Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

water tussen band en velg na reinigen

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 mei 2006 02:38

Gisteren in honds weer gekoerst en vandaag grote poetsdag. Wielen (Mavic Ksyrium SL met Michelin pro 2 race bandjes) in badkuip met sproeier afgespoten en wat bleek: als ik met de wielen (dus met de 2) schud blijkt water tss band en velg te zijn geslopen. En ik die dacht dat wielen geheel waterdicht zijn omdat men toch altijd spreekt van fiets afspuiten e.d. Hoewel ik misschien had moeten vermoeden dat water via ventiel of nippels in velg kan binnendringen.
Eerst dacht ik: gewoon laten drogen. Maar als ik een gereinigd bierflesje na enkele dagen omkeer dan vallen er nog steeds druppels uit, dus wat moet het dan wel niet zijn met een wiel waarin de openingen toch nooit zo groot zijn om water te laten verdampen? En door schudden kreeg ik er wel een paar druppels uit, maar nooit het hele zootje.
Toen heb ik voor de zekerste maar tijdrovendste oplossing gekozen en banden en binnenbanden eraf gehaald, alles gedroogd (ook de velgen), binnenbanden getalkt en alles opnieuw gemonteerd. Maar ik doe daar veel langer over dan de mecaniciens, vind het een onnozel werkje en vraag me nu af: hebben jullie dit al voorgehad en wat doen jullie dan?

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 27 mei 2006 04:18

Ik doe dan ook altijd ff de bandjes eraf halen en dan een beetje schudden en zwengelen totdat al het water eruit is. Dan bij voorkeur nog een dagje laten drogen aan de lucht (ook om het velglint goed droog te krijgen) en de boel weer monteren. Niet zoveel werk toch?

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 mei 2006 15:18

Dus het komt blijkbaar meer voor.
Om de fiets onmiddellijk weer rijvaardig te hebben, dus beter niet meer afspuiten, maar met een spons of natte vod de wielen reinigen. Want alleen maar het bandje een beetje van de velg duwen en water laten weglopen is niet voldoende om hem gelijk weer droog te krijgen. Dit is pas de eerste keer dat ik het merkte maar ik ben ook nog niet zolang geleden begonnen met de wielen af te sproeien in de badkuip. Omdat ik dat gemakkelijk vond.
Ik kan me voorstellen dat het bij velen die hun fiets afspuiten ook het geval moet zijn, maar waarschijnlijk rijden de meesten er gewoon mee door zonder te beseffen dat er water in de band zit. Volgens mij tast dit toch de kwaliteit vh rubber vd binnenband en het (eventuele) velglint aan. Want uit zichzelf gaat dat water niet zo snel verdwijnen, lees 'verdampen'. 
Misschien kan het opdraaien van het ventielmoertje wat water tegenhouden? Want ik merk dat waar het ventiel door de velg komt toch mogelijkheid zat is voor water en andere zooi om binnen te dringen. Ik overweeg nu toch om met hondenweer de moertjes toch maar weer op het ventiel te draaien. 
 

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 27 mei 2006 16:52

Heb ik ook met mijn "oude" fiets. Pakte hem de dag na het poetsen om te gaan fietsen, ik denk wat hoor ik toch klotsen. BAndjes leeg laten lopen en afgenomen. Zat best veel water in. Waarschijnlijk langs mijn spaken naar binnengekomen, want ik gebruik nooit een slang om mijn fiets te poetsen.
Nu weet ik het en houd ik er rekening mee.
I Am SpeCiAliZed

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 28 mei 2006 02:00

Is blijkbaar ook afhankelijk van de wielsoort. Vandaag trainingfiets met Rigida Chrina wielen gepoetst. Wielen onder de sproeier (toch nog maar eens proberen of het met deze wielen wel lukt) en zie, geen water in de band. Maar deze wielen zijn dan wel zo massief en zo zwaar als beton.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 31 mei 2006 10:13

Ook bij het rijden in de regen komt er water terecht in je velg dus dat komt niet alleen voor na het afspuiten van je fiets. Het water komt vindt voornamelijk zijn weg via de spaak-nippels. Komt bij mijn fietsen ook wel voor maar ik schenk daar eigenlijk nooit aandacht aan. Eigenlijk blijft dat water ook nooit echt lang aanwezig in mijn velgen.

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 31 mei 2006 11:32

De meeste velgen hebben een klein gaatje aan de zijkant van de velg, zoals Shimano en Mavic. zet dit kleine gaatje op de onderste positie en het water loopt dan weg.
Als je je fiets kuist met de spuit zet dan je ventielgat boven, en spuit niet te lang op je wielen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 01 jun 2006 19:44

Peedsbikes, waar bevindt dat gaatje zich bij een Ksyrium SL? Kan het niet vinden, noch bij voor, noch bij achterwiel. Heeft dat gaatje een vaste positie? Bijvoorbeeld tov het ventiel zodat ik het gemakkelijker terugvind. Dat zou erg handig zijn en zou mn probleem definitief oplossen. Normaal zou ik er ook geen aandacht aan schenken, maar als het water echt begint te klotsen als je aan't wiel draait, dan gaat het er ook niet een twee drie uit zijn, denk ik. 

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 02 jun 2006 11:46

Niet iedere fabriekant heeft op elke velg dat gaatje, bv wel op de cosmic carbon, en op enkele shimano wielen die ik heb gehad.
Van de Ksyrium heb ik hem idd ook niet gevonden op het wiel van mijn fietsmaat.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Plaats reactie