Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ombouwen naar cyclocrosser

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 19 okt 2006 19:45

Is het mogelijk om een 20 jaar oude colnago zo aan te passen dat er mee gecrosd kan worden.
Het is een gewone wegfiets en voorzien van een record groep op (ook 20 jaar oud dus).
zouden er crossbanden gemonteerd kunnen worden?
Zijn er atb remgrepen op te zetten?
De fiets is voorzien van buiscommandeurs maar dat is voor mij geen probleem als dat blijft.
Als iemand een idee of suggestie heeft lees ik dat graag.
Gr. John
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2006 20:53

Je kunt er geen V brakes of Canti remmen opzetten. Er zijn geen bevestingsnokken op je frame en vork normaal gesproken. En waarschijnlijk is de vork te smal voor brede CX banden.
Less is bore

koersklak
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 jul 2004 01:03

koersklak 20 okt 2006 18:47

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 Oktober 2006

Je kunt er geen V brakes of Canti remmen opzetten. Er zijn geen bevestingsnokken op je frame en vork normaal gesproken. En waarschijnlijk is de vork te smal voor brede CX banden.

En daar zonder blijft er nog weinig cross aan je crossfiets!
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

prorace
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 sep 2005 13:24

prorace 20 okt 2006 19:25

Ooit heb ik eens een wegfiets omgebouwd naar een cyclocrossfiets. Zelfs nog nokjes op laten solderen voor de cross-remmen.
De vorken van de oudere frame hebben vaak voldoende ruimte voor de CX banden. Da's gewoon een kwestie van meten of proberen. Parallel aan de bracket zit vaak een mannetje (dwarsverband) in de liggende achervork gesoldeerd. Deze is er bij mij destijds nog uitgesoldeerd om de achterband voldoende ruimte te geven.
Een verschil met een echte cyclocrosser is de hoogte van het bracket. Deze kun je bij je bestaande frame natuurlijk niet meer wijzigen. Je zult daarom wat eerder boomstronken raken met je pedalen.
De fiets heeft het overigens een half jaar volgehouden totdat de voorvork brak. Een litteken boven mijn rechterwenkbrauw is nog altijd een mooi aandenken aan mijn cyclocrosser.
As je een beetje zoekt zijn er voor zo'n 75,= euro overjarige, maar wel nieuwe stalen cyclocrossframes te koop. Ik denk dat dat een mooi alternatief vormt. Nokjes laten solderen en overspuiten levert je al gauw een veelvoud van zo'n nieuwprijs.

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 20 okt 2006 19:59

Bedankt voor de reacties.
Kijk het was maar een mogelijkheid omdat ik deze fiets op zolder bij mijn ouders had staan.
Wellicht toch maar kijken voor een 2e handse omdat ik er toch veel minder op ga rijden dan mijn koersfiets. 
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

Plaats reactie