Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkende Specialized's.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 15 aug 2011 18:50

Hoi,

In mijn hele fiets carrière nooit geen last gehad van tikkende fietsen. Tot mijn laatste twee racefietsen, beide Specialized.

Zowel bij mijn huidige (Allez 2010) als mijn oude (Tarmac Elite 2008) lijkt/leek het uit de trapas te komen.

Nu al geprobeerd;
-Zadelpen etc. opnieuw ingevet met pasta
-Verschillende wielsets geprobeerd.
-Tape rond ventielen.
-Lagers in balhoofd en naven vervangen.

Dat laatste heeft me de afgelopen keer weer een flinke smak geld gekost; voornamelijk uurloon.

Het tikken blijft echter steeds terug komen, echter enkel onder belasting. Dus alleen wanneer ik aan het fietsen ben, en zelfs dan niet constant aanwezig.

Nu ben ik aan het afwegen of het het waard is om hem weer langs de FM te brengen, met de kans dat ik straks weer een flinke smak geld kwijt ben.

Is het gewoon iets dat ik moet accepteren, of mag ik er vanuit gaan dat een fiets van amper 1 jaar oud normaliter tikvrij is?

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 15 aug 2011 20:22

Probeer anders eens een andere ketting. Toevallig een triple? Heeft namelijk ook veel getik. En heb je de tik op alle bladen?
Laatst gewijzigd door reverb op 15 aug 2011 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 15 aug 2011 20:26

Tikjes en kraakjes, de bekende ergernis van iedere fietser! Zijn veel oorzaken voor te vinden en vaak hoor je ze op een plek waar ze niet ontstaan. Dit doordat je frame een klankkast kan vormen. In principe kan iedere fiets tik en kraakvrij rijden mits techinsch 100%. Alhoewel, titanium fietsen hebben er vaak last van zonder dat de oorzaak echt bekend is. En als er een scheurtje in je frame zit kan je last hebben van bijgeluiden.

Probeer het geluid te isoleren door verschillende proefjes te doen. Als je met je voeten los zit en je stuurt flink heen en weer (al rijdende) --> geen kraakje? --> waarschijnlijk niet je balhoofd en voorwiel(naaf). Klik vast, ga staan en beweeg op en neer zonder te pedalen rond te draaien --> hoor je het wel, dan is het waarschijnlijk niet je derailleur en/of ketting maar eerder je pedalen of BB (of loszittende bladboutjes).

Laatst zo een kraakje herleid naar pedaaltjes. Eraf gehaald, montagevet erop -> kraakje weg.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 15 aug 2011 20:28

reverb schreef:Probeer anders eens een andere ketting? Toevallig een triple? En heb je de tik op alle bladen?
Betreft een compact 50/39. Getik is zowel op binnen- als buitenblad. Ketting/cassette zijn circa 1500km geleden gewisseld. Het loopt verder als een trein, netjes afgesteld etc.
Laatst gewijzigd door .jeroen. op 15 aug 2011 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 15 aug 2011 20:28

Ik heb in het verleden wel eens last gehad van een tik die veroorzaakt werd door een te strak aangedraaide derailleur klemband.
Afbeelding

guidojp
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 mei 2010 17:23

guidojp 15 aug 2011 21:59

En ik heb op mijn Specialized een korte tijd een tik gehad toen ik de snelspanner van mijn achterwiel te strak had aangedraaid.
Specialized Roubaix
Gios Compact

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2011 11:14

Snelspanners lijkt me (in dit geval) sterk aangezien de wielset al gewisseld is. Het blijft een kwestie van trial and error, dus elk onderdeel vervangen totdat je de oorzaak gevonden hebt. Meest voor de hand liggend: trapas/crank, snelspanners.

Gezien het feit dat het alleen onder belasting plaats vindt: wellicht de pedalen? Probeer eens met één been te fietsen, treedt 't dan nog steeds op?

[edit]

Ik zie op de foto dat je met Hollowtech II lagers rijdt. Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak. Ik heb zelf een tijdje met dit systeem gereden en ik vond het één en al ellende. Sommige setjes hielden het geen 3000 km uit. Ik heb laatst samen met Eelcoz op zijn fiets van een setje Hope lagers gemonteerd. Aardig alternatief en niet duur.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 16 aug 2011 11:27

havana schreef:Snelspanners lijkt me (in dit geval) sterk aangezien de wielset al gewisseld is. Het blijft een kwestie van trial and error, dus elk onderdeel vervangen totdat je de oorzaak gevonden hebt. Meest voor de hand liggend: trapas/crank, snelspanners.

Gezien het feit dat het alleen onder belasting plaats vindt: wellicht de pedalen? Probeer eens met één been te fietsen, treedt 't dan nog steeds op?

[edit]

Ik zie op de foto dat je met Hollowtech II lagers rijdt. Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak. Ik heb zelf een tijdje met dit systeem gereden en ik vond het één en al ellende. Sommige setjes hielden het geen 3000 km uit. Ik heb laatst samen met Eelcoz op zijn fiets van een setje Hope lagers gemonteerd. Aardig alternatief en niet duur.
Thanks, daar kan ik wat mee! Ik ga donderdag in ieder geval even langs de FM om het eens aan te kaarten.

tarmackiller
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 20 aug 2009 21:52

tarmackiller 16 aug 2011 11:28

Ik heb ook een hele tijd naar een tik lopen zoeken in mijn tarmac, van alles gedaan en geprobeerd.
De hele groep eraf en alles goed ingevet, nog steeds een tik.
Na lang zoeken bleek er een klein scheurtje in de zadelpenklem te zitten aan de kant waar het imbusboutje vast draait.
Toen heb ik er een Hope zadelpenklem opgezet weg tik dus misschien is dat het wel.
Cervelo S2, Specialized Tarmac pro, Kona the King

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 16 aug 2011 19:26

havana schreef:Snelspanners lijkt me (in dit geval) sterk aangezien de wielset al gewisseld is. Het blijft een kwestie van trial and error, dus elk onderdeel vervangen totdat je de oorzaak gevonden hebt. Meest voor de hand liggend: trapas/crank, snelspanners.

Gezien het feit dat het alleen onder belasting plaats vindt: wellicht de pedalen? Probeer eens met één been te fietsen, treedt 't dan nog steeds op?

[edit]

Ik zie op de foto dat je met Hollowtech II lagers rijdt. Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak. Ik heb zelf een tijdje met dit systeem gereden en ik vond het één en al ellende. Sommige setjes hielden het geen 3000 km uit. Ik heb laatst samen met Eelcoz op zijn fiets van een setje Hope lagers gemonteerd. Aardig alternatief en niet duur.
Kun je die Hope lagers ook gelijk in je BB kopen? Want zo duur zijn Shimano Hollowtech II Bottom Brackets niet. En lijkt mij best wel een hoop gedoe om dat zelf te vervangen. Ff snel gegoogled hoe het moest. Ik heb namelijk ook een tik. Vreemde is dat ie elke keer er in het begin van een toch niet is. Of wil in een SRAM Red BB een Ultegra hollowtech II crank? En zijn die lagers beter?

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 16 aug 2011 21:05

Heb je al eens geprobeerd om een klein beetje montagepasta op de uitvalpatten te smeren. Zelf heb ik ook eens last gehad van zo'n ondefinieerbare tik. Kreeg deze tip en het werkte.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 aug 2011 08:06

havana schreef:Snelspanners lijkt me (in dit geval) sterk aangezien de wielset al gewisseld is. Het blijft een kwestie van trial and error, dus elk onderdeel vervangen totdat je de oorzaak gevonden hebt. Meest voor de hand liggend: trapas/crank, snelspanners.

Gezien het feit dat het alleen onder belasting plaats vindt: wellicht de pedalen? Probeer eens met één been te fietsen, treedt 't dan nog steeds op?

[edit]

Ik zie op de foto dat je met Hollowtech II lagers rijdt. Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak. Ik heb zelf een tijdje met dit systeem gereden en ik vond het één en al ellende. Sommige setjes hielden het geen 3000 km uit. Ik heb laatst samen met Eelcoz op zijn fiets van een setje Hope lagers gemonteerd. Aardig alternatief en niet duur.
Nou echt goedkoop zijn ze niet. Op mijn setje lijkt nu steeds speling te komen, rij er ongeveer even lang mee als met de Shimano 105 lagers die ik verving. Helaas zit er een vreemde maat in dus moet ik op zoek naar originele vervanglagers die natuurlijk hartstikke duur zijn. I.t.t. Shimano lagers zijn ze ook niet compatibel met FSA cranks (getest met Gossamer).

Maar ontopic, lagers zou goed kunnen. Pedalen ook, zelfs schoenen/plaatjes. Bladboutjes ook niet vergeten te checken.

Plaats reactie