Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schroefbus uit crankarm getrokken, en nu?

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 24 mei 2006 00:34

Een fietsmaat van mij wilde zijn Campa Centaur bracket vervangen en heeft met zijn cranktrekker de schroefdraadbus uit zijn crankarm getrokken ipv de crank van de bracket af te trekken.
Heeft iemand dit ook al eens gehad en hoe heb je dit verholpen?
Ik zelf dacht gewoon met wrikken tussen crankarm en bracket maar mss dat iemand er al ervaring mee heeft?
alvast bedankt!
"Try not. Do or do not......there is no try"

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 24 mei 2006 12:26

Met een ordinaire pullytrekker die om de cranck heen komt. je zult als je de beschadigingen een probleem vind de cracnk moeten vervangen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 24 mei 2006 14:55

Een goede fietsenmaker heeft wel geharde stalen wiggen, die je tussen de crank en bracketasbus kan slaan. Denk dat dit niet bij een triple werkt.
Bike-Sportive in Haarlem heeft ze iig.
Advies: Campa cranks NOOIT met vet op de as monteren.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 24 mei 2006 23:53

Dat laatste zou ik dus vergeten is meteen het einde van je frame. Wedden dat je vriend de ring van de crankbout heeft laten zitten en toen met de cranktrekker aan de slag is gegaan (zie ik minstens tweemaal per jaar bij hobbyschroevers).
Poulietrekker is je juiste methode! elk autobedrijf heeft er wel een. alternatief: met een zaagblad de spider van je crank doorzagen: met een carbon versie is dit goed te doen (heeft ie meteen zijn lesje geleerd).

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 25 mei 2006 23:03

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Mei 2006


Dat laatste zou ik dus vergeten is meteen het einde van je frame.



Valt wel mee, met een niet cartonnen frame is dit echt goed te doen. Je slaat de wig ook niet tussen crank en bracketbus, maar tussen crank en sluitmoer van de bracket. Dit kan echt geen kwaad.

Plaats reactie