Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Instellen starthoogte?

fennek
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jun 2004 17:35

fennek 01 jun 2006 16:04

Wanneer je niet vanuit je thuisbasis vetrekt moet je je fietscompu (met hoogtemeter) opnieuw instellen (calibreren).
Hoe doen jullie dit?
Starthoogte instellen met behulp van de stafkaarten?   Misschien ergens op het internet te vinden? 
Aan iemand van de organisatie/uit de buurt vragen of ze toevallig de exacte starthoogte niet kennen?
Starthoogte gewoon op 0 zetten, met als groot nadeel dat je toch wat functies van je fietscompu niet kan gebruiken?
Of ga je ervan uit dat de autorit geen effect heeft op de hoogtemeting?
Graag jullie mening, tips en tricks!
Altius, Citius, Fortius!!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 01 jun 2006 16:56

op m'n mtb zet ik hem gewoon op nul, 't gaat mij puur om de hoogtemeters die ik maak op zo'n tochtje, niet om hoe hoog ik op dat moment al zit!

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 02 jun 2006 01:25

Calibreer hem gewoon van bij jou thuis. Heel correcte gegevens krijg je toch niet, de luchtdruk zal namelijk gdurende een lange rit ook fluctueren en voor afwijkingen zorgen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 jun 2006 02:26

Mijn CicloSport-teller heeft een default starthoogte, welke ik ingesteld heb op 2m boven NAP. Dus telkens wanneer de teller gestart wordt, springt de hoogtemeter automatisch naar 2m. En voor bijvoorbeeld een weekje naar Bormio in de Dolomieten wijzig je de default hoogte naar 1239m, hetgeen je op een Michelinkaart kunt zien.

Overigens kan de hoogte van een gereden route ook achteraf op de pc nog gewijzigd worden. Als de beginhoogte abusievelijk ingesteld was op 900m ipv 1150m, dan wijzig je heel eenvoudig de beginhoogte naar 1150m en zie je de grafiek van de hele rit automatisch 250m stijgen. Wel zo makkelijk.

Hier een voorbeeldje van de Passo del Stelvio...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jun 2006 13:12

In ieder gebied waar hoogte gegevens interessant zijn kan je dichtbij je verblijf plaats wel een hoogte van de kaart halen of van een bordje bovenaan een colletje. Doe je de eerste dag, fiets je terug naar je standplaats en je hebt de hoogte waar je hem iedere ochtend op in moet stellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 02 jun 2006 14:00

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 02 Juni 2006

Mijn CicloSport-teller heeft een default starthoogte, welke ik ingesteld heb op 2m boven NAP. Dus telkens wanneer de teller gestart wordt, springt de hoogtemeter automatisch naar 2m. En voor bijvoorbeeld een weekje naar Bormio in de Dolomieten wijzig je de default hoogte naar 1239m, hetgeen je op een Michelinkaart kunt zien.Overigens kan de hoogte van een gereden route ook achteraf op de pc nog gewijzigd worden. Als de beginhoogte abusievelijk ingesteld was op 900m ipv 1150m, dan wijzig je heel eenvoudig de beginhoogte naar 1150m en zie je de grafiek van de hele rit automatisch 250m stijgen. Wel zo makkelijk.Hier een voorbeeldje van de Passo del Stelvio...


In de Hac4 kun je in de hoogteinstelling op 2 plaatsen invoeren. Height en Actual Height geloof ik. Het is me (in de korte tijd dat ik de HAC4 gebruik) nog niet duidelijk geworden wat het verschil is. Wie kan me dat uitleggen?
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 02 jun 2006 14:50

ik heb mijnthuis hoogte ingesteld (ik heb een CM 436) en je kan de actuele hoogte instelllen, als ik ergens heen ga zoek ik die hoogte op via internet, die site zal ik zou effe posten, in het buitenland is het vaak wat langer googlen.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 02 jun 2006 14:51

Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 02 jun 2006 15:25

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 02 Juni 2006


http://www.3w.nl/hoogtetool/hoogte.php


Hee, das grappig. Nu weet ik dat ik 4.2 meter onder zee niveau woon. Maar goed dat m'n bed op zolder staat.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 jun 2006 22:04

Quote: Origineel geplaatst door Il Grasso op 02 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 02 Juni 2006Mijn CicloSport-teller heeft een default starthoogte, welke ik ingesteld heb op 2m boven NAP. Dus telkens wanneer de teller gestart wordt, springt de hoogtemeter automatisch naar 2m. En voor bijvoorbeeld een weekje naar Bormio in de Dolomieten wijzig je de default hoogte naar 1239m, hetgeen je op een Michelinkaart kunt zien.

Overigens kan de hoogte van een gereden route ook achteraf op de pc nog gewijzigd worden. Als de beginhoogte abusievelijk ingesteld was op 900m ipv 1150m, dan wijzig je heel eenvoudig de beginhoogte naar 1150m en zie je de grafiek van de hele rit automatisch 250m stijgen. Wel zo makkelijk.In de Hac4 kun je in de hoogteinstelling op 2 plaatsen invoeren. Height en Actual Height geloof ik. Het is me (in de korte tijd dat ik de HAC4 gebruik) nog niet duidelijk geworden wat het verschil is. Wie kan me dat uitleggen?Net als mijn CM436M is jouw HAC4 ook van CicloSport. Dus deze tellers zullen qua hoogtemeter-functionaliteit weinig verschillen, vermoed ik. Wanneer je de Actual Height aanpast, wijzig je uiteraard de huidige hoogte. Maar dat heeft doorgaans niet zoveel nut. Handiger is het om eenmalig de default starthoogte in te stellen zoals ik hierboven uitgelegd heb. Dat zal ongetwijfeld die andere hoogte-instelling op de HAC4 zijn.

Plaats reactie