Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

sleutel voor bottombracket campa

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 13 okt 2005 22:32

ik ben op dit moment al in het bezit van een sleutel om je shimano bottom bracket te (de)monteren.
nu krijg ik binnenkort een campagolo record groep, welke sleutel heb ik dan nodig voor mn bracket?
ik neem aan dat de shimano sleutel niet gaat passen...
heb ik verder ook nog speciale sleutels nodig voor de montage van de campa cassette?
heb wel een setje voor shimano, maar weet niet of dit dus overeenkomt...
bedankt

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 13 okt 2005 22:47

T4420 cartridge tool van Tacx (chorus /record)
T4547 sprocketremover van Tacx of die van BBB is een tientje goedkoper

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 13 okt 2005 23:05

oke maar weet je toevallig of die sprocket remover die ik nu van shimano niet past op een campa cassette, want op plaatjes zien de cassettes er zowat hetzelfde uit, en het gaat natuurlijk toch alleen om het laatste kransje .  wie weet dit?

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 13 okt 2005 23:14

oke.  ben er al uit. cassette tool van shimano past niet op campa. zal dus eventjes 2 nieuwe sleutels gaan bestellen.
 
dankdank delsol

hteriele
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 nov 2005 21:55

hteriele 04 nov 2005 22:04

een late reactie maar toch even: voor de (de-) montage van campa record, chorus en centaur cassette en trapas gebruikje 1 en dezelfde afnemer.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 nov 2005 22:45

Mooi niet: voor de centaur heb je een speciale trapassleutel nodig (voor de 2006 versie is dit weer anders).
Goedkoopste optie zal de afnemer van Cyclus zijn (geloof dat ie nog geen 5 euro kost). Past op elke record/chorus trapas en op elke campa sluitring. Uiteraard heb je nog wel gereedschap nodig om het freewheel tegen te houden maar dat had je al voor shimano.

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 04 nov 2005 23:11

Hi,
De afnemer van Sharkman ken ik niet... Ik weet nog wel dat die van Taxks (of wat is het) destijds een minder goede "fit" had dan de originele van Campagnolo. Ik heb toen het extreem dure origineel van Campagnolo gepakt.
Misschien is het een goede tip om iets meer te investeren in een afnemer van goede kwaliteit en dan de tegenhouder zelf te maken m.b.v. een stuk van een versleten ketting (zelf wel overwogen maar niet gedaan). Een originele ketting heeft waarschijnlijk toch meer grip op de tandwielen dan de ketting die op een eenvoudige "tegenhouder" zit (bij mij niet eens een race ketting). Bij mijn tegenhouder glijdt de ketting nog wel eens v/d sprockets af.
B. 
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

techniet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2005 23:51

techniet 07 nov 2005 01:54

De kettingstukken aan veel tegenhouders zijn van infeirieure kwaliteit.
Dat merk je als je eens probeert een oud model vastzittende schroefpignon te demonteren en je Tack- of wat dan ook kettinkje laat het afweten...
Neem een tegenhouder met een stevige greep (bv. van Hozan) en zet daar een nieuw stuk Sachs/Sedis ketting aan ipv het door de fabriek gemonteerde flutstukje.
Neem géén versleten ketting, zoals je zegt, want dat helpt niet echt als je een goede en veilig grip op het tandwiel wilt hebben.
 

techniet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2005 23:51

techniet 07 nov 2005 02:18

ITEM # BBT-5Freewheel Remover



Fits Campagnolo® cassette lockrings and Campagnolo® Record™, Chorus™, and Athena™ bottom brackets.

Dit is een afnemer van Park Tool; omschrijving komt van PT catalogus.

Plaats reactie