harde banden
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Hoeveel bar heb jij eigenlijk in je banden en waarom?
Ik hoor op de club veel mensen met 8 bar, maar ik hoor ook van mensen die er 7 of zelfs 6 in doen.
Toen ik ging fietsen in de Alpen met een ex prof haalde hij er een barretje uit bij mij. Waarom?
Ik hoor op de club veel mensen met 8 bar, maar ik hoor ook van mensen die er 7 of zelfs 6 in doen.
Toen ik ging fietsen in de Alpen met een ex prof haalde hij er een barretje uit bij mij. Waarom?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Voor 7.5, achter 8.0 bar. Ook in de bergen. Daar rijd ik het lekkerst mee. Als ik de bandjes na bv. 1 a 2 weken weer oppomp staan ze meestal op 6.5 - 7.0 bar (v/a), dus je kan zeggen dat ik gemiddeld rijd met 7-7.5 bar (v/a)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Als je er een barretje uit laat lopen, dan wordt het contactoppervlak met de weg iets groter, en dus zul je met de afdaling meer grip hebben en minder gauw vallen.superrose schreef:Hoeveel bar heb jij eigenlijk in je banden en waarom?
Ik hoor op de club veel mensen met 8 bar, maar ik hoor ook van mensen die er 7 of zelfs 6 in doen.
Toen ik ging fietsen in de Alpen met een ex prof haalde hij er een barretje uit bij mij. Waarom?
Dit doen de meeste profs ook als het regent. Voormalige baanwielrenners zijn gewend met hogere druk te rijden en die zie je vaak als eerste de bocht uitvliegen wanneer het nat wordt.
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat het echt werkt.
Voor 7 bar, achter 8 bar á 8,5 bar (bij 89 Kg).
Ben laatst naar de Mt Ventoux geweest. Kreeg daar ook van één van de begeleiders van de groep het advies met max 7 bar te rijden daar. Argument was dat door de hitte (beneden 32 graden, boven ook nog zo'n 27 graden en geen wind) verhoogd risico op klapband, bij te hoge bandendruk.
Ben laatst naar de Mt Ventoux geweest. Kreeg daar ook van één van de begeleiders van de groep het advies met max 7 bar te rijden daar. Argument was dat door de hitte (beneden 32 graden, boven ook nog zo'n 27 graden en geen wind) verhoogd risico op klapband, bij te hoge bandendruk.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Jasper, wanneer doe je meer bar en wanneer minder?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
En stel je hebt een parcours waar beide ligt, wat doe je dan?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
joh doe eens aardig zeg! Ik vraag gewoon wat en krijg een reactie alsof ik een complete randdebiel ben. Misschien wil ik het graag van jullie horen. Is het moeilijk het uit te leggen? Waag eens een poging
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Bij je vraag had ik dat gevoel nog niet...superrose schreef:complete randdebiel
Je weet inmiddels wat het je oplevert qua grip, comfort, etc als je de bandenspanning verlaagt. De afweging voor een parcours met zowel asfalt als klinkers, kun je dan zelf het beste maken. Accepteer je op de klinkerstroken dat je aan comfort inlevert, ten gunste van snelheid op het asfalt, of niet?
Maar, slecht liggende klinkers of strak liggende klinkers, hoe is de verhouding asfalt/klinkers, Ardennen-'asfalt' of lekker strak, mos tussen de klinkers, klinkers heuvelop/heuvelaf/vlak, wedstrijdje/toertocht/training, etc, etc?