Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

naven centreren

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 26 okt 2006 22:13

Na alle wieldiscussies heb ik besloten om voor mijn toekomstige atb zelf mijn wielen te gaan spaken (xtr+Mavic 717). Gelukkig heb ik mijn ervaren fm als eventuele backup (''ik maak hem wel weer recht''). Ik heb inmiddels al een wielrichter van Tacx aangeschaft, maar nu blijkt dat ik ook nog een centreer "apparaat'' zou moeten kopen om mijn as mooi in het midden te krijgen. Is er geen andere manier om dat te doen? Met een draadje en een centimeter of zoiets? Anders ben ik weer een Euro of 40 kwijt en zo'n ding heb je praktisch nooit meer nodig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2006 00:01

De andere manier is om het wiel gewoon in je fiets te zetten. en aan de hand van het frame en of je remblokjes te controleren of de velg netjes in het midden zit. Dat gaat ook prima, alleen met centreer stand is het wat handiger.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ritsefitser
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2005 22:19

ritsefitser 27 okt 2006 00:20

Hallo,

Hoewel ik in het bezit van `n centreer apparaat ben,gebruik ik het toch maar zelden.Je brengt de spaken goed op spanning voor je aan het ´echte richt werk´ begint. Dan meet je met de schuifmaat de afstand tussen de buitenkant van de velg en de richtvork.Kan ook met een rolmaat natuurlijk,maar `n schuifmaat is nauwkeuriger.Dit moet uiteraard aan beide kanten gelijk zijn.Is dit niet het geval,omdat er b.v.links 4 cm. en rechts 4.5 cm. ruimte is,draai dan de 18 linkse spaken in de naaf een halve slag losser en de rechtse 18 een halve slag vaster.Vervolgens plaats je het wiel zonder banden erop in de fiets,trek de snelspanner aan, en meet op de zelfde manier de afstand tussen de velg en de binnenkant van de staande achtervork.Dit moet precies gelijk zijn aan beide zijden.Daarna kun je het wiel richten,en indien nodig de spaken nog iets spannen.
Werkt perfect.

Veel succes,

Ritsefitser

    

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 27 okt 2006 11:02

Bedankt voor jullie tips.  Mijn Tacx wielrichter is wel een mooi ding, maar hij is we zodanig krom (vorkpoten staan niet evenwijdig) dat ik hem niet als ''kalibratiemiddel'' zou willen gebruiken. Gelukkig geven jullie ook aan dat je de achtervork als richtpunt kan benutten. Ik ga het proberen!

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 29 okt 2006 18:15

Met zeer veel genoegen zojuist m'n eerste wieltje gespaakt. Hoewel de hoogteslag verwijderen meer werk was dan verwacht, toch een (voorlopig) perfect resultaat gekregen. De spaken hebben overal dezelfde spanning en het wiel is kaarsrecht. Al met al viel het me mee qua moeilijkheid. Wel was het meer werk dan verwacht. Nu maar afwachten hoe het resultaat in de toekomst blijkt. Dus iedereen die het ook zelf eens wil proberen: gewoon doen!

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 02 nov 2006 14:00

Hoe weet je dat de spaken dezelfde spanning hebben.............Ik neem aan dat je niet een spaakspanningsmeter in je bezit hebt, gezien je eerdere reactie dat je niet een centreerboog hebt.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 02 nov 2006 23:18

Zie deze link. color=#c80303http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm (via sheldon brown).
Aangezien ik een redelijk ervaren gitarist ben, heb ik het geluk de spaken op gehoor te kunnen stemmmen. Ze hebben nu praktisch allemaal dezelfde toonhoogte (=spanning): het onderlinge, maximale verschil is iets meer dan een halve noot. Dat heb ik in de winkel wel eens anders gehoord (ik tokkel regelmatig stiekum wat wieltjes her en der).

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 04 nov 2006 22:13

Ok ik tokkel liever ergens anders op hahahahahah. Ik heb de tensiometer van Park tool.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Plaats reactie