Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pedaal muurvast

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 01 feb 2007 02:49

Hoi,
Ik wilde vandaag m'n pedalen losfixen, maar 1 pedaal zit echt muurvast. Ook een lading WD40 werkt niet.
Iemand een idee?
grtzz

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 feb 2007 11:05

Lange pedaal sleutel gebruiken of een te korte sleutel verlengen met een pijp oid.
Wat ook wel wil helpen is een flinke klap met de hamer op de sleutel geven, even laten schrikken dus.
Hierbij is wel enige voorzichtigheid geboden zodat je niet uitschiet en jezelf of nog erger je fiets beschadigd.

Je bent wel op de hoogte dat het linker pedaal links schroefdraad heeft en dat als je deze wilt los draaien je deze met de klok mee moet draaien ?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 feb 2007 11:44

Idd, pedalen hebben links en rechts verschillende draad, maar voor beide geldt: er AF is naar Achteren!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 feb 2007 23:38

De temperatuur kan een grote invloed hebben. Doordat het aluminium van de cranks en meestal staal van de pedaalassen verschillend reageren, dat wil zeggen krimpen of uitzetten, als gevolg van temperatuurveranderingen kan je pedaal ineens muurvast zitten. Nu weet ik alleen even niet meer of het nu juist warm of koud moet zijn om ze lost te halen, maar dat dit een grote invloed heeft is zeker.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 06 feb 2007 23:41

Beetje teflon bij het schroefdraad gedeelte spuiten en je kan hem zo los draaien.

oohwacht WD40 is teflon toch?

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 07 feb 2007 16:51

zelfde probleem gehad. Niets werkte, het was een set pedalen die mijn vader mee had genomen. Bij een van de pedalen (oude shimano 600 toe-clip) zat de crankarm er nog aan. Uit eindelijk hebben we de crankarm kapot gezaagd. Zelfs nadat er een stuk uit het schroefdraad uit was gezaagd kwam de pedaal maar moeilijk los...

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 07 feb 2007 22:07

Quote: Origineel geplaatst door jsparie op 06 Februari 2007
De temperatuur kan een grote invloed hebben. Doordat het aluminium van de cranks en meestal staal van de pedaalassen verschillend reageren, dat wil zeggen krimpen of uitzetten, als gevolg van temperatuurveranderingen kan je pedaal ineens muurvast zitten. Nu weet ik alleen even niet meer of het nu juist warm of koud moet zijn om ze lost te halen, maar dat dit een grote invloed heeft is zeker.


Daar had ik nog niet aan gedacht...
Maaaar aluminium heeft een kleinere dichtheid dan staal, dus zou aluminium minder moeten krimpen dan staal.
Dus zou dit eerder in mijn moeten voordeel werken.
Of ik denk nu net weer helemaal verkeerd om, maar dan hoor ik dat maar al te graag.
Al het andere heb ik overigens al geprobeerd, maar helaas

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2007 22:19

Zoek of koop een sleutel in de juiste maat die je zodanig kunt bewerken dat je er een metalen pijp van 1 meter of nog wat langer over heen kunt schuiven. Ik heb nog nooit meegemaakt dat op die manier een pedaal niet los wou.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 07 feb 2007 22:36

Quoten: Origineel geplaatst door Woutre op 07 Februari 2007


Quote: Origineel geplaatst door jsparie op 06 Februari 2007

De temperatuur kan een grote invloed hebben. Doordat het aluminium van de cranks en meestal staal van de pedaalassen verschillend reageren, dat wil zeggen krimpen of uitzetten, als gevolg van temperatuurveranderingen kan je pedaal ineens muurvast zitten. Nu weet ik alleen even niet meer of het nu juist warm of koud moet zijn om ze lost te halen, maar dat dit een grote invloed heeft is zeker.

Daar had ik nog niet aan gedacht...Maaaar aluminium heeft een kleinere dichtheid dan staal, dus zou aluminium minder moeten krimpen dan staal.Dus zou dit eerder in mijn moeten voordeel werken. Of ik denk nu net weer helemaal verkeerd om, maar dan hoor ik dat maar al te graag. Al het andere heb ik overigens al geprobeerd, maar helaas

Warmmaken zal het makkelijkst zijn! Alu zet sneller uit dan staal door de lagere dichtheid... Hopelijk heb je dan stalen pedaalassen en alu cranks

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2007 22:47

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2007


Zoek of koop een sleutel in de juiste maat die je zodanig kunt bewerken dat je er een metalen pijp van 1 meter of nog wat langer over heen kunt schuiven. Ik heb nog nooit meegemaakt dat op die manier een pedaal niet los wou.


Oh jawel hoor... dan draai je gewoon je pedaal verrot (de imbus of bout die je vast hebt met je sleutel).
De echte ultime methode als ALLES mislukt is vrij omslachtig, maar werkt wel.Pedaal losmaken (vaak slopen dus) van je asje. Op de as las je een ijzeren plaatje zodat je de boel goed vast kunt zetten in de bankschroef. Asje met plaatje zet je daarin muurvast en dan met een stuk pijp op de crank draai je de boel wel los. Kost je wel je pedaal, maar meestal is die goedkoper dan je crank....
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2007 23:00

Dan heb je slecht gereedschap gebruikt wat van te zacht materiaal is gemaakt. Met een hefboom van een meter hoef je overigens ook geen kracht meer te zetten door de lange arm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2007 23:47

Mischien hb ik niet duidelijk uitgelegd. Gereedschap was goed (gedore), pedaal ging kapot.
Less is bore

Plaats reactie