Pagina 2 van 5

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 15:07
door superrose
lol.... ok

Dus is het zaak om te kijken of er bijvoorbeeld heel moeilijke bochten liggen met glad asfalt of om te weten hoe hobbelig die klinkers zijn. Hoeveel snelheidswinst zit er dan in zo een barretje?
Nog iets heh, het gewichtsverhaal, hoeveel maakt dat uit, of ik 90 kg weeg of 60. Dat noemen mensen ook vaak als argument: "Ik ben heel licht dus stop er weinig in"

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 15:59
door rob74
over het gewicht:
Weeg renner plus fiets en deel dit door 10. Dat is de druk in je achterband. Voor is een halve bar minder. Deze regel is bedoeld voor asfalt en niet voor hobbel hobbel kasseien.
En ja ik weet het, dan kom je op hoge aantallen uit voor stevige renners.

Bij minder bar zakt band iets meer in. Hoe zwaarder de persoon/fiets, hoe harder de band zal moeten zijn. Om niet teveel rolweestand te hebben (hoe zachter een band hoe meer weerstand) moet er dus meer druk in.

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 17:34
door rammie
Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 17:37
door bert01
rammie schreef:Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.
Als je de berekening van Rob hebt gebruikt, dan hoop ik dat je niet je materiaal de schuld geeft...

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 17:40
door rammie
Nee, ik denk dat ik moet afvallen... Maar daarvoor moet ik fietsen. En dat gaat niet met die slappe bandjes... ;-)

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 18:25
door bram21
ik rij vaak 8 voor en 8 achter, op klinkers 7 om 7, ik zorg er voor dat m'n druk voor niet te laag is anders krijg je tijdens klimmen zo'n deining in je voorband. verder is het een kwestie van gevoel en compromieen maken, comfort, grip, snelheid enz.

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 18:32
door jeroenkuiper
12 bar?
kan je band dat zowieso wel aan? denk dat dit ook teveel is voor het ventiel en dat ie gewoon door de te hoge druk gewoon openknalt.

wat kan je pomp uberhaupt maximaal aan? mijn topeak joe blow kan maar tot 11bar dus denk dat niet veel pompen 12 bar kunnen wegzetten

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 19:02
door rbr
Ik heb een tijd met 9 gereden (zware fiets) maar dit vond ik teveel stuiteren. Nu met 8 en voor idd 7,5. Voor mij beste compromis tussen comfort en rolweerstand. Is ook een kwestie van proberen en aanvoelen

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 20:49
door tiest
Gewoon altijd 8 bar eigenlijk. Op de mtb en crossfiets is dit veel meer een issue, electrische pomp helpt daar goed bij:)

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 21:32
door marcelb
Ik weeg 88 kg en rijd voor en achter met 25 mm GP4000S. Voor met een druk van 6,5 bar en achter met een druk van 7,0 bar. Bij de 23 mm variant van dezelfe banden rijd ik voor en achter met een halve bar meer. Werkt voor mij prima. Ik heb nog nooit problemen ondervonden.

Re: harde banden

Geplaatst: 17 sep 2011 23:05
door Mr. R
Rij ook altijd op 8bar al vergeet (lees:heb geen zin) vaak om bij te pompen voor een rit. zal dus ook vaak rond de 7bar zijn. nooit echt over nagedacht om mn bandenspanning te verlagen als ik veel klinkers of nat wegdek ga rijden.
dus dank!!

Re: harde banden

Geplaatst: 18 sep 2011 00:21
door henkv
Met dat formulletje eigen gewicht + fiets + alles wat eraan hangt en aan jouw hangt, / 10 komt de gemiddelde fietser toch al snel aan de 8. Heel erg veel zullen er hier niet zijn onder de 68kilo en zelfs bij 62 kilo kun je naar de 7.5. Toch? Of rijden jullie allemaal zonder bidons in een mouwloosshirt op een fiets van 4.5 kilo? Ook niet veel meer dan 8 erin doen want voor de conti's bv is er een fabrikanten max van 8.5.

Net als bram21 word ik (zelf 64kg) helemaal gek als ik bergop ga en ik heb maar bv 7 bar in m'n voorband. Net alsof je aan het dweilen bent. Met name als je uit het zadel rijdt. Ik rijd dan ook bijna altijd met 8 bar. Neemt niet weg dat ik op rottig asfalt wel eens wat minder erin doe. Scheelt zadelpijn op de ultra ritjes!

En met zachtere banden afdalen? Pff, geef mijn portie maar aan fikkie. Dat wordt ook weer dweilen. Hoogtens als je je helemaal lam remt, heb je wat meer marge ivm uitzetting door de hitte.