Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting

lacroix
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2005 00:01

lacroix 30 okt 2005 21:09

Vandaag ben ik op de MTB weggeweest. Na dat ik door een paar plassen ( modder) was gereden, sloeg mijn ketting tot 4 x toe vast onder het frame en de voortandwielen. Zo vast, dat ik de ketting met de voet naar beneden moest stampen, om hem weer vrij te krijgen. Mijn frame is daardoor behoorlijk beschadigd. Een van de jongens uit de groep had dit ook regelmatig en die vertelde mij dat dit een Shimano probleem is en dat je dan de tandwielen en de ketting moet vervangen. Is dat zo mijn Mtb heeft pas 600 km gereden. Ik rijd met Shimano LX -XT

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 30 okt 2005 22:07

Chainsuck!!?? Staat al wat over geschreven in dit forum. Vette ketting, Shimano (kan er ook niets aandoen) voorbladen vervangen zijn de mogelijke oplossingen.

marcelven
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2005 15:25

marcelven 03 nov 2005 21:22

Dit probleem heb ik ook gehad, TA bladen kopen dan is probleem grotendeels opgelost

techniet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2005 23:51

techniet 08 nov 2005 10:01

600 km is wel erg weinig.
Kijk, voordat je iets vervangt, eerst eens naar de kettingspanning, de kettinglijn en de afstelling van de voorderailleur. Staat de derailleurgeleider niet te hoog?
Als dat allemaal in orde lijkt, kun je framezijdig een kettingafhouder monteren. Dat is vaak een effectieve remedie tegen chain suck.
Met twee eenvoudige instrumentjes van Rohlof kun je de slijtage van ketting en tandwiel meten.
Moet je dan toch gaan vervangen dan lijken stalen bladen of slijtvaste alu-legeringen van Stronglight, TA o.a een goede keus (oneven aantallen tanden, vooral priemgetalen, hebben mijn voorkeur). Neem dan ook meteen een andere ketting b.v. van Sedis (misschien liggen er nog als Sachs in het winkelmagazijn).

Plaats reactie