Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ultegra shifter zit vast

dosenboden
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 mar 2005 14:04
Locatie: Tazacorte, La Palma
Contact

dosenboden 02 apr 2006 21:45

Hallo mensen die veel van techniek afweten,
Gisteren, tijdens de ronde van Vlaanderen, merkte ik dat het 'kleine' hendeltje van mijn rechter shifter steeds meer naar buiten begon te staan. Op een gegeven moment (ik had een klimmetje op het kleinste kransje getrapt) zat dat kleine hendeltje muurvast en kon ik niet meer zwaarder schakelen, geen beweging in de kabel te krijgen! (ik heb toen maar de kabel bij mijn achterderrie losgemaakt en op spanning gebracht zodat ik op een middelste krans de tocht uit kon fietsen/ 'muur nét niet gehaald)
Heeft iemand dit ooit meegemaakt? wat kan dit veroorzaken, wat moet ik eraan doen? is zo'n shifter/rem combi gemakkelijk uit elkaar te halen om te servicen? Graag jullie ervaringen hiermee!
Jos/ www.team-xycletracx.nl
*deleted*

(maar ik woon wèl op la Palma!)

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 03 apr 2006 00:56

nog niet meegemaakt (gelukkig) , wel een aardige prestatie om hem op die manier uit te rijden trouwens!
Ik zou hem alleen niet uit elkaar halen, ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde uit ziet als een Campagnolo binnenwerk en die heb ik eens uit elkaar gehaald.
Na het losschroeven van wat onderdelen sprongen de veren om mijn oren. Ik denk dat er niets anders opzit dan opsturen naar Shimano of een nieuwe op de kop tikken op marktplaats. In mijn geval was het net zo duur om hem nieuw aan te schaffen of hem te laten repareren maar dat was dan ook een Veloce shifter.
 
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 apr 2006 01:10

Je kan hem niet eens uit elkaar halen. (kan wel, maar dan krijg je hem niet meer in elkaar omdat je dingen kapot moet maken).
Als het binnen de garantie termijn zit kan je mooi via je fm opsturen naar shimano. (dus als je nog maar zoveel x km hebt gereden of een jaar hebt ofzo). Valt het zeker buiten de garantie dan is het zeer waarschijnlijk rijp voor de schroot hoop en kan je een nieuw setje shifters kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eddy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 nov 2005 16:16

eddy 03 apr 2006 20:55

Het zal idd voor de schroothoop zijn vrees ik als je geen garantie meer hebt...
Campa is idd helemaal te demonteren en mits een search op Google, terug te monteren.
Er zijn wel meerdere sites waar het klaar en duidelijk met foto's getoond wordt.
 

dosenboden
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 mar 2005 14:04
Locatie: Tazacorte, La Palma
Contact

dosenboden 07 apr 2006 08:42

Ik heb de shifter van mijn fiets gehaald en die wordt nu opgestuurd naar Shimano. Het schijnt dat die alles kunnen reviseren. Ik ben benieuwd!
(ook naar de prijs)
Jos
*deleted*

(maar ik woon wèl op la Palma!)

snatch
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:25

snatch 11 apr 2006 21:11

Hoe oud waren die shifters als ik vragen mag?  jaar en km

Plaats reactie