Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schoonhouden ketting

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 10 jan 2007 14:18

Het zal vast vaker gevraagd zijn maar kan het eerlijk gezegd niet terugvinden...
Ik ben erg nieuwsgierig naar de beste manier om je ketting, en de tandwielen, schoon te maken (onderhouden) zonder alles te moeten demonteren.
Heeft iemand tips?
Ik krijg het krakende geluid maar niet uit de ketting en tandwielen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
schimmeltussejebenen

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 10 jan 2007 14:32

Gebruik de "Zoeken" functie op het forum en type ketting in. Voila!
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2007 14:34

Men neme een ketting wasstraatje.



ketting schoonmaken:

- 2 druppels Dreft +water in wasstraatje
- lekker draaien, water verversen indien vies
- net zo lang herhalen tot het water dat eruit komt niet meer zwart is
- dan wasstraatje vullen met gewoon water (zonder dreft)
- net zo lang herhalen totdat er geen sop-resten meer op de ketting zijn
- ketting even afdrogen met doek
- smeren met 8 flinke druppels olie
- paar keer rond draaien

Cassette kun je schoonmaken met een tuinslang, hogedruk spuit of tandenborstel.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 10 jan 2007 14:45

Persoonlijk gebruik ik nooit de hoge druk spuit. Inderdaad dreft of ander biologisch afbreekbaar wasmiddel. Zelf gebruik ik ook wat diesel of lampenolie.
What makes the boat go faster?

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 10 jan 2007 14:49

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 10 Januari 2007

Persoonlijk gebruik ik nooit de hoge druk spuit. Inderdaad dreft of ander biologisch afbreekbaar wasmiddel. Zelf gebruik ik ook wat diesel of lampenolie.

Of een bio-ontvetter, is afbreekbaar dus beter voor het milieu. En idd, blijf met die hogedrukspuit weg bij je fiets tenzij je graag wekelijks/maandelijks alle lagers opent en opnieuw invet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2007 15:00

Ik had het over alleen de cassette hè, niet over de complete fiets.

Als je een cassette afneemt kun je die uitstekend met een hogedrukspuit schoonmaken.

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 10 jan 2007 15:19

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 10 Januari 2007

Als je een cassette afneemt kun je die uitstekend met een hogedrukspuit schoonmaken.


Heb jij een bankschroef in je tuin dan?
Als je die kransjes op de grond legt en je zet de hogedrukspuit erop vliegen ze alle kanten op.... Je zou een stokje in de grond kunnen steken en ze daarom heen leggen ja. Ideaal vind ik het niet.
 
Om de cassette te reinigen haal ik 'm los van het wiel en borstel alle kransjes apart schoon met een bio-ontvetter en zachte borstel. Daarna schoonwrijven met een doek, alles weer in elkaar en je hebt een blinkende cassette.
 

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 10 jan 2007 15:28

Als je op een doek WD-40 spuit, het doek rond de ketting drukt en de ketting herhaaldelijk ronddraait, krijg je ook terug een zilverkleurige ketting. Natuurlijk geregeld wat WD-40 op het doek bijspuiten.
Het is vooral bij vochtig weer belangrijk de ketting na het fietsen een dergelijke beurt te geven om roestvorming tegen te gaan.
Bij een MTB kun je de ketting best reinigen na iedere rit in het slijk of op het strand. Zout, zand en modder versnellen in hoge mate slijtage van ketting en tandwielen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2007 15:52

@ Rolandt: ik gebruik zelf geen hogedrukspuit.... ik woon in een appartement van 80 m^2 op één hoog dus heb nauwelijks ruimte voor mijn fiets Ik gebruik dezelfde manier als jij trouwens.
@ bikeboss: op die manier maak je de ketting niet grondig schoon, hooguit voor 't oog. WD40 is trouwens ook aanmerkelijk duurder dan Dreft...

stijnemans
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2006 14:45

stijnemans 10 jan 2007 17:01

na elke rit een drooge doek en ketting afkuisen, beetje smeren erna en voor het vertrek het overtillige vet er afdoen, zo blijft je ketting weken nieuw
moest ze echt vuil zijn, maak een sopje met dreft (echte dreft en geen namaakproduct), smeer je ketting in, laat het even inwerken en dan met hogeluchtdrukspuit (compresseur) uitblazen en snel nog met droge doek erover
werkt altijd!!
 

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 10 jan 2007 17:20

Kijk, gewoon dreft is dus goed genoeg. Dat soort tips hoor ik graag. Ik zat al aan remmenreiniger en ander duur en milieuonvriendelijk spul...
Ik zal ook maar eens zo'n kettingwasstraat kopen.
Als ik het zo lees zal ik hem ook vaker schoon moeten houden dan dat ik nu doe. Voor ik weer op de fiets stap het overtollige smeersel weghalen had ik ook niet aangedacht.
 
 
schimmeltussejebenen

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 10 jan 2007 17:23

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 10 Januari 2007


Als je op een doek WD-40 spuit, het doek rond de ketting drukt en de ketting herhaaldelijk ronddraait, krijg je ook terug een zilverkleurige ketting. Natuurlijk geregeld wat WD-40 op het doek bijspuiten.

Haal je hier ook het zand mee uit de ketting? Volstaat dit?
schimmeltussejebenen

Plaats reactie