Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

frame solderen

elian
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2007 11:13

elian 12 apr 2007 11:20

Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar informatie over het solderen (lassen) van chroommolybdeen buizen met een autogeen lasapparaat. dit alles omdat ik een eigen fietsframe wil bouwen.
Ik weet dat het mogelijk is om dit te Hardsolderen maar ik heb geen idee wat voor een toevoegmateriaal ik moet gebruiken.
ik hoop dat jullie me iets opweg kunnen helpen.
mvg,
elian
Elian Veltman, de fietsenmaker

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 12 apr 2007 12:21

Je hebt meerdere methoden (in het verleden heb ik er aardig mee kunnen oefenen).
Twee methoden vallen af:
Conificeren waardoor je lugloze frames kunt solderen (stelt hoge eisen aan het buismateriaal). Mooie methode maar moeilijk en je het dure machines nodig.
Solderen in een mal met lugs, doordat het materiaal heet wordt en de verbindingen vloeibaar is dit een eenvoudige manier om toch rechte frames te kunnen maken: De mallen zijn duur en kosten meer tijd dan het maken van een frame.
Blijft maar een manier over: uit de hand i.c.m. met lugs. Solderen doe je het eenvoudigst meet zilversoldeer (een legering met volgens mij zilver en brons). Hoe meer zilver hoe lager het smeltpunten en hoe minder belasting voor de buizen.
Wil je meer info. dan zou je eens kontakt kunnen zoeken met Hommes uit Soest hij bouwde vroeger veel stalen fietsen en kan je waarschijnlijk wel van hem krijgen.
Bedenk overigens wel waar je aan begint. het eerste produkt is meestal niks en zal behoorlijk krom zijn. (oefening baart kunst)
 

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 12 apr 2007 17:26

Kijk is in dit topic op dirty-pages:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

hnsmr
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2005 12:27

hnsmr 12 apr 2007 21:57

Er is een internetsite voor framebouwers, met instructie en discussies over materiaal. Voor absolute beginners zijn er goede aanwijzingen. Je kan er leren van fouten van anderen. Er zijn ook stap voor stap foto's. Van staal bouwt men echte juweeltjes.
Kijk op: www.frameforum.net

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 13 apr 2007 00:22

Quoten: Origineel geplaatst door elian op 12 April 2007


Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar informatie over het solderen (lassen) van chroommolybdeen buizen met een autogeen lasapparaat. dit alles omdat ik een eigen fietsframe wil bouwen.
Ik weet dat het mogelijk is om dit te Hardsolderen maar ik heb geen idee wat voor een toevoegmateriaal ik moet gebruiken.
ik hoop dat jullie me iets opweg kunnen helpen.
mvg,
elian


Hoi Elian,
 
Ik heb hier een link voor je, waar je veel info over de te gebruiken materialen kan te weten komen.
Het is de Webpagina van 'swerelds beste framebouwer Richard Sachs.
Op deze webpagina kan je ,indien je van stalen frames houd, uren kwijlend naar de prachtigste frame kijken.
Ook reportages hoe hij de frames in elkaar soldeerd, staan stap voor stap en foto na foto op zijn webpagina's.
Let vooral ook op de links van collega framebouwers die de meest exotische lugs gebruiken om tot prachtige resultaten te komen.
Veel plezier alvast  !!!
 
http://www.richardsachs.com/rsachs2.html
 
Groeten.
 
P.S. deze link verdiend bij iedere staalliefhebber een plaatsje tussen zijn bladwijzers !

elian
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2007 11:13

elian 15 apr 2007 00:33

hallo allemaal,
Geweldig bedankt voor de vele reacties, Ik heb er erg veel aan. Als ik uiteindelijk een frame heb gebouwd horen jullie het wel,maar dat zal nog wel even duren.
nogmaals bedankt,
Elian Veltman
Elian Veltman, de fietsenmaker

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 15 apr 2007 22:21

Ik heb hier een link voor je, waar je veel info over de te gebruiken materialen kan te weten komen.
Het is de Webpagina van 'swerelds beste framebouwer Richard Sachs.
Op deze webpagina kan je ,indien je van stalen frames houd, uren kwijlend naar de prachtigste frame kijken.
Ook reportages hoe hij de frames in elkaar soldeerd, staan stap voor stap en foto na foto op zijn webpagina's.
Let vooral ook op de links van collega framebouwers die de meest exotische lugs gebruiken om tot prachtige resultaten te komen.
Veel plezier alvast  !!!
 
http://www.richardsachs.com/rsachs2.html
 
Groeten.
 
P.S. deze link verdiend bij iedere staalliefhebber een plaatsje tussen zijn bladwijzers !

Waar is dit op gebaseerd? Er zijn wel meer hele goede bouwers, denk bv. aan TIG gelast staal.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 16 apr 2007 00:44

Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 15 April 2007



Ik heb hier een link voor je, waar je veel info over de te gebruiken materialen kan te weten komen.
Het is de Webpagina van 'swerelds beste framebouwer Richard Sachs.
Op deze webpagina kan je ,indien je van stalen frames houd, uren kwijlend naar de prachtigste frame kijken.
Ook reportages hoe hij de frames in elkaar soldeerd, staan stap voor stap en foto na foto op zijn webpagina's.
Let vooral ook op de links van collega framebouwers die de meest exotische lugs gebruiken om tot prachtige resultaten te komen.
Veel plezier alvast  !!!
 
http://www.richardsachs.com/rsachs2.html
 
Groeten.
 
P.S. deze link verdiend bij iedere staalliefhebber een plaatsje tussen zijn bladwijzers !

Waar is dit op gebaseerd? Er zijn wel meer hele goede bouwers, denk bv. aan TIG gelast staal.


Hoi,
 
Hmm, waarschijnlijk niet veel kaas gegeten van echte stalen frames hè ?
 
Staal tig lassen ?
 
Foei, ga je mont spoelen ! 

Plaats reactie