Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

GEOMETRIE

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 09 nov 2005 17:52

veel lees je over de maat van de fiets die de juiste moet zijn voor de fietser.
als het niet past krijg je pijn en of je kan niet max. presteren.
mijn vraag : hoe belangrijk is de hoek van de zitbuis / trapas. bij hoeveel graden kan je spreken van een comfortabele(re) racefiets, of minder comfort.
en meer racey scherper sturend
            mijn gazelle vuelta heeft een (zeer)rechte vork.
in de handel is er op vorken gebied voldoende te krijgen.
een vork die langer,korter, krommer,en rechter is, veranderd de geometrie
mijn vraag   : merk je dat meteen met fietsen; bochten, remmen. als het een graad scheeld? en als de vork kleine cm korter of langer is.
BVD
groet RIKKI

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 nov 2005 21:36

Rikki, je stelt hier veel vragen en ik zou je willen adviseren om even via Google  fiets geometrie of bike geometry aan te klikken en daar staat enorm veel informatie. Als je het blad FIETS regelmatig leest kan je ook veel informatie uit halen .
 Er zijn te veel variabelenzoals:  hoeken, naloop, wielafstand, om een kort antwoord te kunnen geven. Verder zijn er ook nog veel soorten racefietsen. Speciaal voor criteriums die wendbaar zijn of meer Parijs-Roubaix fietsen die wat stabieler zijn. Kortom, lees eerst zelf even en vraag dan wat nog niet duidelijk is.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

techniet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2005 23:51

techniet 10 nov 2005 01:36

Er is veel over dit onderwerp geschreven. De meeste beschouwingen gaan over de bouw van het frame in relatie tot die van de berijder. En als je goed oplet, zie je hoe de ene schrijver de zienswijze van de ander gebruikt. Ook de onzin. Maar dat merk je wel.
De bouw van de vork (materiaal, vorm, stand etc) is van grote betekenis voor het rijgedrag van je tweewieler.
Denk maar eens aan de "omgekeerde" vork van de baanrijder, de extreem schuine vorken van sommige Harley Davidson-mortoren en de kromming van de oer-Hollandse omafiets.
Kijk ook eens bij Sheldon Brown's fietssite m.n. het artikel van Keith Bontrager over de mythe van de ideale fietsgeometrie.
Ik heb ook daar ergens een aardig verhaaltje over sturen, remmen, draaien e.d. gezien.
 

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 10 nov 2005 10:33

Dat is wat ik me afvraag over de vervangings vorken.
wil je de zelfde stuureigenschappen houden met een nieuwe vork zal de vork de zelfde maten moeten hebben als de orgineele. de kans dat ik een vork koop en dan een zeer neveuze of juist een fiets krijg die moeilijker de hoek om te krijgen is, is groot. een vork vinden die het zelfde maaten heeft als de orgineel lijkt me moeilijk
Ik snap van mijn motor ervaring dat vork meer rechtuit stabilietijd geeft als deze hoek groot(er) is. en hoe stijler (kleinere hoek) scherpere bochten mogelijk is.
maar waar licht dat omslag punt of is dat per fiets anders?
groet RIKKI

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 10 nov 2005 17:09

Dat heeft veel te maken met de "naloop". Zie de voorbeelden in het blad FIETS. Hoe groter de naloop des te meer rechtdoor de fiets wil.
Zie ook:
B color=#0000ccNaloop/B




De naloop bepaalt in belangrijke mate het stuurgedrag van een fiets. Bij de meeste fietsen wordt er een naloop gekozen van ca 50 mm. Een grote naloop geeft ...home.tiscali.be/yuc-janheynen/naloop.htm - 4k - color=#551a8bIn cache - color=#7777ccGelijkwaardige pagina s
Suc6!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

techniet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2005 23:51

techniet 11 nov 2005 13:10

Je moet niet alle "nerveusiteit" van je fiets toeschrijven aan je vork.
Een kort en steil frame is veel wendbaarder (je kunt ook zeggen "nerveuzer") dan een fiets met een lange wielbasis en meer schuinte in de staande buizen; die gaat mooier rechtuit, maar is lastiger in korte bochten.
Grotere wielen rijden ook "rustiger" dan kleine wielen.
Hoe groter de naloop van de wiel-vorkcombinatie, hoe beter de fiets zich richt naar de uitgeoefende stuurkracht en hoe beter de fiets rechtuit loopt.
De naloop volgt uit de steilte van de vork, de kromming (ook wel "sprong") van de vorkeinden en de grootte van het wiel.
Een lange fiets met een grote naloop is zodoende  een rustige rechtuittrapper (opa-fiets). Een kort, steil frame met een geringe naloop is dus zeer wendbaar (veldrijfiets). De baanfiets met de omgekeerde vorksprong heeft een compact, hoog frame én een grote naloop (vergelijk winkelwagentje).
Als je een andere vork wilt kopen en je frame wilt behouden, dan kun je in feite alleen met de vorksprong experimenteren; de andere variabelen liggen vast in de geometrie van je frame. Wil je toeren en kilometers vreten, neem dan een "rustige", gekromde vork. Ga je lekker hard langs langs gekromde weggetjes en obstakels, dan is een steilere (rechtere) vork aan te raden. Meer, let op: je wiel staat dan ook meer terug en kan in conflict komen met de voorwaartse voet.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 11 nov 2005 13:44

Als je een andere vork wilt kopen en je frame wilt behouden, dan kun je in feite alleen met de vorksprong experimenteren; de andere variabelen liggen vast in de geometrie van je frame. Wil je toeren en kilometers vreten, neem dan een "rustige", gekromde vork. Ga je lekker hard langs langs gekromde weggetjes en obstakels, dan is een steilere (rechtere) vork aan te raden. Meer, let op: je wiel staat dan ook meer terug en kan in conflict komen met de voorwaartse voet.
 
Vraagje: In dit geval ligt de balhoofdhoek van het frame vast. Ga je nu een vork monteren met grotere kromming dan komt het punt van de vooras verder naar voren en wordt de  wielbasis groter. Maar... het punt loodrecht van de vooras op de grond geprojecteerd ligt nu ook verder naar voren en daardoor zal de naloop minder worden want het balhoofd blijft hetzelfde en dát doorgetrokken punt op de grond verandert niet. Tenminste, zo zie ik het als ik een tekeningetje ervan maak. Dus een meer gekromde vork in een bestaand frame zal m.i. de naloop nadelig beïnvloeden en rijdt de fiets MINDER gemakkelijk rechtuit. Techneuten! Juist of onjuist ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 25 nov 2005 15:15

het uit proberen zal moeilijk gaan of een dure zaak worden de forkjes die aangeboden worden zijn duurder dan mijn fiets (tweedehands aangeschaft). ik hoopte op een soort standaart te vinden bv. zoveel naloop geeft een rustig stuurende fiets. ik begrijp dat de geometrie van het frame daar ook mee heeft te maken (de buis met de lagers en hoe deze in het frame staat) maar ook de lengte van de fork. ik ben er nog niet helemaal uit en zal verder zoeken
groet rikki

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 29 nov 2005 21:32

   
In de "Fiets" ik geloof van january  dit jaar , zit een fietskoopgids met alle verkrijgbare frames en complete racefietsen. En daarin ook een uitgebreid artikel over geometrie en ook de naloop word uitgebreid besproken,je kunt dat nr zo bijbestellen bij het blad zelf.

     
 

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 06 dec 2005 16:34

goed plan dat ga ik doen bedankt voor de tip
rkki

Plaats reactie