Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

harde banden

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 10:41

Hoeveel bar heb jij eigenlijk in je banden en waarom?
Ik hoor op de club veel mensen met 8 bar, maar ik hoor ook van mensen die er 7 of zelfs 6 in doen.
Toen ik ging fietsen in de Alpen met een ex prof haalde hij er een barretje uit bij mij. Waarom?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 17 sep 2011 10:49

Voor 7.5, achter 8.0 bar. Ook in de bergen. Daar rijd ik het lekkerst mee. Als ik de bandjes na bv. 1 a 2 weken weer oppomp staan ze meestal op 6.5 - 7.0 bar (v/a), dus je kan zeggen dat ik gemiddeld rijd met 7-7.5 bar (v/a)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 sep 2011 11:11

superrose schreef:Hoeveel bar heb jij eigenlijk in je banden en waarom?
Ik hoor op de club veel mensen met 8 bar, maar ik hoor ook van mensen die er 7 of zelfs 6 in doen.
Toen ik ging fietsen in de Alpen met een ex prof haalde hij er een barretje uit bij mij. Waarom?
Als je er een barretje uit laat lopen, dan wordt het contactoppervlak met de weg iets groter, en dus zul je met de afdaling meer grip hebben en minder gauw vallen.
Dit doen de meeste profs ook als het regent. Voormalige baanwielrenners zijn gewend met hogere druk te rijden en die zie je vaak als eerste de bocht uitvliegen wanneer het nat wordt.
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat het echt werkt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 sep 2011 12:11

Voor 7 bar, achter 8 bar á 8,5 bar (bij 89 Kg).
Ben laatst naar de Mt Ventoux geweest. Kreeg daar ook van één van de begeleiders van de groep het advies met max 7 bar te rijden daar. Argument was dat door de hitte (beneden 32 graden, boven ook nog zo'n 27 graden en geen wind) verhoogd risico op klapband, bij te hoge bandendruk.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 17 sep 2011 12:43

Is volledig afhankelijk van het parcours en weersomstandigheden, maar ik rijd meestal met 7,5 bar achter en 7 bar voor. Is het een slecht stratenparcours of nat weer, dan rijd ik met 7 bar achter en 6,5 of 6 bar voor. (65 kg)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 14:14

Jasper, wanneer doe je meer bar en wanneer minder?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2011 14:17

Wat denk je van met klinkers minder en met mooi asfalt meer?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 14:43

En stel je hebt een parcours waar beide ligt, wat doe je dan?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 sep 2011 14:44

Ik doe van ca. oktober t/m maart ook wat minder bar in de bandjes. Meer comfort, meer grip en minder snel lekke banden met natte wegen.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 sep 2011 14:45

superrose schreef:En stel je hebt een parcours waar beide ligt, wat doe je dan?
Dat kun je toch zelf ook wel afwegen?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 14:46

joh doe eens aardig zeg! Ik vraag gewoon wat en krijg een reactie alsof ik een complete randdebiel ben. Misschien wil ik het graag van jullie horen. Is het moeilijk het uit te leggen? Waag eens een poging
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 sep 2011 14:59

superrose schreef:complete randdebiel
Bij je vraag had ik dat gevoel nog niet...

Je weet inmiddels wat het je oplevert qua grip, comfort, etc als je de bandenspanning verlaagt. De afweging voor een parcours met zowel asfalt als klinkers, kun je dan zelf het beste maken. Accepteer je op de klinkerstroken dat je aan comfort inlevert, ten gunste van snelheid op het asfalt, of niet?

Maar, slecht liggende klinkers of strak liggende klinkers, hoe is de verhouding asfalt/klinkers, Ardennen-'asfalt' of lekker strak, mos tussen de klinkers, klinkers heuvelop/heuvelaf/vlak, wedstrijdje/toertocht/training, etc, etc?

Plaats reactie