Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

campa casette vs. shimano derailleur

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 28 mei 2006 16:15

Hey ik heb even jullie expertise nodig.
Ik heb voor een mooi bedragje een setje wielen op de kop kunnen tikken voor mijn shimano 9 speed fiets met s-ram ketting.
Deze wielen zijn uitgerust met een campa 9sp-casette. Ik verwachtte weinig problemen aangezien ik wel vaker een campa 9sp achter wiel heb gebruikt in deze fiets (wel met een andere kransjes verhouding). Dit ging zonder problemen, het liep bijna net zo mooi als met mn shimano wiel.
Bij dit wiel loopt het allemaal wat minder mooi (schakel problemen bij de op 3,4,5,6 na kleinste kransjes).
Wat kan ik hier aan doen? is correct afstellen (zoals ik gewend ben te doen na vervanging van mijn schakelkabels) om het geheel acceptabel te laten kopen (niet pefect dus)
Alvast bedankt!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 28 mei 2006 17:27

kleine update: als ik mijn nieuwe wiel in mijn vaders fiets zet gaat daar het schakelen ook zeer moeizaam!

Iemand enig idee hoe dit komt? De kans dat mijn vader met een shimano casette rijdt is niet aanwezig aangezien ook de naven van campa zijn. (net als die van de door mij net aangeschafte campa shamal's)

Ben voor mezelf nu erg aan het uitzoeken wat het kan zijn. meer ringetjes voor de naven van mijn nieuwe wielen lijkt mij een mogelijkheid.

Ik kijk denk ik nog wel ff hoe het allemaal loopt met mn vaders casette op mijn wielen.

iemand verder nog tips of opmerkingen.

ps. ik heb net weer mn vaders wielen met casette in mn fiets gehad en dat liep prima!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4351
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 mei 2006 18:43

Het kan heel goed zijn dat de body's van de wielen niet geheel overeen komen. Dus dat er iets verschil zit tussen de plek waar de tandwielen zitten, en dan krijg je natuurlijk nooit de kombinatie goed geschakeld, zonder de hele derailleur weer af te stellen.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 29 mei 2006 13:29

Ben er uit...
De tanden van de casette zijn naar voor en achter verbogen... tsja dan loopt zon casette voor geen meter meer natuurlijk.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie