Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tacx brakeshoe tuner

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 06 mar 2007 16:59

Hoi,
 
Wij stellen de blokjes meestal gewoon paralel aan de velg af !
Zoals je wel gelezen hebt van de Corima kenner terzake Frank de Grove heeft Corima het ook graag paralel.
En dat is niet voor niets, zeker niet bij een Carbon velg !
Als je een beetje logisch nadenkt begrijp je ook wel dat een To-in afstelling niet zo gezond is voor je velgen.
Waarom,  omdat als de voorzijde van de remblok de velg eerst raakt alle zand en vuiligheid daar ophoopt om vervolgens bij het doorremmen  tussen remblok en velg gevangen zit om vervolgens als schuurpapier gebruikt te worden ! 
Nee dan kan de remblok maar beter paralel staan, zodanig dat als hij de velg raakt de troep van je velg wist alvorens goed te remmen.
En dan kan je wel opmerken dat als je remd de rem mee in de rijrichting getrokken wordt, zodanig dat de achterkant van de blokjes eerder slijten(zeker bij een paralelle afstelling) dan is dat ook wel zo , dus regelmatig controleren is dus de boodschap.
 
Het licht er natuurlijk aan hoeveel kmtrs je doet ,maar regelmatig je remblokken vervangen is véél goedkoper dan de velg vervangen !!
 
Ciao 
 

arjanh
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:01

arjanh 06 mar 2007 17:25

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 27 Februari 2007


Heeft iemand ervaring met de Tacx brakeshoe tuner?Gaat het afstellen vd remblokjes veel sneller/makkelijker?Ben van plan 'm aan te schaffen omdat ik nogal vaak de remcartridges voor mn carbon en alu wielen moet wisselen...bvd,
     David  


vraag wilde ik ook net stellen, wordt gek van altijd weer verdraaiende remblokjes bij het aanzetten van het inbusboutje , vooral op mijn atb. ik hoop dat de brak shoe tuner dit ook enigszins voorkomt. of is er een handigheidje hiervoor?
 
 
 
 

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 06 mar 2007 22:00

Bedankt voor je antwoord Morel, maar ik doelde net als Arjanh meer op het praktische aspect vh afstellen ...Dus hoe je zorgt dat de blokjes makkelijk op de goede hoogte én tegelijkertijd parallel komen én je ook nog de kans hebt ze vast te schroeven in deze positieDaar zit namelijk mijn probleem
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 07 mar 2007 01:16

Hoi,
 
Het beste is om te zorgen dat je goede remblokhouders hebt.
Dat wil zeggen dat deze voorzien zijn van een bolle kant aan de remblokhouder en een holle ring tussen de remklouw en de remblokhouder.
Of wat eenvoudiger gezegd met een gewrichtaansluiting zoals de Campa blokken en sommige nieuwe Shimano blokken.
Voordeel daarvan is dat het blokje voor een deel gericht afgesteld kan worden zonder dat het wringt.
De vorige generatie Shimano blokjes hadden dit niet en waren (indien de remklouw niet 100 recht stond) slecht af te stellen.
Afstellen is met deze blokjes simpel, remblokjes plaatsen en op een afstand van +- 1 mm. van de bovenzijde remrand/velg proffesoir vastzetten met behulp van het inknijpen van je rem,(doordat er een gewricht aan de remblokjes zit zetten deze zich vanzelf parrelel en mooi vlak op de velg) 
dit voor de linkse en rechtse zijde van de remhoef.
Even goed kijken of je tevreden bent over de positie van beide blokjes en
dan met flink ingeknepen remmen de inbusbouten aandraaien, zodanig dat de remblokken niet meedraaien.
Indien je merkt dat ze meedraaien je remkracht lossen en het blokje met de vingers tegen houden.
Meestal staat de betreffende blok al zo vast dat je hem makkelijk met de vingers kan tegen houden.
Mocht het onverhoopt toch meedraaien dan kan je het beste bij het begin het blokje iets tegenkloks op je velg zetten, waarna het met vast draaien in de juiste positie goed vast staat.
Mocht hij op dat moment niet willen meedraaien danhelp je hem even mee en oeven je met de vingers wat druk uit in de richting waar jij hem hebben wil.
Dit is even proberen maar met een beetje veeling lukt het zeker.
Nu eventjes een paar keer de rem aanspannen om te kijken of het geslaagt is.
Dit ales lijkt een heel gedoe maar eens je het een paar keer zo gedaan hebt
is remblokjes afstellen Peanuts ! 
Succes!
 
Ciao.
 
 

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 mar 2007 02:36

Quoten: Origineel geplaatst door ArjanH op 06 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 27 Februari 2007


Heeft iemand ervaring met de Tacx brakeshoe tuner?Gaat het afstellen vd remblokjes veel sneller/makkelijker?Ben van plan 'm aan te schaffen omdat ik nogal vaak de remcartridges voor mn carbon en alu wielen moet wisselen...bvd,
     David  


vraag wilde ik ook net stellen, wordt gek van altijd weer verdraaiende remblokjes bij het aanzetten van het inbusboutje , vooral op mijn atb. ik hoop dat de brak shoe tuner dit ook enigszins voorkomt. of is er een handigheidje hiervoor?
 
 
 
 


Hoi,
Voor de amateur met ATB of koersfiets met klassieke aluvelgen die zelf wat wil knutselen aan zijn fiets is de BrakeshoeTuner zeker een handig hebbeding. Het kan eigenlijk niet fout gaan en da's natuurlijk de bedoeling.
Het toestelletje geeft de blokjes wel altijd een lichte toe-in_voorzijde ietsje naar de velgrand toe gericht in zoverre de remhoeven het toelaten uiteraard_ maar da's in die gevallen vaak een welkome zaak omdat het piepen van de blokjes bij remmen meestal vermijdt.
Voorts doe ik het ook zoals hierboven beschreven, mooi parallel met de rand van de velg, liefst allebei links en rechts op gelijke hoogte, even licht aanschroeven, rem dichtknijpen en als je hard genoeg knijpt kan het blokje in wezen niet gaan verdraaien.
Controleer toch altijd nog eens of alles wel naar behoren werkt voor je er de baan mee op trekt, een ongeval is gauw gebeurd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 07 mar 2007 17:50

Quote: Origineel geplaatst door Morel op 07 Maart 2007
Hoi, Het beste is om te zorgen dat je goede remblokhouders hebt.Dat wil zeggen dat deze voorzien zijn van een bolle kant aan de remblokhouder en een holle ring tussen de remklouw en de remblokhouder.Of wat eenvoudiger gezegd met een gewrichtaansluiting zoals de Campa blokken en sommige nieuwe Shimano blokken.Voordeel daarvan is dat het blokje voor een deel gericht afgesteld kan worden zonder dat het wringt.De vorige generatie Shimano blokjes hadden dit niet en waren (indien de remklouw niet 100 recht stond) slecht af te stellen.Afstellen is met deze blokjes simpel, remblokjes plaatsen en op een afstand van +- 1 mm. van de bovenzijde remrand/velg proffesoir vastzetten met behulp van het inknijpen van je rem,(doordat er een gewricht aan de remblokjes zit zetten deze zich vanzelf parrelel en mooi vlak op de velg) dit voor de linkse en rechtse zijde van de remhoef.Even goed kijken of je tevreden bent over de positie van beide blokjes en dan met flink ingeknepen remmen de inbusbouten aandraaien, zodanig dat de remblokken niet meedraaien.Indien je merkt dat ze meedraaien je remkracht lossen en het blokje met de vingers tegen houden.Meestal staat de betreffende blok al zo vast dat je hem makkelijk met de vingers kan tegen houden.Mocht het onverhoopt toch meedraaien dan kan je het beste bij het begin het blokje iets tegenkloks op je velg zetten, waarna het met vast draaien in de juiste positie goed vast staat.Mocht hij op dat moment niet willen meedraaien danhelp je hem even mee en oeven je met de vingers wat druk uit in de richting waar jij hem hebben wil.Dit is even proberen maar met een beetje veeling lukt het zeker.Nu eventjes een paar keer de rem aanspannen om te kijken of het geslaagt is.Dit ales lijkt een heel gedoe maar eens je het een paar keer zo gedaan hebtis remblokjes afstellen Peanuts ! Succes! Ciao.


Bedankt voor je uitleg, tis me nu duidelijk
(nu alleen nog ff in de praktijk zien te brengen )
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Plaats reactie