Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

trapas loopt stroef

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 21 mei 2011 23:30

Vandaag geprobeerd mijn winterfiets race-klaar te maken. De trapas liep nogal stroef. Als je er een zwieper aan gaf (zonder ketting) draaide hij maar 1 of 2 maal rond terwijl mijn andere fiets dat 6 keer of meer deed.

Dus ik liet de cups (bottem bracket) vervangen met het idee dat het dan in orde moet zijn. Niet dus. De trapas loopt nog altijd even stroef.

2 mogelijkheden.

1) ofwel heeft hij nog ergens anders wrijving. Maar waar dan ?? Die cups zijn toch de enige rollende delen ?? Of ben ik mis ? En je kan die toch ook moeilijk slecht monteren ??

2) Ofwel heeft zo'n nieuwe bracket een paar km nodig om soepel te draaien. Maar dat zou ik straf vinden. (en daar kom ik dan vanzelf wel weer achter)

Momenteel is het wel balen. Heel de dag een oude fiets proberen race-klaar te krijgen. En het ziet er naar uit dat ik morgen een paar extra watt mag duwen :(
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 mei 2011 01:26

Hebben veel buitenboordlagers last van. En inderdaad kan het wel ietsje soepeler gaan lopen als je wat kilometers maakt. Veel extra vermogen kost het je niet hoor.

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 22 mei 2011 02:27

Met nieuwe lagers zou het wel meteen soepeler moeten gaan. Misschien is er wel iets anders aan de hand, bijv. dat je crank ergens krom is. Maar aan de andere kant, als je er tijdens het fietsen geen last van hebt zou ik er niet teveel aandacht aan schenken.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 22 mei 2011 10:45

Als mijn sram trapas zo zacht loopt, dan kan ik er slecht tegen dat mijn andere fiets slechts 1 of 2 maal ronddraait bij een zwieper. Het verhaal van 'zoveel vermogen kost dat niet' geloof ik niet. Op een fiets om te koersen is alles wat je extra moet trappen te veel. Of die lagers bollen echt niet beter Of er sleept nog iets.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 23 mei 2011 12:31

Als het een buitenboord lager systeem is, spuit dan wat teflon olie oid tussen de aansluiting aan je bracket net achter je cranck aan beide kanten. Daar loopt je cranck tegen een soort O-ring.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 23 mei 2011 18:22

daarom monteer ik het liefst zelf....
Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker de 'stermoer' (bij Shimano op de linkercrank) te strak aangedraaid, daarmee stel je de speling op je lagers. vervolgens zet je die crank met twee inbusjes met ca 14 NM vast. Bij mijn eigen FSA's hoeft dat niet en is in het design van de linkercrankbout al de speling op de lagers meegenomen. Draait dus soepel zoals het hoort na vastzetten met 55 NM.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 23 mei 2011 18:49

oke, hier kan ik iets mee. Zal eens kijken of ik die stermoer wat kan 'aanpassen'.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

beaker
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2010 22:55

beaker 23 mei 2011 20:57

zou ook het boutje van het plaatje van de kabelgeleiding kunnen zijn. (te lang). Was dus bij mij het geval

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 24 mei 2011 20:16

vandaag alles gedemonteerd en voorzichtig opnieuw gemonteerd. Gaf eigenlijk geen verschil. Dan elk onderdeel van nabij bekeken en het blijken de (nieuwe) cups (lagers dus) zelf te zijn. Die draaien voor geen meter. Aangezien ik gewoon een doosje uit de winkel genomen heb veronderstel ik dat ze dan allemaal zo draaien ... pfff ... lijkt wel een bakfiets :)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 24 mei 2011 20:22

Ben bang dat je het moet accepteren, zo lopen alle hollowtech-systemen. Ik was er ook niet blij mee..

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 24 mei 2011 20:34

Anaszi2.0 schreef:Ben bang dat je het moet accepteren, zo lopen alle hollowtech-systemen. Ik was er ook niet blij mee..



accepteren ?? no way :o) ultegra gaat eruit en sram (GXP) komt erin.

Gelukkig is het maar voor 1 koersje. Mijn Canyon is vandaag opgestuurd, die zal er waarschijnlijk donderdag of vrijdag wel zijn. Als ik heel veel geluk heb kan ik in het weekend zelf hiermee al rijden. (en dan maar hopen dat die soepeler draait :) )
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 24 mei 2011 20:42

perrush schreef:accepteren ?? no way :o) ultegra gaat eruit en sram (GXP) komt erin.

Je begrijpt het nog niet... Het gaat om het systeem. Mijn racert met GXP loopt redelijk soepel. Mijn TT met GXP loopt zeer stroef. Mijn winterfiets met the good old cartridge lager van Shimano (Ultegra, octalink) loopt als een dolle.

Plaats reactie