Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura Ace 10 speed onderhoud

bertkerkhofs
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:48

bertkerkhofs 19 aug 2006 00:32

Er zijn nogal wat meningen over het aantal kilometers dat een Dura Ace 10speed cassette en de voorbladen mee moeten kunnen gaan. Is er iets zinnigs hierover te zeggen? Is natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden, maar laten we eens uitgaan van droge km's en dat de fiets goed onderhouden wordt........

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 19 aug 2006 00:34

Als je je ketting regelmatig vervangt er is niets aan de hand. Ik doe dit na elke 2000-2500 km. Heb er inmiddels al 10.000 km opzitten en er is nog weinig aan slijtage te zien!

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 19 aug 2006 01:05

Mensma, rij je dan al 10.000 km met dezelfde cassette en voortandwielen?

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 19 aug 2006 01:26

Ja, en alles ziet er nog prachtig uit. Het lijkt dus duur om elke 2000 km de ketting te vervangen, maar het loont dus wel lijkt me, die voorbladen en cassette van DA zijn ook niet bepaald gratis...

abcde
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2006 13:21

abcde 19 aug 2006 11:20

Als je een andere ketting legt, is het dan niet beter dat je ook een niewe cassete koopt? Welliswaar de beide niet vervangen na 2000 km, maar nadat er iets meer km op zitten.

eddy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 nov 2005 16:16

eddy 19 aug 2006 13:50

Normaal is dat de gang van zaken, cassette en ketting vervangen.
Je kan dit uitsluiten met 2 kettingen te gebruiken...
Je koopt 2 kettingen en 1 cassette, of als je een nieuwe groep koopt, gewoon een extra ketting bijkopen.
Om de 1500 kilometer verander je van ketting, zo gaat de cassette veel langer mee en uw cassette en ketting slijten ongeveer gelijk, dus geen schakelproblemen.
Met Shimano heb ik niet al te veel ervaring, enkel weet ik dat de 10 speed Shimano groepen heel vlug slijtage vertonen aan cassette en ketting.
Ik doe het onderhoud van 30 personen hun fiets en bij de 10 speed Shimano's doe ik het met 2 kettingen en dat lukt perfect! Een extra ketting is goedkoper dan een cassette en een ketting...
Trouwens bij Campa doe ik het ook zo hoor, ik gebruik de KMC kettingen, en werkt perfect! Je spaart al vlug een wissel of 2 van cassette uit zo...

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 aug 2006 21:30

Misschien nog een idee.
Met vier kettingen te gaan rijden en elke 1000 km een andere ketting erop. Zo gaan zowel de kettingen als de tandwielen langer mee. mijn vermoeden is min 15000 km, het gaat wel om Campa, geen ervaring met Shimano.
Ik vind 2000 - 2500 km niet veel voor een ketting. Bij mij gaat een ketting minimaal 6000 km mee, nog voor het idee om met meerdere kettingen te gaan rijden. Na 6000 km waren de tandwielen nog niet versleten, achter zijn ze er na 12000 km afgegaan en voor zit er nog steeds op na 15000 km. Deze komen wel in de buurt van de slijtagegrens.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 20 aug 2006 00:59

Voor mijn gevoel is het rijden met meerdere kettingen volledig onzin. Het komt toch op hetzelfde neer als je de ketting geregeld schoonmaakt en smeert en hem vervangt als hij buiten de norm (Rohlof metertje?) komt? Of heeft iemand een logische verklaring?

caad8
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2006 13:04

caad8 20 aug 2006 14:20

ik rijd met campa 10 speed en gebruik 2 kettingen die ik om de 800 km verwissel, het idee is dan dat de tandwielen en 2 kettingen hetzelfde slijtage patroon vertonen en zodoende veel langer meegaan. Ik heb deze tip van mijn FM, nadat ik mijn eerste cassette en ketting moest vervangen na 6000 km (veel in regen langs de kust gereden). Nu heb ik met mijn 'nieuwe' manier van rijden al zo'n 5000 km gereden en het hele spul is nog dik in orde.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 20 aug 2006 15:30

Quote: Origineel geplaatst door rene1 op 19 Augustus 2006
Voor mijn gevoel is het rijden met meerdere kettingen volledig onzin. Het komt toch op hetzelfde neer als je de ketting geregeld schoonmaakt en smeert en hem vervangt als hij buiten de norm (Rohlof metertje?) komt? Of heeft iemand een logische verklaring?

Is zeker geen onzin, iedere ketting slijt zo mooi gelijkmatig in op de cassette.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 21 aug 2006 15:17

ik adviseer 20 kettingen en om de 300km vervangen, dan gaat de pion nog vééééééééél langer mee !!!!!!
Nu even serieus, ik vind de manier van Mensma de beste (adviseer ik trouwens ook), om de 2000 km enkel de ketting vervangen. 

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 aug 2006 16:41

Dat komt inderdaad op hetzelfde neer; gewoon vervangen als hij versleten is. Maar Mensma; Heb je na die 2000-2500 km weleens met zo'n apparaatje gemeten hoeveel de rek van de ketting bedroeg? Ik ben wel nieuwsgierig of hij volgens zo'n apparaatje dan ook als te lang wordt beschouwd.

Plaats reactie