lol.... ok
Dus is het zaak om te kijken of er bijvoorbeeld heel moeilijke bochten liggen met glad asfalt of om te weten hoe hobbelig die klinkers zijn. Hoeveel snelheidswinst zit er dan in zo een barretje?
Nog iets heh, het gewichtsverhaal, hoeveel maakt dat uit, of ik 90 kg weeg of 60. Dat noemen mensen ook vaak als argument: "Ik ben heel licht dus stop er weinig in"
harde banden
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
over het gewicht:
Weeg renner plus fiets en deel dit door 10. Dat is de druk in je achterband. Voor is een halve bar minder. Deze regel is bedoeld voor asfalt en niet voor hobbel hobbel kasseien.
En ja ik weet het, dan kom je op hoge aantallen uit voor stevige renners.
Bij minder bar zakt band iets meer in. Hoe zwaarder de persoon/fiets, hoe harder de band zal moeten zijn. Om niet teveel rolweestand te hebben (hoe zachter een band hoe meer weerstand) moet er dus meer druk in.
Weeg renner plus fiets en deel dit door 10. Dat is de druk in je achterband. Voor is een halve bar minder. Deze regel is bedoeld voor asfalt en niet voor hobbel hobbel kasseien.
En ja ik weet het, dan kom je op hoge aantallen uit voor stevige renners.
Bij minder bar zakt band iets meer in. Hoe zwaarder de persoon/fiets, hoe harder de band zal moeten zijn. Om niet teveel rolweestand te hebben (hoe zachter een band hoe meer weerstand) moet er dus meer druk in.
Live fast; die young. mijn blog
Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...
Als je de berekening van Rob hebt gebruikt, dan hoop ik dat je niet je materiaal de schuld geeft...rammie schreef:Dankjewel Rob. Heb net mijn bandjes op 12 bar proberen te zetten maar het lukt niet; bij elk bandje zakt de spanning van 10 bar met een klap weer naar 1... Nouja, dan maar het maximum van 9 aanhouden.
ik rij vaak 8 voor en 8 achter, op klinkers 7 om 7, ik zorg er voor dat m'n druk voor niet te laag is anders krijg je tijdens klimmen zo'n deining in je voorband. verder is het een kwestie van gevoel en compromieen maken, comfort, grip, snelheid enz.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
Ik weeg 88 kg en rijd voor en achter met 25 mm GP4000S. Voor met een druk van 6,5 bar en achter met een druk van 7,0 bar. Bij de 23 mm variant van dezelfe banden rijd ik voor en achter met een halve bar meer. Werkt voor mij prima. Ik heb nog nooit problemen ondervonden.
Real men wear blûk!!! Marcel
Rij ook altijd op 8bar al vergeet (lees:heb geen zin) vaak om bij te pompen voor een rit. zal dus ook vaak rond de 7bar zijn. nooit echt over nagedacht om mn bandenspanning te verlagen als ik veel klinkers of nat wegdek ga rijden.
dus dank!!
dus dank!!
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.
Met dat formulletje eigen gewicht + fiets + alles wat eraan hangt en aan jouw hangt, / 10 komt de gemiddelde fietser toch al snel aan de 8. Heel erg veel zullen er hier niet zijn onder de 68kilo en zelfs bij 62 kilo kun je naar de 7.5. Toch? Of rijden jullie allemaal zonder bidons in een mouwloosshirt op een fiets van 4.5 kilo? Ook niet veel meer dan 8 erin doen want voor de conti's bv is er een fabrikanten max van 8.5.
Net als bram21 word ik (zelf 64kg) helemaal gek als ik bergop ga en ik heb maar bv 7 bar in m'n voorband. Net alsof je aan het dweilen bent. Met name als je uit het zadel rijdt. Ik rijd dan ook bijna altijd met 8 bar. Neemt niet weg dat ik op rottig asfalt wel eens wat minder erin doe. Scheelt zadelpijn op de ultra ritjes!
En met zachtere banden afdalen? Pff, geef mijn portie maar aan fikkie. Dat wordt ook weer dweilen. Hoogtens als je je helemaal lam remt, heb je wat meer marge ivm uitzetting door de hitte.
Net als bram21 word ik (zelf 64kg) helemaal gek als ik bergop ga en ik heb maar bv 7 bar in m'n voorband. Net alsof je aan het dweilen bent. Met name als je uit het zadel rijdt. Ik rijd dan ook bijna altijd met 8 bar. Neemt niet weg dat ik op rottig asfalt wel eens wat minder erin doe. Scheelt zadelpijn op de ultra ritjes!
En met zachtere banden afdalen? Pff, geef mijn portie maar aan fikkie. Dat wordt ook weer dweilen. Hoogtens als je je helemaal lam remt, heb je wat meer marge ivm uitzetting door de hitte.
Mijn trainingen op bikeplanner.com