine is geen goed idee, niet voor de spullen, en niet voor de wasmachine.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 04 okt 2011 18:17

neem een emmertje en een kwast.
doe er wat (was) benzine in en alles wordt schoon.
.................

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 okt 2011 18:43

Nee, niet doen. Gewoon met de hand poetsen. Het loog in het afwasmachinepoeder is een ramp voor bijna alle metalen delen. Gewoon een middagje voor gaan zitten en lekker poetsen :)

jopieklep
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 okt 2010 09:38

jopieklep 04 okt 2011 20:33

RVS dat gaat roesten in de vaatwasser?? Een messenset van de Action zeker, voor 5 Euro 'echt' rvs.... :lol: :lol: de binnenkant van een vaatwasser is ook van RVS waarom roest die niet dan?
Op mijn werk maak ik vrij vaak onderdelen schoon in een horeca afwasmachine (zo'n groot ding uit een restaurant) op 65 graden met vloeibare zeep (Suma top rinse)nog nooit problemen mee gehad, weliswaar zijn dit wél echte RVS 316 onderdelen en zijn die nauwelijks gevoelig voor chemicaliën. Maar als je het spulletje nu in de vaatwasser stopt zonder vaatwastabletje en gewoon een klein scheutje Dreft? Het enige wat kan gebeuren is dat je keuken in een schuimparty verandert.
Aan de andere kant is er ook niks mis met het goede ouwe elbow grease en een emmertje sop

michiel1991
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40

michiel1991 05 okt 2011 02:47

Nog een gouden tip. koperpoets werkt als een trein! (niet op lagers enz natuurlijk ;))

Plaats reactie