Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud voorderailleur

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 29 jan 2006 19:04

Er gaan veel discussies over kettingen smeren, maar vandaag kon ik voor niet schakelen naar het kleine blad . De kabel hing wel slap, maar de voorderailleur weigerde en bleef op het grote blad...heb er naar gekeken en er zat wel wat vuil grond aan de derailleur. Dus ik heb zo'n vermoeden dat één van die kleine imbus-schroefjes die voor het scharnieren zorgen, wat vast zitten. Moet ik die na schoonmaken volgooien met vaseline oid? En hoe vast moet je die draaien? Eigenlijk besteedde ik daar nooit veel aandacht aan
Mijn fiets is bezeten!

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 29 jan 2006 19:34

Quoten: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 29 Januari 2006


Er gaan veel discussies over kettingen smeren, maar vandaag kon ik voor niet schakelen naar het kleine blad . De kabel hing wel slap, maar de voorderailleur weigerde en bleef op het grote blad...heb er naar gekeken en er zat wel wat vuil grond aan de derailleur. Dus ik heb zo'n vermoeden dat één van die kleine imbus-schroefjes die voor het scharnieren zorgen, wat vast zitten. Moet ik die na schoonmaken volgooien met vaseline oid? En hoe vast moet je die draaien? Eigenlijk besteedde ik daar nooit veel aandacht aan

als je derr gewoon goed staat nu kwa afstelling moet je het zo laten staan. bespaart je een hoop gepiel om niks. als hij niet meer wil schakelen kan het aan liggen dat je kabel onder het bracket verstopt zit door vuil. of bij het bewegingsmechanisme zit vuil of iets dergelijks. gewoon je derr goed op en neer bewegen en wat olie op de draaiende delen evenals op de onderkant van je bracket waar de kabel loopt. het kan ook zijn dat door het vriesweer ergens ijs bij heeft gezeten en dat hij het daarom even niet deed ( had een vriend van mij laatst last van). suc6!
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 30 jan 2006 01:16

Afstelling is wel goed. En de ketting blijft ook niet hangen onder het bracket. Maar ik heb idd weinig zin in gepiel met m'n derailleur, maar het zit em toch wel in het bewegingsmechanisme denk ik dan. En ik kan de derailleur dus niet meer op en neer bewegen, zelfs handmatig niet [zonder al te veel geweld gaan te gebruiken].Ik ga iig wat olie op de scharnierende imbusschroef doen. Maar ik weet niet wat zinvol is als onderhoud om dit niet nog een keer te hebben.
Mijn fiets is bezeten!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jan 2006 14:09

Volgens mij kan die maar 2 dingen beteken:
1 er zit ergens een takje of steentje in je derailleur waardoor dat ie niet meer verder dan een bepaald punt kan bewegen.
2 De stelschroef voor de binnenkant is veel te ver ingedraaid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 31 jan 2006 15:16

Ik ga morgen nog eens goed kijken [fiets staat bij me ouders]

2. De stelschroef staat goed [lijkt me sterk dat die ineens   de hele beweging van de derailleur blokkeert?]

1. zoiets zal het haast wel zijn. Maar hij kan nu dus hélemaal niet bewegen

Ik blijf het vreemd vinden iig en ik had eigeluk wel meer reacties verwacht, of kijkt er niemand echt om naar zijn voorderailleur?
Mijn fiets is bezeten!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 jan 2006 15:54

Quoten: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 31 Januari 2006

Ik ga morgen nog eens goed kijken [fiets staat bij me ouders]2. De stelschroef staat goed [lijkt me sterk dat die ineens   de hele beweging van de derailleur blokkeert?]1. zoiets zal het haast wel zijn. Maar hij kan nu dus hélemaal niet bewegenIk blijf het vreemd vinden iig en ik had eigeluk wel meer reacties verwacht, of kijkt er niemand echt om naar zijn voorderailleur?


als je racefietsderailleur zo vies is dat ie niet meer schakelt, dan moet ie heel vies en roestig zijn.Als het echt v.h. 1 op het andere moment vast zit, dan moet er inderdaad iets tussen zitten o.i.d.
Schakel eens zo groot mogelijk en hou je fiets een beetje op de zijkant. ALS ER IETS klemt zou het dan los kunnen zitten en eruit vallen. Anders een grondige inspectie van heel heel dichtbij ...
het blad blijft niet op de kettinblad hangen ?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 jan 2006 18:17

Heb ik wel eens bij mijn mtb gehad. En daar was het gewoon vuil wat de werking tegenhield. Opgelost door de derailleur zeer grondig te reinigen (ik heb dat gedaan door na met water te spoelen, met een doekje wasbenzine aan te brengen en met de hand de derailleur heen en weer te bewegen.). Na het reinigen een beetje siliconenspray erop (ik weet het olie trekt vuil aan) en hij werkte weer als nieuw.

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 03 feb 2006 22:09

Ik heb gepoogd de derailleur schoon te maken en te smeren, maar werkt vooralsnog niet. De derailleur gaat er nu as zo'dag af en dan gaat ie weer werken!...zoniet dan wordt het een bezoekje aan de FM  Bedankt voor de suggesties iig.
Mijn fiets is bezeten!

Plaats reactie