Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fietsen makkelijker dan te voet

akrimetch
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2006 23:53

akrimetch 26 apr 2006 00:00

Hallo mensen
Ik had een paar vragen over de fiets
Het is natuurlijk logisch dat je met de fiets sneller gaat dan met te voet. Je gebruikt minder calori?0Š5n. Een fiets heeft natuurlijk wielen enz. Toch vroeg ik me af hoe het komt dat je met minder energie toch sneller gaat dan een fiets. Ik zou graag meer info hoe dat kan. misschien over de tandwiel en ketting.
Alsvast bedankt

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 26 apr 2006 00:38

Hoe bedoel je dat? Naar mijn weten kun je op de fiets harder dan hardlopend. Uit eigen ervaring weet ik ook dat hardlopen meer energie kost dan fietsen. Fietsen kan ik wel 8 uur volhouden maar hardlopen absoluut niet!

akrimetch
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2006 23:53

akrimetch 26 apr 2006 00:40

Ja, maar hoe komt het dat je minder energie gebruikt bij het fietsen. Welke aspecten zorgt ervoor dat een fiets sneller en comfortabel gaat.

Oh ja nog een vraagje. Hoe werken versnellingen?

alvast bedankt

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 26 apr 2006 00:42

Lijkt me dat je niet je hele gewicht zelf hoeft te dragen. Dat moet je bij lopen wel.
CC, agr 100; limo 100

akrimetch
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2006 23:53

akrimetch 26 apr 2006 00:58

Bedankt allemaal. Klinkt allemaal erg logisch. Ik zou toch het liefst graag weten hoe verscnellingen werken. Ik weet wel dat je dan makkelijker tegen de wind in kan rijden, maar hoe zit het met die tandwielen en ketting?

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 26 apr 2006 08:47

Als je stopt met fietsen rol je ook nog een eind door, als je stopt met lopen sta je gewoon stil. Je kinetische energie blijft langer behouden.
Veel verder kom ik niet.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 26 apr 2006 12:23

Als ik hier eens een gokje mag wagen, dan denk ik dat vooral hardlopen niet erg efficiënt is (in tegenstelling tot gewoon lopen). En dat komt denk ik omdat je na elke stap even "zweeft". Beide voeten raken dan niet de grond, en dat betekent dus dat het lichaam door de aantrekkingskracht van de aarde naar beneden 'valt'. Op het moment dat één voet de grond weer raakt, moet die neergaande beweging gestopt worden, en moet het lichaam weer 'opgetild' worden voor de volgende 'zweef' periode. Naast een voorwaartste verplaatsing is er dus konstant ook een op en neergaande beweging. Ga maar eens stilstaan en kniebuigingen maken. Dat kost best veel energie. Ik denk ook dat als je looptechniek niet perfect is, dat de landende voet niet alleen de neergaande beweging afremt, maar ook de vooruitgaande beweging enigzins. Dat vermindert de efficiëntie nog meer. Volgens mij kun je ook zien dat echte duurlopers hun lopen trachten efficiënter te maken, door de op en neergaande beweging zo gering mogelijk te maken, en met de landende voet al weer een achteruitgaande beweging te maken ten tijde van de landing.  Ik probeer het wel eens op een loopbandje, om mijn bovenlichaam zo stil mogelijk te houden, en niet te veel te 'zweven' en daarna neer te 'ploffen'  Daarmee kun je inderdaad je hartslag iets naar beneden krijgen bij dezelfde snelheid.
Harde wind is meestal tegen.

margit
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 06 feb 2006 12:59

margit 26 apr 2006 13:02

mijn moeder heeft slijmbeurs ontsteking in haar knie, lopen gaat aardig, ze deed altijd hardlopen als sport, maar dat kan niet meer. Mtben gaat heel goed (rustig op de weg) van de fysiotherapeut moet ze dit nu opbouwen om toch aan sport te doen, lopen is voor je knieen een grote belasting

Plaats reactie