Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem met stuurversnelling RX100

sjoerdb2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2006 19:22

sjoerdb2 15 mar 2006 19:25

Op mijn racefiets zit een stuurversnelling met een Shimano RX100 hendel en een Shimano Tiagra achter derieur. Het probleem is dat bij het opschakelen met het kleine hendeltje achter de grote (rem-)hendel, de grote remhendel mee naar links gaat. het schakelen wordt zo erg moeilijk. Weet iemand of ik hier iets aan kan doen of dat ik een nieuw onderdeel nodig heb? moet ik de hendel of het derailleur vervangen? Dank voor elke input!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 15 mar 2006 20:40

Quoten: Origineel geplaatst door sjoerdb2 op 15 Maart 2006

Op mijn racefiets zit een stuurversnelling met een Shimano RX100 hendel en een Shimano Tiagra achter derieur. Het probleem is dat bij het opschakelen met het kleine hendeltje achter de grote (rem-)hendel, de grote remhendel mee naar links gaat. het schakelen wordt zo erg moeilijk. Weet iemand of ik hier iets aan kan doen of dat ik een nieuw onderdeel nodig heb? moet ik de hendel of het derailleur vervangen? Dank voor elke input!

De goedkoopste optie is eerst eens proberen de remgreep met wat dieselolie en een kwastje schoon te maken en uit te spoelen. Als het even kan zonder hem echt uit elkaar te halen, want weer netjes in elkaar zetten is geen pretje. Daarna lichtjes opnieuw invetten. Ik ben zelf weleens te fanatiek geweest met steeds maar spuitje vet toevoegen waardoor de boel van binnen vast is gaan klonteren. Na schoomaken en normaal invetten werkte het weer. Vervangen kan altijd nog. Zou overigens geen ontvetter nemen omdat dit mogelijk te agressief werkt op de interne onderdelen. Zeker als er wat restjes achterblijven.

sjoerdb2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2006 19:22

sjoerdb2 16 mar 2006 11:34

Hartelijk dank voor je antwoord!

Ik ga de unit eens goed schoonmaken!

Plaats reactie