Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Banden monteren

ridleyroy
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jul 2006 16:55

ridleyroy 16 mar 2007 10:03

Op zich een simpel klusje een nieuwe buitenband op de fiets zetten, maar het gaat meestal wel heel erg stroef. Veel kracht nodig om een nieuwe draadband op de velg te krijgen, ook met bandenlichters. 
Heeft iemand tips & trucs om dit karweitje te vergemakkelijken?  

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mar 2007 11:07

Goede bandenlichters helpen! Ten tweede: bij het terugzetten van de buitenband het laatste gedeelte (wat je niet meer met de hand kunt doen) in kleine stapjes uitvoeren.

Het ligt vaak aan een combinatie van een iets grotere velg (bijv. Easton / Campa) en een "klein" bandje, bijvoorbeeld Conti.

Ik gebruik de bandenlichters van Tacx en hiermee gaat het prima. Je kunt ook een beetje zeepsop op de zijkant van je velg smeren om het proces wat te bevorderen.

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 16 mar 2007 13:57

Het scheelt een hoop als je voordat je het laatste stukje buitenband erin duwt, aan de andere kant van het wiel de band even samenknijpt zodat die in het 'gootje' van de velg valt. Nu heb je wat meer ruimte.
Mij is altijd verteld dat je geen bandenlichter moet gebruiken om de buitenband terug te doen, omdat je grote kans hebt de binnenband te beschadigen. Ik doe het dus altijd 'met de hand'.
Een goede tool zou ik echter wel kunnen waarderen want in de regen, kou en schemering prutsend langs een dijkje is het wel een erg vervelend klusje

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mar 2007 14:09

Het is altijd beter om het zonder bandenlichters te doen omdat je dan veel minder risico loopt dat de binnenband klem komt te zitten tussen de velg en de buitenband. Maar soms kan het niet anders dan met bandenlichter, gisteren mocht ik Ritchey WCS bandjes om een Fir sc280 velg heen leggen... Dat was een serieus drama, tot nu toe was het me altijd gelukt om een band er met m'n handen om heen te krijgen, maar dat ging dus echt niet lukken. Pas met 2 paar banden lichters hebben we ze er om heen gekregen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 16 mar 2007 14:53

Met ProRace2 lukt het ook bijzonder moeilijk zonder lichters.
Zeep heb je niet altijd bij als je midden in de Ardennen staat :-)
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 mar 2007 19:01

Ik gebruik voor trainingen altijd bandjes met een stalen hieldraad (de gewone conti GP) .  Deze gaan toch gemakkelijker te monteren dan een vouwbandje vind ik. 
Het voordeel van een strakke passing om de velg is wel dat  bij een plots lek je band niet direct van de velg schiet.   Dat wil je echt niet meemaken.  Een kennis van mij heeft het voorgehad en die wil nu niks anders meer dan bandjes die hééél strak om de velg gaan.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 mar 2007 11:28

Schwalbe easy fit. Maakt de montage makkelijker en kan ook onderweg meegenomen worden. Het vervliegt weer waardoor je er na montage geen last meer van hebt.

Plaats reactie