Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren, vervangen cassette,

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 24 apr 2006 15:30

Gisteren een nieuwe ketting opgelegd en in gesmeerd met Teflon. Loopt lekker hoor jongens en is nog goedkoop ook
Mo
houd van smeren

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 24 apr 2006 17:11

@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.

@Big Rosa: zo, van je geloof afgevallen man? Hoeveel SB-spam posts jij wel niet geplaatst had... Maar goed, niets mis met voortschrijdend inzicht

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 25 apr 2006 12:31

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006

@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.


Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de  buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Harde wind is meestal tegen.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 25 apr 2006 12:46

Quoten: Origineel geplaatst door rookie77 op 20 April 2006


Weer een vraag van een groentje.
 
2 vragen: 1. Hoe dik smeer je de Ice Wax er op en  komt het wel in scharnierende punten? Als je het er dik op doet, is het flesje zo leeg :-). Hoe vaak herhaal je het? Als ik de ketting vroeger smeerde, zat er een behoorlijke film op, terwijl de hele boel nu glimt als een keutel in de maneschijn.
Alvast bedankt.

waar komt deze geweldige one-liner vandaan, ik heb werkelijk een aantal minuten onbedaarlijk moeten lachen...

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 25 apr 2006 15:11

Uit Gelderland??
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 25 apr 2006 17:15

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006

@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.


Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de  buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):



Sappig kettinkje hoor
Mo

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 25 apr 2006 20:56

Quote: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen.




Ja, zou ik toch eens proberen.

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 26 apr 2006 15:16

Quoten: Origineel geplaatst door Monique op 25 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006

@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.


Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de  buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):



Sappig kettinkje hoor
Mo


En hoe in nat weer? Mijn ketting helemaal droog vanochtend! Dus misschien toch dat andere Pedros gebruiken... Voor in de regen.
 
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

redhot
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2006 15:10

redhot 28 apr 2006 00:20

Niemand ervaring met de Shimano olie?
Ik gebruik de Wet Lube van Shimano en ben er wel over te spreken...

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 03 mei 2006 14:09

Ik hang de gedemonteerde ketting aan een spijker aan een balk in de schuur, de ketting is dan naturlijk goed gekuist in een ontvetter. Ik heb de het geluk dat ik over een ultrasoonreiniger beschik.
Dan pak ik de Icewax van Pedros deze is dan opgewarmt in de magnetron of op de kachel zodat de wax zo de kettingrolletjes inkruipt. Een andere mogelijkheid, de wax aanbrengen op de ketting van boven naar beneden, en dan lichtjes verwarmen met een fohn, dan zie je de wax zo de ketting inlopen. Dan afvegen met een doek, en de ketting is klaar voor gebruik.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

wiljan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 dec 2004 18:49

wiljan 03 mei 2006 14:32

Leuke discussie over het smeren van de ketting en de nodige middeltjes die daar voor op de markt zijn. Ik hoor echter niemand wat zeggen over het feit de wel de cassette is vervangen maar niet de ketting. Mij is altijd verteld dat als de ketting vervangen wordt de cassette ook vervangen dient te worden en anders om. Dit om het inslijten van de een op de ander tegen te gaan, 1 van de twee is meer versleten en de nieuwe cassette/ketting zal dan ook extra snel slijten hierdoor. 
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie