Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets helt over naar links

53x110
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:00

53x110 10 jun 2006 00:41

Een beetje lastig in tekst uit te leggen probleem, maar hierbij een poging.
Als ik mijn handen loslaat van het stuur helt mijn racefiets een beetje over naar links waardoor ik niet meer normaal rechtdoor kan rijden. Het is dus niet zo dat hij echt naar links stuurt, maar door het overhellen is de balans niet meer te houden.
Enig idee waar dit aan kan liggen ik kan het zelf eigenlijk niet ontdekken.
Moet ik het zoeken in de afstelling van stuur/vork, misschien in de manier waarop de wielen in de vorken steken (spoor?).
Naar mijn idee staat alles recht maar toch doet zich dit probleem voor.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 jun 2006 00:45

Schuin aflopende weg, verkeerde balans in het lichaam. Dat zijn de 2 redenen die ik kan bedenken. volgens mij hebben ook meerdere mensen daar last van (ik ook namelijk) mede daarom rijdt ik ook eigenlijk nooit zonder handen. Ze zeggen ook altijd zonder handen eindigt zonder tanden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jun 2006 01:28

Het frame (of veel minder waarschijnlijk de vork) zouden krom kunnen zijn. Een vriendin van me had een Giant OCR die altijd bij iedereen links af wilden. Nooit hard mee gevallen, maar waarschijnlijk toch krom gegaan in een valpartij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 10 jun 2006 02:31

Op al mijn fietsen heb/had ik dit effect. Ik moet dus concluderen dat het aan mij ligt. Klaarblijkelijk ben ik niet symetrisch. Mijn benen zijn niet precies even lang, dat zou de reden kunnen zijn, maar misschien zit ik wel gewoon scheef op de fiets. Neemt niet weg dat ik best met losse handen kan fietsen, ookal leunt mijn fiets dan enigzins naar links onder mij.
Harde wind is meestal tegen.

brambk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:23

brambk 10 jun 2006 12:18

Is het niet zo dat een van de kabels je stuur naar links duwt?

53x110
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:00

53x110 10 jun 2006 21:44

Bedankt voor de suggesties.
Ik dacht inderdaad dat het misschien ook aan mijn houding zou kunnen liggen, maar ik heb er maar op een van mijn twee fietsen last van.
Vandaar dus dat ik dacht dat het aan de fiets zelf zou liggen.
Ik zal de vork nog eens nakijken en ook kijken of misschien een van de kabels trekt al blijft het stuur eigenlijk altijd wel recht staan.
Verder ben ik zeker zuinig op mijn tanden en is het geen gewoonte om zonder handen te rijden, maar goed je wil wel eens een reepje openmaken met twee handen.
(dat is in ieder geval nu nog nuttig aangezien de tanden om erin te bijten er nog inzitten en de kans dat die erin blijven zitten is iets groter als mijn probleemje opgelost zou zijn :-) )

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jun 2006 22:26

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 09 Juni 2006
... mede daarom rijdt ik ook eigenlijk nooit zonder handen. Ze zeggen ook altijd zonder handen eindigt zonder tanden.


Ik rij altijd met handen , maar zelden met losse handen ( handen niet aan het stuur ).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 11 jun 2006 00:46

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. FM zei dat het aan de kabels lag maar nadat hij er iets aan gedaan had bleef het probleem bestaan. Toen maar even de vork eruit gehaald en bekeken. Deze bleek scheef te zijn. Nieuwe erin klaar!

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 11 jun 2006 19:53

Klinkt gewoon als een scheef frame/scheve vork.
Laat eens iemand eindje achter je fietsen en kijken of beide wielen in het zelfde spoor lopen. Rechtdoor door een plas water op mooi glad asfalt en kijken of je één of twee sporen achterlaat is ook een mogelijkheid.

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 12 jun 2006 11:55

Kan ook liggen aan de velgen die niet in het midden van je naaf staan gespaakt.
Je trekt je wiel recht in je frame maar je velg staan dan net iets te ver naar een kant, en als je voorvelg net de andere kant uit het midden staat dan hou je je stalen ros ook niet recht als je juigend over de finishlijn heen gaat.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

zero-.-gravity
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2006 19:48

zero-.-gravity 02 jul 2006 19:53

Licht aan je wielen of frame staan waarschijnlijk niet in 1 lijn.
ga tog fietse

Plaats reactie