Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tools

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 22 mar 2006 20:46

Sinds ik mijn nieuwe racefiets heb wil ik deze graag zelf goed kunnen onderhouden en dus ook zelf eventuele reparaties kunnen uitvoeren en indien nodig onderdelen vervangen en of tijdelijk verwijderen voor schoonmaak.
Welke tools kunnen jullie mij aanraden en is een reparatiestandaard noodzakelijk? Is er bijvoorbeeld een goed standaard toolset te koop waarin alle belangrijke en meest gebruikte gereedschappen zitten?
You can never be too Specialized

tommeke_b
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2006 20:00

tommeke_b 22 mar 2006 21:55

Met zo'n Lifu koffer van Tacx ben ik als beginner heel tevreden.
Thompson Radon RC Tiagra

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 23 mar 2006 18:04

reparatiestandaard is toch handig om te sleutelen,  ofwel 2 haken om hem omhoog te hangen.  Een standaard is handig om u fiets buiten te kunnen afwassen.
Verder ben je inderdaad best af met een goedkoop koffertje (bbb, pro, tacx,...) met een aantal tools in. 
En als je iets kapotmaakt vervangen door degelijker materiaal ( park tool, cyclus, ...)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2006 05:59

Quoten: Origineel geplaatst door Eric E op 22 Maart 2006


Sinds ik mijn nieuwe racefiets heb wil ik deze graag zelf goed kunnen onderhouden en dus ook zelf eventuele reparaties kunnen uitvoeren en indien nodig onderdelen vervangen en of tijdelijk verwijderen voor schoonmaak.
Welke tools kunnen jullie mij aanraden en is een reparatiestandaard noodzakelijk? Is er bijvoorbeeld een goed standaard toolset te koop waarin alle belangrijke en meest gebruikte gereedschappen zitten?


Hoi,
Als je schade door uitschuivers e.d. wil vermijden is een stand of eventueel haken wel degelijk geen overbodige luxe.
Tacx, Park Tool, VAR, Cyclus zijn allemaal van prima kwaliteit. Eerst rommel kopen waarmee je allerlei beschadigt, de sleutels incluis, vind ik persoonlijk een valse economie omdat je al bij al meer betaalt, onherstelbare schade nog terzijde gelaten.
Park Tool is een aanrader al was het maar omwille van hun uistekende site (wel in het Engels) met uitgebreide handleidingen voor allerlei onderhoudswerkjes van het afstellen van derailleurs tot het leggen van tubebanden toe.
VAR is zeker zo goed maar is minder bekend bij het grote publiek. Al bij al kan je mits wat ervaring uit een paar merken prima aanvullend materiaal vinden, in sommige gevallen ben je echt aan het gereedschap van een merk gebonden (Campa of Shimano sleutels) maar dat is eerder zeldzaam.
nmisbaar voor elke racefiets is een setje (onder eender welke vorm) imbussleutels met minstens #s 4, 5 en 6. Park Tool heeft daarvoor een bijzonder handig combinatiesleuteltje met o.a. ook nog een schroevendraaiertje voor het afstellen van de deraillieurs dat ook nog mooi in een zadeltasje past b.v.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie