Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

harde banden

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 15:07

lol.... ok

Dus is het zaak om te kijken of er bijvoorbeeld heel moeilijke bochten liggen met glad asfalt of om te weten hoe hobbelig die klinkers zijn. Hoeveel snelheidswinst zit er dan in zo een barretje?
Nog iets heh, het gewichtsverhaal, hoeveel maakt dat uit, of ik 90 kg weeg of 60. Dat noemen mensen ook vaak als argument: "Ik ben heel licht dus stop er weinig in"
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 sep 2011 15:59

over het gewicht:
Weeg renner plus fiets en deel dit door 10. Dat is de druk in je achterband. Voor is een halve bar minder. Deze regel is bedoeld voor asfalt en niet voor hobbel hobbel kasseien.
En ja ik weet het, dan kom je op hoge aantallen uit voor stevige renners.

Bij minder bar zakt band iets meer in. Hoe zwaarder de persoon/fiets, hoe harder de band zal moeten zijn. Om niet teveel rolweestand te hebben (hoe zachter een band hoe meer weerstand) moet er dus meer druk in.
Live fast; die young. mijn blog

rammie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:01

rammie 17 sep 2011 17:34

Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 17 sep 2011 17:37

rammie schreef:Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.
Als je de berekening van Rob hebt gebruikt, dan hoop ik dat je niet je materiaal de schuld geeft...

rammie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:01

rammie 17 sep 2011 17:40

Nee, ik denk dat ik moet afvallen... Maar daarvoor moet ik fietsen. En dat gaat niet met die slappe bandjes... ;-)
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 17 sep 2011 18:25

ik rij vaak 8 voor en 8 achter, op klinkers 7 om 7, ik zorg er voor dat m'n druk voor niet te laag is anders krijg je tijdens klimmen zo'n deining in je voorband. verder is het een kwestie van gevoel en compromieen maken, comfort, grip, snelheid enz.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 17 sep 2011 18:32

12 bar?
kan je band dat zowieso wel aan? denk dat dit ook teveel is voor het ventiel en dat ie gewoon door de te hoge druk gewoon openknalt.

wat kan je pomp uberhaupt maximaal aan? mijn topeak joe blow kan maar tot 11bar dus denk dat niet veel pompen 12 bar kunnen wegzetten
Afbeelding

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 17 sep 2011 19:02

Ik heb een tijd met 9 gereden (zware fiets) maar dit vond ik teveel stuiteren. Nu met 8 en voor idd 7,5. Voor mij beste compromis tussen comfort en rolweerstand. Is ook een kwestie van proberen en aanvoelen
Twitter: @rbruijns

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 17 sep 2011 20:49

Gewoon altijd 8 bar eigenlijk. Op de mtb en crossfiets is dit veel meer een issue, electrische pomp helpt daar goed bij:)

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 17 sep 2011 21:32

Ik weeg 88 kg en rijd voor en achter met 25 mm GP4000S. Voor met een druk van 6,5 bar en achter met een druk van 7,0 bar. Bij de 23 mm variant van dezelfe banden rijd ik voor en achter met een halve bar meer. Werkt voor mij prima. Ik heb nog nooit problemen ondervonden.
Real men wear blûk!!! Marcel

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 17 sep 2011 23:05

Rij ook altijd op 8bar al vergeet (lees:heb geen zin) vaak om bij te pompen voor een rit. zal dus ook vaak rond de 7bar zijn. nooit echt over nagedacht om mn bandenspanning te verlagen als ik veel klinkers of nat wegdek ga rijden.
dus dank!!
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 18 sep 2011 00:21

Met dat formulletje eigen gewicht + fiets + alles wat eraan hangt en aan jouw hangt, / 10 komt de gemiddelde fietser toch al snel aan de 8. Heel erg veel zullen er hier niet zijn onder de 68kilo en zelfs bij 62 kilo kun je naar de 7.5. Toch? Of rijden jullie allemaal zonder bidons in een mouwloosshirt op een fiets van 4.5 kilo? Ook niet veel meer dan 8 erin doen want voor de conti's bv is er een fabrikanten max van 8.5.

Net als bram21 word ik (zelf 64kg) helemaal gek als ik bergop ga en ik heb maar bv 7 bar in m'n voorband. Net alsof je aan het dweilen bent. Met name als je uit het zadel rijdt. Ik rijd dan ook bijna altijd met 8 bar. Neemt niet weg dat ik op rottig asfalt wel eens wat minder erin doe. Scheelt zadelpijn op de ultra ritjes!

En met zachtere banden afdalen? Pff, geef mijn portie maar aan fikkie. Dat wordt ook weer dweilen. Hoogtens als je je helemaal lam remt, heb je wat meer marge ivm uitzetting door de hitte.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie