Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstellen V-brakes

gijs1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2006 21:23

gijs1 23 apr 2006 14:43

Hallo

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn Tektro V-brakes op mijn mountainbike. Het gaat om de achterrem waarvan de rechter schoen (waar de binnenkabel aan de hevel vastzit) na remmen half op de velg blijft staan. Hierdoor loopt hij hinderlijk aan en dit is alleen te verhelpen door met de hand dit even te corrigeren. Het lijkt er op alsof de rem niet voldoende wordt teruggetrokken. Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit afstellen.
Kan het ook zijn dat de wrijving tussen binnen en buitenkabel te groot is waardoor de veer de rem niet van de velg kan trekken ?
graag jullie advies
groet
Gijs

heidi
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:58

heidi 23 apr 2006 19:44

Het lijkt erop alsof je of het (op het plaatje) linker zwarte schroefje wat meer naar binnen moet draaien, of het (op het plaatje) rechter zwarte schroefje wat meer naar buiten moet draaien.
Met de schroefjes, op het plaatje een dus een kleine zwarte kruiskop, stel je de spanning in en kun je de rem centreren. Mocht je een ander model dan de afgebeelde in je bezit hebben dan kan het ook een imbus oid zijn.
Frictie tussen binnen en buitenkabel kan ook een boosdoener zijn, alleen zul je dan vaak na het remmen een loos gevoel hebben in het eerste deel van de slag die je remhendel maakt als je weer wil gaan remmen.
Succes met het afstellen. Zorg er wel voor dat je je wiel eerst recht in je frame monteerd alsvorens te beginnen met afstellen. Scheelt dubbel werk!

gijs1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2006 21:23

gijs1 23 apr 2006 22:09

Ok bedankt! Ik heb het mbv de schroefjes weer goed gekregen, alleen werkte het bij mij precies andersom. Het rechterschoentje liep aan en die schroef moest ingedraaid worden en de linkerschroef uitgedraaid.
Maar hoe dan ook hij loopt weer vrij.
Nogmaals bedankt
groet
Gijs

Plaats reactie