Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud aan SPD-SL nodig?

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 01 nov 2005 15:27

Ben bezig met het vervangen van m'n crankstel (Ultegra triple 9v naar Bontrager RaceXLite) en nu ik toch de pedalen (Shimano PD-R600) los heb, vroeg ik me af of deze pedalen ook onderhoud nodig hebben?
Heb er verder geen problemen mee, maar is het handig om ergens een beetje olie/vet in te smeren? Bijv. bij de scharnierpunten?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 01 nov 2005 15:36

Ik dacht dat je de as er kon uithalen en vet in steken. Denk dat mijn mechanieker dat wel doet. Bij SPD-SL's slijt het bovenplaatje middenin wel af; kan je na 8 à 10 duizend kilometer best vervangen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 nov 2005 17:43

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 01 November 2005


Ik dacht dat je de as er kon uithalen en vet in steken. Denk dat mijn mechanieker dat wel doet. Bij SPD-SL's slijt het bovenplaatje middenin wel af; kan je na 8 à 10 duizend kilometer best vervangen.


VOolgens mij mag het best al eerder, ik heb ze volgens mij na zo'n 7000 km  vervangenEn toen ik ze net kocht  ( 2 jaar terug geloof ik )werd mij niet verteld dat het vervangen kon worden.
MEt als gevolg dat het alu van mijn pedaal nu ook lekker ingesleten is. Op het moment dat je merkt dat je hoogte speling hebt/ voelt, zal ik het in ieder geval weer vervangen.
Heb voor 2 plaatjes overigens maar 1 euro betaald, dus dat is niet de moeite . Wel een heel ingelsleten plaatje eruit proberen te krijgen ...

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 01 nov 2005 18:20

ik heb ze dus ook gehad. 2 jaar wedstrijdgebruik zon 18000 km en 7-9 keer dat rubbertje vervangen. het alu is toch nog uitgesleten (zon 2 mm diep) tot gevolg dat ik zo'n 2 mm verticale speling had bij elke omwenteling. normaal wegen ze 350 gram en na mijn gebruik exact 300 gram. ik zou liever doorsparen voor wat duurzamere pedalen (look keo) lekker licht en duurzamer. want na 2 jaar ben je aan vervanging toe..
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 01 nov 2005 22:52

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 01 November 2005

ik heb ze dus ook gehad. 2 jaar wedstrijdgebruik zon 18000 km en 7-9 keer dat rubbertje vervangen. het alu is toch nog uitgesleten (zon 2 mm diep) tot gevolg dat ik zo'n 2 mm verticale speling had bij elke omwenteling. normaal wegen ze 350 gram en na mijn gebruik exact 300 gram. ik zou liever doorsparen voor wat duurzamere pedalen (look keo) lekker licht en duurzamer. want na 2 jaar ben je aan vervanging toe..

Gelukkig (aan de ene kant) rij ik geen 18.000km in 2 jaar :)
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 02 nov 2005 14:21

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 01 November 2005

ik heb ze dus ook gehad. 2 jaar wedstrijdgebruik zon 18000 km en 7-9 keer dat rubbertje vervangen. het alu is toch nog uitgesleten (zon 2 mm diep) tot gevolg dat ik zo'n 2 mm verticale speling had bij elke omwenteling. normaal wegen ze 350 gram en na mijn gebruik exact 300 gram. ik zou liever doorsparen voor wat duurzamere pedalen (look keo) lekker licht en duurzamer. want na 2 jaar ben je aan vervanging toe..


en die dura-ace, zelfde verhaal denk ik hè, pedaal body is van hetzelfde matriaal toch ...
Look Keo, die heb je ook in allerlei varianten toch ?
aanrader ?

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 02 nov 2005 15:26

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 02 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 01 November 2005

ik heb ze dus ook gehad. 2 jaar wedstrijdgebruik zon 18000 km en 7-9 keer dat rubbertje vervangen. het alu is toch nog uitgesleten (zon 2 mm diep) tot gevolg dat ik zo'n 2 mm verticale speling had bij elke omwenteling. normaal wegen ze 350 gram en na mijn gebruik exact 300 gram. ik zou liever doorsparen voor wat duurzamere pedalen (look keo) lekker licht en duurzamer. want na 2 jaar ben je aan vervanging toe..


en die dura-ace, zelfde verhaal denk ik hè, pedaal body is van hetzelfde matriaal toch ...
Look Keo, die heb je ook in allerlei varianten toch ?
aanrader ?

ik ben toen voor de cro-mo gegaan. vond het een mooi pedaal en mooie prijs. 112.50 heb ik ze gekocht. lekker licht en om nou 80 euro voor de ti versie neer te tellen vond ik overdreven. Er zijn nou ook goedkopere modellen van tussen de 50-100 euro.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie