Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Impact ketting vervanging

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 10 apr 2006 17:43

Na ongeveer 2000km deze winter (alleen buiten km heb ik geteld) op de racefiets (Ultegra afmontage) te hebben doorgebracht kan ik de ketting op het grootste blad ietsjes omhoog tillen.
Ik denk dus dat de ketting redelijk ver versleten is.
VRAAG 1:
Kan ik nu gewoon alleen de ketting vervangen of raden jullie aan om ook de cassette te vervangen ? Ok ook gelijk devoorbladen ?
Merk dat sommige tandjes om de cassetta al een beetje haaievin vormpjes hebben. Voorblad lijkt nog redelijk ok.
VRAAG 2:
Aan te raden om gelijk 2-3 kettingen te kopen en deze iedere week te wisselen om de kosten zo laag mogelijk te houden ? (de ketting slijtage zal nu algemeen langer op zich laten wachten, waardoor casette / tandwielen langer meegaan).
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2006 18:13

Zowel cassete als voorblad horen absoluut nog niet versleten te zijn. Je moet met beide een veelvoud kunnen rijden van wat je tot nu toe gereden heb als het allemaal Ultegra is. Je kan gewoon een nieuwe ketting erop leggen en dan kijken of het nog goed werkt of dat de ketting over de tandwielen heen gaat "slippen". Is dat laatste het geval dan moet je toch ook een nieuwe cassete hebben
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 10 apr 2006 19:19

Hi Amclassic,
Ik weet het, maar mischien is verkeerde smering en veel nat weer een oorzaak ?
Heb eventjes Pedros wax gebruikt omdat je bij een vuile ketting dit in overmaat erop mag doen, waardoor de troep er lekker afloopt (zit een soort oplosmiddel in, die verdampt, waarna na 10 min. de wax achterblijft). 
Mischien was dit niet super slim ?
Heb nu Dynamic olie, wat volgens een een Duits MTB blad erg goed schijnt te zijn.
 
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2006 22:57

M'n vader gebruikt enkel Pedrox Icewax (wel met een beetje teflon er door heen gemengd) en dat gaat ook prima. Zolang je ketting gewoon goed heeft gelopen, en dus niet aan het piepen was of ander geluid voortbracht kan het smeren niet het probleem zijn geweest.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 11 apr 2006 15:13

Ik heb het gevoel dat de laatste jaren het aantal kilometers waarvan uitgegaan wordt dat een ketting mee moet kunnen gaan gelijk is gebleven. Dit ondanks het feit dat kettingen door de toename in kransjes achter een stuk dunner zijn geworden. Vorig jaar heb ik de originele 10 speed ultegra ketting die bij mijn fiets werd geleverd binnen 1500 kilometer 'opgefietst'. Nou ben ik een redelijk ruige fietser, maar dit sloeg echt alles. Heb nu een Wipperman ketting omliggen. Ik hoop dat deze het wat langer uithoudt.

Anyway, ik dwaal af. Mijn punt: als een 9 speed ketting ongeveer 2000 km. mee kan, waarom zou een 10 speed ketting ook zo lang mee gaan?

Plaats reactie