Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

verwijderen achterwiel

megroot
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:15

megroot 06 jun 2006 15:21

Beste Medefietsers
Dit weekend wou ik mijn achterwiel met 10 V verwijderen voor het schoonmaken van het frame omdat ik in een regenbuitje was terechtgekomen. Echter dit geen niet zo lekker. Ik moest er veel  kracht bij gebruiken, en het terugplaatsen ging helemaal niet lekker.Het lijkt wel of de achtervork te smal is.Telkens bleef het wiel hangen op 3 mm metaal van de as in de achterpatten.Als hij rechts erin zakte (dus scheef) dan bleef hij links hangen vice versa.Wat kan hier aan gedaan worden???
Marc
People are strange when you\'r a stranger

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 06 jun 2006 15:42

Hoi, had je je fiets op de zwaarste versnelling gezet, dat wil nogwel eens helpen.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

megroot
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:15

megroot 06 jun 2006 15:53

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 06 Juni 2006

Hoi, had je je fiets op de zwaarste versnelling gezet, dat wil nogwel eens helpen.

Ja, kleinste kransje achter, grote blad voor.
People are strange when you\'r a stranger

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 06 jun 2006 18:27

De maat tussen je achterpatten opmeten, en als deze te klein is......gewoon iets openbuigen. Dit zou je LBS ook doen, alleen dan zie jij het niet.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

megroot
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:15

megroot 06 jun 2006 18:29

Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 06 Juni 2006


De maat tussen je achterpatten opmeten, en als deze te klein is......gewoon iets openbuigen. Dit zou je LBS ook doen, alleen dan zie jij het niet.


Dan laat ik het mijn LBS wel doen. Is het risico voor hem.
Marc
People are strange when you\'r a stranger

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jun 2006 19:18

Oprekken kan enkel bij een stalen frame. Titanium zou ook nog wel kunnen al gaat dat veel lastiger. Alu en carbon is het vragen om scheuren in je achtervork.
3 mm vind ik wel vrij vors. Wat is het voor frame? Merk?
Vriend van me had bij z'n Van Tuyl 740 (alu met carbon achtervork) ook het probleem dat de achtervork te smal is. Hij moet altijd de vorkpoten uit elkaar drukken voor het wiel erin gaat.
Ik zou maar gewoon proberen nieuw frame op garantie te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 jun 2006 14:25

een wiel in een te smal frame ppaaltsen heeft minstens twee risico's:
1) je wiel komt onder spanning te staan wat het risico op een breuk van je as vergroot ( ik spreek van vroegere ervaring);
2) de geometrie van je frame verandert waardoor je fiets bij hoge snelheden onstabiel ( slingeren) wordt en niet meer rechtuit voortbeweegt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 07 jun 2006 15:22

Oude frames hadden een smallere maatvoering achter. Die is nu 130 mm maar was ooit 3 of 4 mm smaller. Dit kan misschien het probleem zijn als je een ouder frame hebt met moderne 130 mm brede achternaven.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

megroot
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:15

megroot 07 jun 2006 16:34

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 07 Juni 2006

Oude frames hadden een smallere maatvoering achter. Die is nu 130 mm maar was ooit 3 of 4 mm smaller. Dit kan misschien het probleem zijn als je een ouder frame hebt met moderne 130 mm brede achternaven.


Alles is splinternieuw. Dus dat kan het niet zijn.Wel is de achtervork van carbon, met aluminium (denk ik) patten.Kun je deze dan verbuigen.
Marc
People are strange when you\'r a stranger

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 07 jun 2006 22:03

Quoten: Origineel geplaatst door megroot op 07 Juni 2006



Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 07 Juni 2006

Oude frames hadden een smallere maatvoering achter. Die is nu 130 mm maar was ooit 3 of 4 mm smaller. Dit kan misschien het probleem zijn als je een ouder frame hebt met moderne 130 mm brede achternaven.


 
Alles is splinternieuw. Dus dat kan het niet zijn.Wel is de achtervork van carbon, met aluminium (denk ik) patten.Kun je deze dan verbuigen.
Marc



Buigen aan aluminium zou ik NOOIT doen. Check eens of de inbouwbreedte van het wiel (as) wel 130 mm bedraagt en doe hetzelfde met de afstand tussen de patten. Eén van de twee klopt niet als je moeilijkheden hebt.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 07 jun 2006 22:57

bij mijn wilier laveredo met carbon achtervork moet ik meestal ook mijn achtervork iets uit elkaar drukken voordat het wiel er lekker in past. Echt kracht zetten is niet nodig (gelukkig maar want dit zou geen goede zaak zijn).
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2006 23:44

Marconi het kan echt geen 126 zijn, het is gewoon productiefout/onnauwkeurigheid. In de tijd van 126 mm frames had je nog geen alu met carbon achtervork
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie