Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage van mijn Scott CR1

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 05 aug 2005 21:11

Hallo TS, mooie foto's je hebt echt niks meer te doen he
Afgezien van het feit dat ik meestal een 5 mm spacer boven de stuurpen laat ziet het er goed uit (is de vorkpijp beter bestand tegen kapotdrukken). De zaagsnede zou je nog met secondenlijm of epoxy af kunnen werken tegen splinteren en/of inwerking van vocht. Zou er nog bij willen melden dat vet op de lagers een goed idee is maar dat het carbon van de vorkpijp niet in aanraking mag komen met dit vet (tast de epoxy aan).
Verder nog die transfer hè (zal je een foto sturen).
P.s. vergeet je de bout onder je bracket niet (heb ik nog in alu voor je)
Mijn Scott limited in L woog 920 gram (maar was wel uitgekozen uit een serie van 15)
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 05 aug 2005 22:10

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 Augustus 2005


Hallo TS, mooie foto's je hebt echt niks meer te doen he
Afgezien van het feit dat ik meestal een 5 mm spacer boven de stuurpen laat ziet het er goed uit (is de vorkpijp beter bestand tegen kapotdrukken). De zaagsnede zou je nog met secondenlijm of epoxy af kunnen werken tegen splinteren en/of inwerking van vocht. Zou er nog bij willen melden dat vet op de lagers een goed idee is maar dat het carbon van de vorkpijp niet in aanraking mag komen met dit vet (tast de epoxy aan).
Verder nog die transfer hè (zal je een foto sturen).
P.s. vergeet je de bout onder je bracket niet (heb ik nog in alu voor je)
Mijn Scott limited in L woog 920 gram (maar was wel uitgekozen uit een serie van 15)
 


zelfs tijdens mijn 14 dagen rust op een jaar help ik de mensen. Nu moet ik er wel aan toevoegen dat het buiten toch pokkeweer is en ik met plezier mijn fiets monteer. Maandag heb ik mijn weegschaal en kunnen we de les verderzetten. Dat van dat vet op de lagers heb ik inderdaad vergeten te zeggen, bij alu tubes (voor de meesten dus) is dit geen probleem, voor de carbon tubes steek je eerst de lagers in de framecuppen en schuif je dan de vork erdoor. Je moet ook niet overdrijven met vet en enkel boven en onder dus niet aan de binnenkant. Gaat perfect zonder dat er vet op de vork terechtkomt.
Daarvoor ben jij er dus, voor als ik iets vergeet of voor bijkomende tips !
ps : heb net bericht gehad dat ik nog 6 weken moet wachten op de carbon crew, ik heb trouwens naar jou geluisterd en een 20-spaaks voorwiel besteld ipv het 16-spaaks !
@schmo : die pijpsnijder is id OK, maar voor datzelfde bedrag heb je een tool zoals dat van parktool (of cyclustools) en uit ondervinding weet ik dat het toch handiger werkt hoor.Je kunt het apparaatje van parktool ook op de vork klemmen en de vork afzagen terwijl hij nog in het frame zit (werkt perfect) voor zij die geen bankschroef hebben.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 05 aug 2005 22:21

Die van Park tool heb ik ook perfect gereedschap. Wel meteen de SG6 nemen kun je ook 1", 1 1/8", 1 1/4" en zadelpennen inkorten. Met de 1 t/m 5 kun je steeds slecht 1 type verwerken wat onhandig is.
PS. TS heb je de cups erin geperst of geslagen? Vindt nog steeds dat er een kleine ruime overblijft (alsof de cups niet super passen....)

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 05 aug 2005 22:37

We hebben ze (met 2 man) er voorzichtig ingeslagen en er zit id nog een fractie opening ts cup & frame !Welk van jou 2 voorvorken vindt je de mooiste in jou Scotts (Easton of Look)?Kan je mij eens een foto mailen van beide ?Ik heb id de SG-6, ik kort daar ook de uiteinden van sturen mee in !

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 05 aug 2005 23:01

De look is mooier in de Limited maar ziet er niet uit in de deels gele Team Issue vandaar ook de Easton met transfer...........  (maar een slx met tranfers in een limited ziet er ook o.k. uit)

norbertb
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2005 19:18

norbertb 07 aug 2005 15:01

Bedankt TS voor al je goede tips die je zo maar,belangloos, met ons deelt.
Verder nog een vraagje ivm mijn CR1 ltd.Ik heb nl een probleempje met mijn achterrem(remhoef),die krijg ik niet volledig vast op mijn frame,dit in tegenstelling tot mijn voorrem.Een fietsvriend zegt dat het probleem met de achterrem(moet die telkens na montage vh wiel met de hand corrigeren)typisch een Campa probleem is.(heb Record carbon op mijn fiets).
Moet ik met dit euvel leren leven of heb jij een oplossing?
Sportieve groeten

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 08 aug 2005 08:48

Dat probleem heb ik ook een hele tijd gehad met mijn DA remhoef. Ik heb er een gekartelde rondel (die meestal standard zit bijgeleverd) ipv een gewone rondel op de as geschoven, probleem is opgelost ! Voordeel van die gekartelde rondel is ook dat je de bout niet zo fel meer moet aanspannen.
ps : nooit uw remhoef regelen door hem met uw handen recht te trekken, daar zijn op de meeste remhoeven inbusjes voor voorzien (voor het kantelen).

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 08 aug 2005 10:18

Kan twee oorzaken hebben: of de achterremkabel is veel te kort (de gemiddelde nederlandse fietsenmaker knipt die kabel veel te kort....... ziet er mooi uit maar funktioneerd niet).
Tweede oorzaak is een iets te lange remas waardoor de bout niet goed vast komt te zitten (rem gaat zweven).
Oplossing: onderlegring (nooit de gekartelde omdat dit het carbon of minimaal de toplaag onherstelbaar beschadigd) alternatief is voorzichtig inkorten maar voor de meeste is dit te hoog gegrepen.

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 09 aug 2005 10:43

De ster in de voorvork zit bij te diep en is dol. Ik heb reeds nieuwe aangeschaft, maar hoe haal ik de oudere eruit zonder bruut geweld te gebruiken?
 
Ride on

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 09 aug 2005 11:21

Even een waarschuwing: bij mijn Fm werd een CR1 opgebouwd en na montage werde de waarschuwingssticker er af gehaald, waarop staat dat je eerst de gebruiksaanwijzing moet lezen voor je gaat fietsen: alle lak onder de sticker kwam mee, terwijl hij er voorzichtig afgahaald werd......

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 09 aug 2005 11:29

 
Leuk verslag, ik kijk al uit naar de volgende les. Interssant om je fiets van stap tot stap te zien 'groeien'.
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 05 Augustus 2005


We hebben ze (met 2 man) er voorzichtig ingeslagen en er zit id nog een fractie opening ts cup & frame !

Cups erin slaan is altijd riskant. Voor het monteren kun je de cups in de vriezer leggen en het frame (voorzichting) verwarmen (bijvoorbeeld door het naast een radiator te zetten) dat verkleint de kans op brokken en maakt de montage aanzienlijk makkelijker.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 aug 2005 12:28

"De ster in de voorvork zit bij te diep en is dol. Ik heb reeds nieuwe aangeschaft, maar hoe haal ik de oudere eruit zonder bruut geweld te gebruiken?"
Ik neem aan dat je een alu vorkpijp hebt. In eerste instantie zou ik de ster gewoon dieper slaan en laten zitten. Alternatief is uitboren met een gecoate boor maar het is verenstaal dus echt makkelijk is het niet.

Plaats reactie