Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstellen remmen

skidj
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2006 00:06

skidj 21 sep 2006 00:13

Ik ben een leek op techniekgebied en kan net een wiel verwisselen. Nu heb ik sliks op mijn mountainebike gelgd en weet ik niet waar ik moet beginnen met het afstellen van de remmen.
Ik heb gewone V-brakes maar krijg het niet voor elkaar om de afstand tussen de blokjes en de velg aan beide kanten gelijk te houden. De een zit altijd veel strakker als de ander. Hoe los ik dit op en welke stappen moet ik volgen?
Didier
Ik fiets en kom boven

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 21 sep 2006 00:22

Je moet in ieder geval zorgen dat de quickrelease zo ver zit als hij wil aan beide kanten, en hem dan vastzetten. Dat zou betekenen dat je hem een paar keer los en vast kunt zetten, en dan zou de afstand aan beide zijden hetzelfde moeten blijven.
Als je zeker weet dat dat goed zit kun je de remkabel wat strakker afstellen.
De remarmen zitten met een busje en een veer op het frame gemonteerd. Net boven deze veer zit aan de zijkant een klein schroefje. Als je deze aandraait stel je de veer strakker in en komt het remblok verder van de velg te staan. Meestal zit er aan beide remarmen zo'n stelschroefje, en daarmee stel je dus de afstand van de linker en rechter remblokken mee in. Dit afstellen heeft natuurlijk alleen zin als de quickrelease goed in het frame of vork zit, daarom moet je dat eerst controleren.

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 21 sep 2006 20:51

Is het al gelukt? Of loop je ergens tegen aan?

Plaats reactie