Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Breekpennetje

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 12 jun 2006 16:16

Ik heb gisteren mijn shimano ketting grondig gereinigd. Hiervoor heb ik de ketting met een kettingpons losgemaakt.
Ik las op dit forum dat je dan het pinnetje waar je de ketting losgemaakt hebt, moet vervangen door een nieuw breekpennetje.
Het betreffende breekpennetje heb ik inmiddels gehaald. Mijn vraag is echter hoe ik deze het beste kan monteren? Met de kettingpons? De betreffende fietsenmaker zei dat je hem er gewoon met een hamer in kan slaan, maar dat lijkt me vrij moeilijk ...
Kan iemand mij hierbij verder helpen?

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 12 jun 2006 16:27

nderstaande heb ik gevonden op http://www.fiets-tips.nl/ke.htm. Als ik het goed begrijp blijft uiteindelijk het laatste stukje in de ketting zitten, en breek je het bovenste stukje af. Kan iemand dit bevestigen?
Shimano kettingen, breekpen
 Bij de demontage draai je de hele pen uit een schakel met een kettingpons. Shimano adviseerd speciale kettingbreekpennen (zie foto hieronder).
Bij de montage druk je eerst de breekpen (met het puntje als eerst) door de schakel. Daarna draai je de breekpen met een kettingpons door, tot hij op zijn plaats zit.
Let op bij het indraaien, je merkt dat de breekpen met klikjes zich in de schakel voortbeweegt. Stop precies na een klik en de schakel draaid soepel. Aan de achterkant steekt de pen nu een eind uit, breek dit gedeelte af.
Mocht de schakel toch niet soepel  bewegen, buig de ketting dan licht zijlings tot de schakel soepel draaid, of draai de pen een heel klein beetje terug.

Shimano breekpen
Tip: Bij het indraaien voel je lichte klikjes stop precies na een klik. Gebruik een goede kettingpons om beschadiging aan de ketting te voorkomen!

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 12 jun 2006 17:12

ja, je duwt eerst het pennetje erin. Draait dan met je kettingpons door tot dat breekstukje er aan de achterkant weer uitkomt. En dan breek je dat puntje dus af.
Het kan zijn dat je misschien het pennetje nadat je het afgebroken hebt nog een beetje verder door moet duwen of terug moet duwen met de pons omdat het niet lekker scharniert.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 jun 2006 16:47

Quote: Origineel geplaatst door mgeelen op 12 Juni 2006
Ik heb gisteren mijn shimano ketting grondig gereinigd. Hiervoor heb ik de ketting met een kettingpons losgemaakt.Ik las op dit forum dat je dan het pinnetje waar je de ketting losgemaakt hebt, moet vervangen door een nieuw breekpennetje.Het betreffende breekpennetje heb ik inmiddels gehaald. Mijn vraag is echter hoe ik deze het beste kan monteren? Met de kettingpons? De betreffende fietsenmaker zei dat je hem er gewoon met een hamer in kan slaan, maar dat lijkt me vrij moeilijk ...Kan iemand mij hierbij verder helpen?



Die vind ik wel leuk, kon wel van mij zijn. Met een hamer zal het inderdaad wel gaan , maar ik neem aan dat die FM ook wel meekreeg dat je een kettingpons hebt (gebruikt om 'm los te maken).
Met een spijker en een steen kom je ook een heel eind................wie is die FM van jouw Fred Flintstone?

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 14 jun 2006 13:45

Hij heette Barney van voren, meer zei hij niet ;P
Tis trouwens allemaal perfect gelukt!

Plaats reactie