Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hollowtech

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 16 okt 2005 18:01

Weet iemand wat hollowtech nu precies is of voor staat?
Het wordt mij op de shimano site niet duidelijk.
 
Gr. John
 
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 okt 2005 18:16

Quoten: Origineel geplaatst door Templar op 16 Oktober 2005


Weet iemand wat hollowtech nu precies is of voor staat?
Het wordt mij op de shimano site niet duidelijk.
 
Gr. John
 

dat de crank van binnen hol is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2005 18:17

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 16 okt 2005 19:46

Heb je ooit gelezen hoe dat zo gefabriceerd wordt?  Meestal is het gesmeed aluminium en ik vraag mij af hoe die cranks "hol" gesmeed kunnen worden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 16 okt 2005 20:34

Ik had wel een vermoeden dat het iets in die richting was maar nu met de foto is het erg duidelijk.
Dank.
John
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 16 okt 2005 21:32

Inderdaad gesmeed aluminium... Ik wist (behalve van deze crancks) niet eens dat alu überhaupt te smeden was.
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 16 okt 2005 21:33

By the way... Waar is ineens mijn avatar gebleven?
Heb ik weer. Je kunt hier ook niet even links kijken of rechts wor.....
 
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 17 okt 2005 14:13

Quoten: Origineel geplaatst door BIANCHI_EURO op 16 Oktober 2005


Inderdaad gesmeed aluminium... Ik wist (behalve van deze crancks) niet eens dat alu überhaupt te smeden was.
Er is een onderzoek geweest door de een of andere Amerikaanse universiteit naar crancks en daaruit kwam dat carbon crancks weliswaar iets lichter kunnen zijn.... De Dura Ace crancks winnen het echter op stijfheid versus gewicht relatie. Prijstechnisch komen ze ook beter uit de bus en ik vind ze een stuk mooier dan koolstof.
Verreweg de beste crancks dus...



Goedkope alu delen worden gegoten, de duurdere gesmeed. De vraag bijft dus: HOE kan men iets smeden zodat het toch hol blijft? Hoe verwijdert men de kern ? Techneuten van THs genoeg hier op het forum. Enig idee ? Ik heb andere berichten gelezen en daaruit bleek dat juist de kunststof met koolstoffibers versterkte cranks stijver waren bij een lager gewicht.
Verreweg de beste cranks dus ?????????? 
 
 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

bernard1
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2005 15:51

bernard1 17 okt 2005 20:20

FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2005 21:13

Er zijn echt wel betere cranks op de markt: Zipp cranks, THM Clavicula, Stronglight Pulsion. Alle 3 veel lichter en nog stijf zat, thm zelfs stijver volgens mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2005 23:34

Quoten: Origineel geplaatst door Bernard1 op 17 Oktober 2005


FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.


Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.
Grappig detail overigens: Die oversized achtkantige bracketassen gebruikte Shimano al een hele tijd (al sinds de 1997 Dura Ace), maar pas later, toen ISIS begon te komen riep Shimano ineens 'héy wij zijn vet cool, wij hebben iets nieuws, wij hebben Octalink uitgevonden!' (terwijl het al lang bestond)
Marketing, marketing, marketing
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 18 okt 2005 11:56

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 17 Oktober 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Bernard1 op 17 Oktober 2005


FF voor alle duidelijkheid Hollowtech is de as die hol is!!
De eerste serrie was een octalink trapas, de tweede serrie is hollowtech 2. Dat zijn de nieuwste crankstellen waarbij de as aan de crank zit.


Hollowtech staat voor de cranks (al dan niet met Octalink interface), Hollowtech II staat voor de (holle) cranks met rechtercrank en as aan elkaar vast.



Klopt allemaal, verder zijn de lagers van de hollowtech 2  trapassen geplaats buiten het bracket. Het nieuwe systeem zou een stijvere en lichtere combinatie moeten opleveren.
Verder is het wel een beetje verwarrend, het nieuwe syteem voor trapassen van shimano wordt vaak gepresenteerd als Hollowtech, terwijl dit eigenlijk niet helemaal correct is.
 
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie