Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cadans sensor zo mooi mogelijk plaatsen

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 06 okt 2006 12:07

Ik heb een nieuwe (Ultegra) groep gekocht en ga die deze winter plaatsen. Dat is op zich geen issue. Ik wil nu alleen wel de cadans sensor van m'n Hac4+ zo mooi mogelijk installeren. Hiervoor heb ik twee vragen:
1. Hoe zet ik de magneet zo mooi mogelijk op de crank? Kan ik hem erop lijmen en welke lijm moet ik dan gebruiken?
2. Wat is de beste weg langs het frame voor de kabel en hoe bevestig ik de kabel het mooist.
Jullie snappen al dat ik het gebruik van tie-wraps tot het absolute minimum wil beperken. Hopenlijk hebben jullie een paar goede tips.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2006 12:53

Secondenlijm moet gewoon werken. Wel eerst je crank vetvrij maken met ammonia.
Qua kabel denk ik dat je niet veel keus hebt....
Zo'n cadanssensor is in geen geval echt mooi. Heb zelf die van Polar, die is dan wel draadloos, maar het bereik is weer net niet, vandaar dat ik 'm niet aan mijn achterbrug kan monteren. Met draad is dat allicht de mooiste oplossing me dunkt.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 06 okt 2006 13:12

wat dat betreft jammer dat alleen shimano de cadans berekent adhv snelheid, wielomtrek en de verzetten vanuit de rem/schakelgrepen.
Zal dit wel met patenten oid te maken hebben, want op mijn flightdeck vind ik het ideaal.
Wat kan je met de cadans bij de hac4+, geeft dit veel extra functies of alleen weergave van huidige, gemidfdelde en max cadans, of zijn er meer mogenlijkheden ? (zit ook over hac4proplus te denken als vervanging hartslagmeter, dus naast de bestaande tellers) 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2006 15:24

Gemiddelde, etc. is inderdaad mogelijk met die Hac4. Maar die computer heeft nog veel meer leuke functies, zoals hoogte, temperatuur, hartslag, stijgingspercentage etc. Wel leuk als je naar de bergen gaat. De Hac4 is trouwens net aangevuld met een nieuw model, de Hac5. Deze heeft weer een aantal interesse voordelen boven de Hac4. O.a. gecodeerde hartslag.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 06 okt 2006 16:17

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 Oktober 2006

Gemiddelde, etc. is inderdaad mogelijk met die Hac4. Maar die computer heeft nog veel meer leuke functies, zoals hoogte, temperatuur, hartslag, stijgingspercentage etc. Wel leuk als je naar de bergen gaat. De Hac4 is trouwens net aangevuld met een nieuw model, de Hac5. Deze heeft weer een aantal interesse voordelen boven de Hac4. O.a. gecodeerde hartslag.


klopt, maar die functies werken ook ZNDER een gemonteerde cadansmeter ... ging mij puur om wat het niet doet als je de cadansmeter niet gebruikt ...
En de HAC5 is een stuk duurder (hac4pro+ voor ± 200 euro) en er zit (nog?)  geen softwarepakket bij zoals de hac4proplus. En ook nog nauwelijks last gehad met mijn "niet gecodeerde " banden dan ik dit een meerprijs waard vind. Ik kan nu ook deze hartslagbanden gebruiken in de sportschool, ieder trainingsapparaat slikt daar mijn signalen als zoete koek, maar wat als deze gecodeerd zijn ????

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 06 okt 2006 16:54

Ik gebruik op de fiets puur de actuele cadans.
Als ik een stuk fiets dan bekijk ik op mijn pc de verbanden tussen snelheid, power, stijgingspercentage en cadans. Als ik iets zie wat me niet bevalt, bijvoorbeeld als ik moe wordt langzamer trappen ipv terugschakelen (even een simpel voorbeeld) dan probeer ik daar de volgende keer aan te denken.
Al met al zit voor mij het grote voordeel van een allround fietscomputer als de HAC4+ (en nieuwere modellen en Polar 6x en 7x) vooral in de grafische analyse achteraf.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2006 17:29

Gecodeerde borstbanden werken inderdaad niet in de sportschool. Maar goed, dat vind ik juis teen voordeel, want in een spinningklasje heb ik nooit storing met mijn buurman. Als ik een cardio apparaat wil pakken, heb ik gewoon mijn horloge om met hartslag erop. Voor mij dus zeer bewust wel een gecodeerde. Had eerst een niet-gecodeerde maar wil noooooit meer terug
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die analyse achteraf niet vaak gebruik. Ik vind het hooguit leuk om hoogteprofieletjes uit te draaien als ik de Alpen ben geweest. Tijdens een training hou ik me gewoon aan de vooraf bedachte zone en mijn cadans hou ik constant tussen 95 en 105.

mslingerland
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005 12:38
Locatie: Abu Dhabi, UAE

mslingerland 06 okt 2006 18:30

Op de site van tour-magazine staat een voorbeeld van iemand die de cadansmagneet in 1 van de kettingmoeren schroeven lijmt (aan de binnenkant dus) Vervolgens wordt de sensornet achter de trapas gemonteerd, daar waar bij een stadsfiets de standaard ongeveer vastzit. De exacte link heb ik niet maar er zijn ook fotos te vinden, ziet er er mooi weggewerkt uit. Ik meen mij te herinneren dat het om een Polasr 200 CS cad ging, ik kan mij hier echter vergissen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 07 okt 2006 01:18

Quote: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 06 Oktober 2006
2. Wat is de beste weg langs het frame voor de kabel en hoe bevestig ik de kabel het mooist.Jullie snappen al dat ik het gebruik van tie-wraps tot het absolute minimum wil beperken. Hopenlijk hebben jullie een paar goede tips.

Op m'n hybride heb ik de bedrading van de Sigma 1600 trapsensor door het frame lopen.
Is wel veel werk maar de beste oplossing.
Moet je wel twee kleine gaatjes in je frame boren en doorvoertjes monteren, en je trapas even verwijderen om het te monteren.
De bedrading knip je gewoon door en soldeer je later weer vast, krimpkousje er omheen en klaar.

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 07 okt 2006 14:29

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 06 Oktober 2006


Quote: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 06 Oktober 2006


2. Wat is de beste weg langs het frame voor de kabel en hoe bevestig ik de kabel het mooist.
Jullie snappen al dat ik het gebruik van tie-wraps tot het absolute minimum wil beperken. Hopenlijk hebben jullie een paar goede tips.

Op m'n hybride heb ik de bedrading van de Sigma 1600 trapsensor door het frame lopen.Is wel veel werk maar de beste oplossing.Moet je wel twee kleine gaatjes in je frame boren en doorvoertjes monteren, en je trapas even verwijderen om het te monteren.De bedrading knip je gewoon door en soldeer je later weer vast, krimpkousje er omheen en klaar.

Goed idee, ik het toch wat tijd over op het ogenblik. Volgens mij gaat dit op voor een aluminium frame. Maar als ik overstap naar een carbon frame moet ik toch wat anders gaan verzinnen, of kan ik daar ook extra gaatjes in (laten) boren?

drifer
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:24

drifer 07 okt 2006 15:05

Ik heb de sensor aan de kant van de kettingbladen geplaatst (ik heb wat foto's gemaild).
De kabel loopt paralel aan de kabel van het voorderraileur. Deze is onderaan, en bij het stelnokje bij het balhoofd vastgezet met een ty-rap.Dit was niet voldoende, de kabel klapperde in het midden tegen het frame, dus in het midden zo aan de derrailleur kabel vastgezet dat ze nog wel onafhankelijk kunnen bewegen.Met de dikkere kabel van de HAC4 pro gaat dat goed, of het met een dunnere kabel ook zo netjes blijft zitten weet ik niet.

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 07 okt 2006 15:23

Quoten: Origineel geplaatst door driFer op 07 Oktober 2006


Ik heb de sensor aan de kant van de kettingbladen geplaatst (ik heb wat foto's gemaild).
De kabel loopt paralel aan de kabel van het voorderraileur. Deze is onderaan, en bij het stelnokje bij het balhoofd vastgezet met een ty-rap.Dit was niet voldoende, de kabel klapperde in het midden tegen het frame, dus in het midden zo aan de derrailleur kabel vastgezet dat ze nog wel onafhankelijk kunnen bewegen.Met de dikkere kabel van de HAC4 pro gaat dat goed, of het met een dunnere kabel ook zo netjes blijft zitten weet ik niet.

Bedankt driFer voor de foto's. Ik snap nu perfect hoe ik de sensor en de magneet moet plaatsen. Denk dat ik de kabel toch door het frame laat lopen ipv langs de derailleurkabel, heb ik gelijk het stuk overtollige lengte van die dikke HAC4 sensorkabel uit het zicht.

Plaats reactie